Comercialização de energia elétrica no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saggio, Carlo Giovanni [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120915
Resumo: How companies can sell their surplus production capacity of electric power in Brazil? This work was developed from the question presented and focusing on clarification of procedures to enter the Brazilian electricity market by providing basic guidelines based on resolutions by National Agency of Electric Energy, National System Operator procedures and rules of the Assembly of Electric Energy Commercialization. It features subsidy to companies that fit this profile to evaluate the possibility to sell their surplus electricity. The general aim was to analyze the procedures and the necessary steps to make this sale happen. Was developed through a literature review where an overview of the Brazilian electric sector and a case study of a company that has excess capacity of electricity, but doesn’t make its marketing. Resulted in the expected clarification as well as the incentive for companies through the information presented, the entry in this trade since power is still crucial to the country's economic growth and ensure its availability in quantity demanded is a challenge of the utmost importance for satisfactory results are achieved economic development contributing to the progress of our society
id UNSP_e46c5e8cc412e7c678240540a1a96411
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120915
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Comercialização de energia elétrica no BrasilEnergia elétricaEnergia elétrica - DistribuiçãoEnergia eletrica - ConcessõesComercializaçãoIndustria eletricaElectric powerHow companies can sell their surplus production capacity of electric power in Brazil? This work was developed from the question presented and focusing on clarification of procedures to enter the Brazilian electricity market by providing basic guidelines based on resolutions by National Agency of Electric Energy, National System Operator procedures and rules of the Assembly of Electric Energy Commercialization. It features subsidy to companies that fit this profile to evaluate the possibility to sell their surplus electricity. The general aim was to analyze the procedures and the necessary steps to make this sale happen. Was developed through a literature review where an overview of the Brazilian electric sector and a case study of a company that has excess capacity of electricity, but doesn’t make its marketing. Resulted in the expected clarification as well as the incentive for companies through the information presented, the entry in this trade since power is still crucial to the country's economic growth and ensure its availability in quantity demanded is a challenge of the utmost importance for satisfactory results are achieved economic development contributing to the progress of our societyComo empresas podem vender o seu excedente de capacidade de produção de energia elétrica no Brasil? Este trabalho foi desenvolvido a partir do questionamento apresentado e focando o esclarecimento dos procedimentos necessários para ingressar no mercado de energia elétrica brasileiro através da apresentação de diretrizes básicas fundamentadas nas resoluções da Agência Nacional de Energia Elétrica, dos procedimentos do Operador Nacional do Sistema e das regras da Câmara de Comercialização de Energia Elétrica. Ele apresenta subsídio às empresas que se enquadram nesse perfil para avaliarem a possibilidade de vender sua energia elétrica excedente. Teve como objetivo geral analisar os procedimentos e as etapas necessárias para que esta venda aconteça. Foi desenvolvido através de pesquisa bibliográfica onde foi apresentada uma visão geral sobre o setor elétrico brasileiro e um estudo de caso de uma empresa que tem excedente de capacidade de produção de energia elétrica, mas não faz a sua comercialização. Teve como resultado esperado o esclarecimento assim como o incentivo às empresas, através das informações apresentadas, ao ingresso nesse comércio uma vez que energia é fundamental para o crescimento econômico do país e garantir sua disponibilidade na quantidade demandada é um desafio de extrema importância para que resultados satisfatórios de desenvolvimento econômico sejam atingidos contribuindo com o progresso de nossa sociedadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes Filho, Guilherme Eugênio Filippo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Saggio, Carlo Giovanni [UNESP]2015-03-23T15:28:09Z2015-03-23T15:28:09Z2013-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis73 f.application/pdfSAGGIO, Carlo Giovanni. Comercialização de energia elétrica no Brasil. 2013. 73 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.http://hdl.handle.net/11449/120915000738379000738379.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:50:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120915Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:26:32.883191Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Comercialização de energia elétrica no Brasil
title Comercialização de energia elétrica no Brasil
spellingShingle Comercialização de energia elétrica no Brasil
Saggio, Carlo Giovanni [UNESP]
Energia elétrica
Energia elétrica - Distribuição
Energia eletrica - Concessões
Comercialização
Industria eletrica
Electric power
title_short Comercialização de energia elétrica no Brasil
title_full Comercialização de energia elétrica no Brasil
title_fullStr Comercialização de energia elétrica no Brasil
title_full_unstemmed Comercialização de energia elétrica no Brasil
title_sort Comercialização de energia elétrica no Brasil
author Saggio, Carlo Giovanni [UNESP]
author_facet Saggio, Carlo Giovanni [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes Filho, Guilherme Eugênio Filippo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Saggio, Carlo Giovanni [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Energia elétrica
Energia elétrica - Distribuição
Energia eletrica - Concessões
Comercialização
Industria eletrica
Electric power
topic Energia elétrica
Energia elétrica - Distribuição
Energia eletrica - Concessões
Comercialização
Industria eletrica
Electric power
description How companies can sell their surplus production capacity of electric power in Brazil? This work was developed from the question presented and focusing on clarification of procedures to enter the Brazilian electricity market by providing basic guidelines based on resolutions by National Agency of Electric Energy, National System Operator procedures and rules of the Assembly of Electric Energy Commercialization. It features subsidy to companies that fit this profile to evaluate the possibility to sell their surplus electricity. The general aim was to analyze the procedures and the necessary steps to make this sale happen. Was developed through a literature review where an overview of the Brazilian electric sector and a case study of a company that has excess capacity of electricity, but doesn’t make its marketing. Resulted in the expected clarification as well as the incentive for companies through the information presented, the entry in this trade since power is still crucial to the country's economic growth and ensure its availability in quantity demanded is a challenge of the utmost importance for satisfactory results are achieved economic development contributing to the progress of our society
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-13
2015-03-23T15:28:09Z
2015-03-23T15:28:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SAGGIO, Carlo Giovanni. Comercialização de energia elétrica no Brasil. 2013. 73 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/120915
000738379
000738379.pdf
identifier_str_mv SAGGIO, Carlo Giovanni. Comercialização de energia elétrica no Brasil. 2013. 73 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
000738379
000738379.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/120915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 73 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128360423882752