Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passos, Marinez Meneghello
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Nardi, Roberto [UNESP], Arruda, Sérgio de Mello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/zetetike/article/view/2811
http://hdl.handle.net/11449/134430
Resumo: This research presents a study on mathematics teacher education, examining the bibliographic production in 15 years of the journal Zetetiké (1993-2007), totalizing 140 papers. From these, 49 were classified as ‘teacher formation’, thus constituting the corpus of the investigation. The research focused on three units of recording and analysis: (i) problems of research; (ii) the meanings of ‘being a teacher’ and their ‘duties’; and (iii) the meanings of ‘teacher’s education’. For the processes of categorization we use Textual Analysis, which allowed us to observe some trends. Regarding the problems of research we found that the research actions involve a range from: to report, disclose, describe, identify up to study, discuss, understand, evaluate. With reference to ‘being teacher’ and its ‘duties’ in the whole period of this study it were pointed problems related to the mathematical content and to the pedagogical project of the school unit, with 30 papers giving prescriptions for the teachers actions in its educational context. With regard to the meanings on teacher education, the most frequent references concern: the functions of teacher formation; what is expected of the teacher during and after the education processes; and the emphasis on the importance of initial formation for mathematics teacher’s education.
id UNSP_f978307287c09d692107d6068fbe5087
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134430
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007The meanings about teacher and teacher’s education over 15 years of Zetetiké: 1993-2007JournalsZetetikéTeacher’s educationTextual analysisRevistasZetetikéFormação de professoresAnálise textualThis research presents a study on mathematics teacher education, examining the bibliographic production in 15 years of the journal Zetetiké (1993-2007), totalizing 140 papers. From these, 49 were classified as ‘teacher formation’, thus constituting the corpus of the investigation. The research focused on three units of recording and analysis: (i) problems of research; (ii) the meanings of ‘being a teacher’ and their ‘duties’; and (iii) the meanings of ‘teacher’s education’. For the processes of categorization we use Textual Analysis, which allowed us to observe some trends. Regarding the problems of research we found that the research actions involve a range from: to report, disclose, describe, identify up to study, discuss, understand, evaluate. With reference to ‘being teacher’ and its ‘duties’ in the whole period of this study it were pointed problems related to the mathematical content and to the pedagogical project of the school unit, with 30 papers giving prescriptions for the teachers actions in its educational context. With regard to the meanings on teacher education, the most frequent references concern: the functions of teacher formation; what is expected of the teacher during and after the education processes; and the emphasis on the importance of initial formation for mathematics teacher’s education.Esta pesquisa apresenta um estudo sobre a formação de professores de matemática, analisando a produção bibliográfica em 15 anos da revista Zetetiké (1993-2007). Foram pesquisados 28 números (140 artigos), dos quais 49 foram classificados como de formação de professores, constituindo dessa forma o corpus da investigação. A pesquisa centrou-se em três unidades de registro e análise: (i) os problemas de pesquisa relacionados nos artigos; (ii) os sentidos de “ser professor” e seus “deveres”; e (iii) os sentidos da “formação do professor”. Para os processos de categorização, valemo-nos da Análise textual, o que nos possibilitou observar algumas tendências. Sobre os problemas de pesquisa, indicamos que as ações que mobilizam uma investigação vão desde relatar, divulgar, descrever, identificar até estudar, debater, compreender, avaliar. No que se refere ao “ser professor” e seus “deveres”, em todo o período pesquisado, foram apontados problemas relacionados ao conteúdo matemático e ao projeto pedagógico da unidade escolar, sendo que 30 dos 49 artigos destacam de maneira prescritiva como o professor “deve” agir em seu contexto educativo. Com relação aos sentidos sobre formação, as referências mais frequentes dizem respeito: às funções de uma formação; ao que se espera do professor durante e após o processo formativo; e à ênfase na importância da formação inicial para a formação do professor de matemáticaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, s/n., Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilDepartamento de Matemática da Universidade Estadual de Londrina – UEL.(Londrina/PR, Brasil)Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina – UEL.(Londrina/PR, Brasil)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, s/n., Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Passos, Marinez MeneghelloNardi, Roberto [UNESP]Arruda, Sérgio de Mello2016-03-02T12:56:41Z2016-03-02T12:56:41Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article51-108application/pdfhttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/zetetike/article/view/2811Zetetike, v. 18, n. 34, p. 51-108, 2010.0104-4877http://hdl.handle.net/11449/134430ISSN0104-4877-2010-18-34-51-108.pdf444994778347494532752525976312493162292964889276Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporZetetikeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134430Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:56:46.824027Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
The meanings about teacher and teacher’s education over 15 years of Zetetiké: 1993-2007
title Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
spellingShingle Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
Passos, Marinez Meneghello
Journals
Zetetiké
Teacher’s education
Textual analysis
Revistas
Zetetiké
Formação de professores
Análise textual
title_short Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
title_full Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
title_fullStr Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
title_full_unstemmed Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
title_sort Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
author Passos, Marinez Meneghello
author_facet Passos, Marinez Meneghello
Nardi, Roberto [UNESP]
Arruda, Sérgio de Mello
author_role author
author2 Nardi, Roberto [UNESP]
Arruda, Sérgio de Mello
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Londrina (UEL)
dc.contributor.author.fl_str_mv Passos, Marinez Meneghello
Nardi, Roberto [UNESP]
Arruda, Sérgio de Mello
dc.subject.por.fl_str_mv Journals
Zetetiké
Teacher’s education
Textual analysis
Revistas
Zetetiké
Formação de professores
Análise textual
topic Journals
Zetetiké
Teacher’s education
Textual analysis
Revistas
Zetetiké
Formação de professores
Análise textual
description This research presents a study on mathematics teacher education, examining the bibliographic production in 15 years of the journal Zetetiké (1993-2007), totalizing 140 papers. From these, 49 were classified as ‘teacher formation’, thus constituting the corpus of the investigation. The research focused on three units of recording and analysis: (i) problems of research; (ii) the meanings of ‘being a teacher’ and their ‘duties’; and (iii) the meanings of ‘teacher’s education’. For the processes of categorization we use Textual Analysis, which allowed us to observe some trends. Regarding the problems of research we found that the research actions involve a range from: to report, disclose, describe, identify up to study, discuss, understand, evaluate. With reference to ‘being teacher’ and its ‘duties’ in the whole period of this study it were pointed problems related to the mathematical content and to the pedagogical project of the school unit, with 30 papers giving prescriptions for the teachers actions in its educational context. With regard to the meanings on teacher education, the most frequent references concern: the functions of teacher formation; what is expected of the teacher during and after the education processes; and the emphasis on the importance of initial formation for mathematics teacher’s education.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-03-02T12:56:41Z
2016-03-02T12:56:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/zetetike/article/view/2811
Zetetike, v. 18, n. 34, p. 51-108, 2010.
0104-4877
http://hdl.handle.net/11449/134430
ISSN0104-4877-2010-18-34-51-108.pdf
4449947783474945
3275252597631249
3162292964889276
url https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/zetetike/article/view/2811
http://hdl.handle.net/11449/134430
identifier_str_mv Zetetike, v. 18, n. 34, p. 51-108, 2010.
0104-4877
ISSN0104-4877-2010-18-34-51-108.pdf
4449947783474945
3275252597631249
3162292964889276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Zetetike
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 51-108
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129476521885696