Autoconfrontação cruzada em grupo focal: recurso metodológico para pesquisas em Educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giordan, Miriane Zanetti [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sarti, Flavia Medeiros [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4726
http://hdl.handle.net/11449/218248
Resumo: This article presents and discusses the self-confrontation crossed in focus group, while methodological resource for researches in education. The procedure was elaborated and explored within the scope of a research about circulation of knowledge among teachers in systematized formative spaces. The resultant methodological propose finds support, on one side, on assumptions related to the Clinic of Activity, especially in the work of Yves Clot - who proposes simple and crossed self-confrontation procedures - and, on the other, in traditions of focus groups, whose use in educational research has been spreading and expanding in recent decades. It is a procedure tuned to the assumptions of qualitative research, aimed at the production of knowledge that helps us to interpret the reality experienced by the subjects. It is considered that crossed self-confrontation in a focus group constitutes an interesting alternative for the investigation of complex themes - as it is usually the case in education - still offering possibilities for interventions in formative order with social groups.
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The resultant methodological propose finds support, on one side, on assumptions related to the Clinic of Activity, especially in the work of Yves Clot - who proposes simple and crossed self-confrontation procedures - and, on the other, in traditions of focus groups, whose use in educational research has been spreading and expanding in recent decades. It is a procedure tuned to the assumptions of qualitative research, aimed at the production of knowledge that helps us to interpret the reality experienced by the subjects. It is considered that crossed self-confrontation in a focus group constitutes an interesting alternative for the investigation of complex themes - as it is usually the case in education - still offering possibilities for interventions in formative order with social groups.Este artículo presenta y discute la autoconfrontación indirecta en grupo focal como recurso metodológico para investigaciones en el campo de la Educación. El procedimiento fue desarrollado y explorado como parte de una investigación sobre la circulación del conocimiento entre docentes en espacios de formación sistematizados. La propuesta metodológica resultante se sustenta, por un lado, en supuestos vinculados a la clínica de la actividad, especialmente en el trabajo de Yves Clot -quien propone procedimientos de autoconfrontación simple e indirecta- y, por otro, en la tradición de los grupos focales, cuyo uso en la investigación educativa se ha ido extendiendo y expandiendo en las últimas décadas. Es un procedimiento afinado a los supuestos de la investigación cualitativa, dirigido a la producción de conocimientos que nos ayuden a interpretar la realidad vivida por los sujetos. Se considera que la autoconfrontación indirecta en grupo focal es una alternativa interesante para la investigación de temas complejos -como suele ser el caso en Educación- ofreciendo, aún, posibilidades de intervenciones formativas con grupos sociales.Este artigo apresenta e discute a autoconfrontação cruzada em grupo focal como recurso metodológico para pesquisas em Educação. O procedimento foi elaborado e explorado no âmbito de uma pesquisa sobre a circulação de saberes entre docentes em espaços formativos sistematizados. A proposta metodológica resultante encontra respaldo, de um lado, em pressupostos ligados à clínica da atividade, especialmente nos trabalhos de Yves Clot - que propõe os procedimentos de autoconfrontação simples e cruzada - e, de outro, na tradição dos grupos focais, cujo emprego em pesquisas educacionais vem se disseminando e ampliando nas últimas décadas. Trata-se de procedimento afinado aos pressupostos da pesquisa qualitativa, voltada à produção de conhecimentos que nos auxiliem na interpretação da realidade vivida pelos sujeitos. Considera-se que a autoconfrontação cruzada em grupo focal constitui alternativa interessante para a investigação de temas complexos - como costuma ser o caso na Educação -, oferecendo, ainda, possibilidades para intervenções de ordem formativa em grupos sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade de São Paulo (USP)Giordan, Miriane Zanetti [UNESP]Sarti, Flavia Medeiros [UNESP]2022-04-28T16:56:28Z2022-04-28T16:56:28Z2022-01-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article707-722application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4726Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 262, p. 707-722, 2022.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21824810.24109/2176-6681.rbep.102i262.4726S2176-66812021000300707S2176-66812021000300707.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-25T06:29:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218248Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:54:18.593204Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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