Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3392
http://hdl.handle.net/11449/124570
Resumo: n this paper I pose some questions that I systematized after taking part in a colloquium proposed by the National Conference on Education (CONAE 2010) to discuss the theme “Environmental Education and Curriculum Contextualization”. Regarding public environmental education policies, I try to indicate some perspectives that are both coherent with what Brazilian educators and environmentalists have been proposing and considered necessary for the consolidation of an Articulated National Education System. I present a synthesis of the environmental education proposals systematized in the CONAE Reference Document, which was designed as a guide to state and local conferences. I make an effort to carry out a preliminary analysis of both the process and the content of the public environmental education proposals systematized in the Essential Documents (Volumes I and II), Thematic Plenary Meeting Documents, and Final Document. Furthermore, I try to present a short synthesis of the prevailing tendencies of educational policies in Brazil in the last decades, pointing out the meaning and need of social activism for the construction of public policies for education, in general, and for environmental education, specifically.
id UNSP_d97b6961d6a7d259b915e0cff3128e96
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124570
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010Environmental EducationPublic Environmental Education PoliciesEducational PoliciesNational Conference on EducationEducação AmbientalPolíticas Públicas em Educação AmbientalPolíticas EducacionaisConferência Nacional de Educaçãon this paper I pose some questions that I systematized after taking part in a colloquium proposed by the National Conference on Education (CONAE 2010) to discuss the theme “Environmental Education and Curriculum Contextualization”. Regarding public environmental education policies, I try to indicate some perspectives that are both coherent with what Brazilian educators and environmentalists have been proposing and considered necessary for the consolidation of an Articulated National Education System. I present a synthesis of the environmental education proposals systematized in the CONAE Reference Document, which was designed as a guide to state and local conferences. I make an effort to carry out a preliminary analysis of both the process and the content of the public environmental education proposals systematized in the Essential Documents (Volumes I and II), Thematic Plenary Meeting Documents, and Final Document. Furthermore, I try to present a short synthesis of the prevailing tendencies of educational policies in Brazil in the last decades, pointing out the meaning and need of social activism for the construction of public policies for education, in general, and for environmental education, specifically.Neste artigo apresento algumas questões que foram sistematizadas a partir de minha participação em um colóquio proposto pela Conferência Nacional de Educação (CONAE 2010) para discutir “Educação Ambiental e Contextualização Curricular”. No âmbito das políticas públicas em educação ambiental, procuro indicar algumas perspectivas coerentes com o que vem sendo proposto por educadores e ambientalistas de nosso país e vistas como necessárias para a consolidação de um Sistema Nacional Articulado de Educação. Apresento uma síntese das propostas para a educação ambiental sistematizadas no Documento-Referência da CONAE, elaborado para subsidiar as conferências municipais e estaduais. Faço um esforço de uma análise inicial tanto em relação ao processo quanto em relação ao conteúdo das propostas para a educação ambiental sistematizadas nos Documentos-Base (Volumes I e II), Documentos das Plenárias de Eixo e Documento Final. Além disso, procuro apresentar uma breve síntese das tendências predominantes no país nas últimas décadas no que diz respeito a políticas educacionais, enfatizando o significado e a necessária retomada do protagonismo da sociedade civil nos processos de construção de políticas públicas para a educação de maneira geral e para a educação ambiental de forma particular.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, Av. 24A, 1515, Bela Vista, CEP 13506-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, Av. 24A, 1515, Bela Vista, CEP 13506-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]2015-07-15T18:27:09Z2015-07-15T18:27:09Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article4-27application/pdfhttp://www.seer.furg.br/remea/article/view/3392Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. Especi, n. Set, p. 04-27, 2010.1517-1256http://hdl.handle.net/11449/124570ISSN1517-1256-2010-04-27.pdf80454378214118208045437821411820000-0002-6109-6830Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:22:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124570Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:35:16.806931Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
title Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
spellingShingle Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
Environmental Education
Public Environmental Education Policies
Educational Policies
National Conference on Education
Educação Ambiental
Políticas Públicas em Educação Ambiental
Políticas Educacionais
Conferência Nacional de Educação
title_short Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
title_full Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
title_fullStr Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
title_full_unstemmed Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
title_sort Políticas públicas em educação ambiental no contexto da Conferência Nacional de Educação - CONAE 2010
author Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
author_facet Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Luiz Marcelo de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education
Public Environmental Education Policies
Educational Policies
National Conference on Education
Educação Ambiental
Políticas Públicas em Educação Ambiental
Políticas Educacionais
Conferência Nacional de Educação
topic Environmental Education
Public Environmental Education Policies
Educational Policies
National Conference on Education
Educação Ambiental
Políticas Públicas em Educação Ambiental
Políticas Educacionais
Conferência Nacional de Educação
description n this paper I pose some questions that I systematized after taking part in a colloquium proposed by the National Conference on Education (CONAE 2010) to discuss the theme “Environmental Education and Curriculum Contextualization”. Regarding public environmental education policies, I try to indicate some perspectives that are both coherent with what Brazilian educators and environmentalists have been proposing and considered necessary for the consolidation of an Articulated National Education System. I present a synthesis of the environmental education proposals systematized in the CONAE Reference Document, which was designed as a guide to state and local conferences. I make an effort to carry out a preliminary analysis of both the process and the content of the public environmental education proposals systematized in the Essential Documents (Volumes I and II), Thematic Plenary Meeting Documents, and Final Document. Furthermore, I try to present a short synthesis of the prevailing tendencies of educational policies in Brazil in the last decades, pointing out the meaning and need of social activism for the construction of public policies for education, in general, and for environmental education, specifically.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:27:09Z
2015-07-15T18:27:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3392
Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. Especi, n. Set, p. 04-27, 2010.
1517-1256
http://hdl.handle.net/11449/124570
ISSN1517-1256-2010-04-27.pdf
804543782141182
0804543782141182
0000-0002-6109-6830
url http://www.seer.furg.br/remea/article/view/3392
http://hdl.handle.net/11449/124570
identifier_str_mv Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. Especi, n. Set, p. 04-27, 2010.
1517-1256
ISSN1517-1256-2010-04-27.pdf
804543782141182
0804543782141182
0000-0002-6109-6830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 4-27
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129533401890816