ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/CC220118 http://hdl.handle.net/11449/212632 |
Resumo: | This paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend. |
id |
UNSP_e7ff2c4e5fb3bd624f7a0f716defb7d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212632 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOSSCHOOL, YOUTH AND FUTURE PERSPECTIVES SOME NOTATIONSSchoolYoung peopleFuture perspectivesEscolaJovensPerspectivas de futuroThis paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend.Este texto objetiva discutir fatores que têm colaborado para que a escola se mantenha em processo de fratura com uma de suas marcas identitárias: sua contribuição para a construção de projetos de vida ou perspectivas de futuro. Agir na construção de projetos de vida implica impor interdições a prazeres imediatizados em função de recompensas futuras; o certificado escolar esvaece seu significado, mas é por meio dele que projeções de vida futura são construídas. As referências para essa discussão são jovens moradores de periferia urbana empobrecida e as escolas que frequentam.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Centro de Estudos Educação e SociedadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Melo, Luciano Plez De [UNESP]Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP]2021-07-14T10:42:51Z2021-07-14T10:42:51Z2020-04-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article86-96application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/CC220118Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020.0101-32621678-7110http://hdl.handle.net/11449/21263210.1590/CC220118S0101-32622020000100086S0101-32622020000100086.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos CEDESinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:18:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212632Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:27:00.937674Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS SCHOOL, YOUTH AND FUTURE PERSPECTIVES SOME NOTATIONS |
title |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS |
spellingShingle |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS Melo, Luciano Plez De [UNESP] School Young people Future perspectives Escola Jovens Perspectivas de futuro |
title_short |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS |
title_full |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS |
title_fullStr |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS |
title_full_unstemmed |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS |
title_sort |
ESCOLA, JUVENTUDE E PERSPECTIVAS DE FUTURO: ALGUNS APONTAMENTOS |
author |
Melo, Luciano Plez De [UNESP] |
author_facet |
Melo, Luciano Plez De [UNESP] Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Luciano Plez De [UNESP] Salles, Leila Maria Ferreira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Young people Future perspectives Escola Jovens Perspectivas de futuro |
topic |
School Young people Future perspectives Escola Jovens Perspectivas de futuro |
description |
This paper aims to discuss factors that have collaborated for the lack of fulfillment of one of the main functions of the school: its contribution to the building of life projects or perspectives for the future. To act to build life projects involves imposing interdictions to immediate pleasures as a means to support future rewards; school diploma loses meaning, but it is through it that projections of a future life are built. The references for this discussion are young people from urban impoverished periphery, as well as the schools to which they attend. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-17 2021-07-14T10:42:51Z 2021-07-14T10:42:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/CC220118 Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020. 0101-3262 1678-7110 http://hdl.handle.net/11449/212632 10.1590/CC220118 S0101-32622020000100086 S0101-32622020000100086.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/CC220118 http://hdl.handle.net/11449/212632 |
identifier_str_mv |
Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 40, n. 110, p. 86-96, 2020. 0101-3262 1678-7110 10.1590/CC220118 S0101-32622020000100086 S0101-32622020000100086.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cadernos CEDES |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
86-96 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos Educação e Sociedade |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos Educação e Sociedade |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128934563282944 |