O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855 |
Resumo: | This present dissertation is the product of a research about the application of games and jokes in the childlike education. Elements found in all the societies, healthy integral of the worthy assembly that cross generations, carry enjoyment and please, examples of conduct and standards of behavior. The objective of this study is going to verify like the application of the game and of the joke interferes in the trial of education-learning, helping the assimilation of contents and the formation of the knowledge of infants in preschool age. The contextualization of the game as social phenomenon, defended by theoreticians of the Education, does not permit to mere simplistic vision of the game characterized by the leisure and entertainment. It is necessary mature approach, in that sociocultural panoramas detach the relevance of playful in the assimilation of the contents. Falls to teachers to adequate application of these instruments in the classroom. His action is eyeliner of the trial of formation of the knowledge. Is stimulated by compatible games with his age, the infant develops the creativity and interacts with the world to the its around, understanding diverse situations and transforming itself in agent of its own development. |
id |
UPM_031157b93893fecc1f1ee41691abc549 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24855 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:43:25Z2020-05-28T18:11:04Z2008-11-112020-05-28T18:11:04Z2008-11-11FUNICELLI, Ana Cláudia dos Santos. O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855This present dissertation is the product of a research about the application of games and jokes in the childlike education. Elements found in all the societies, healthy integral of the worthy assembly that cross generations, carry enjoyment and please, examples of conduct and standards of behavior. The objective of this study is going to verify like the application of the game and of the joke interferes in the trial of education-learning, helping the assimilation of contents and the formation of the knowledge of infants in preschool age. The contextualization of the game as social phenomenon, defended by theoreticians of the Education, does not permit to mere simplistic vision of the game characterized by the leisure and entertainment. It is necessary mature approach, in that sociocultural panoramas detach the relevance of playful in the assimilation of the contents. Falls to teachers to adequate application of these instruments in the classroom. His action is eyeliner of the trial of formation of the knowledge. Is stimulated by compatible games with his age, the infant develops the creativity and interacts with the world to the its around, understanding diverse situations and transforming itself in agent of its own development.A presente dissertação é o produto de uma pesquisa sobre a aplicação de jogos e brincadeiras na educação infantil. Elementos encontrados em todas as sociedades, são integrantes do conjunto de valores que transpassam gerações, carregam divertimento e prazer, exemplos de conduta e padrões de comportamento. O objetivo deste estudo é verificar como a aplicação do jogo e da brincadeira interfere no processo de ensino-aprendizagem, auxiliando a assimilação de conteúdos e a formação do conhecimento de crianças em idade pré-escolar. A contextualização do jogo como fenômeno social, defendida por teóricos da Pedagogia, não permite a mera visão simplista do jogo caracterizado pelo lazer e entretenimento. É necessária abordagem madura, em que panoramas socioculturais destaquem a relevância da ludicidade na assimilação de conteúdos. Cabe ao professor a adequada aplicação destes instrumentos na sala de aula. Sua atuação é delineadora do processo de formação do conhecimento. Impulsionada por jogos compatíveis com sua idade, a criança desenvolve a criatividade e interage com o mundo ao seu redor, compreendendo situações diversas e transformando-se em agente de seu próprio desenvolvimento.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriajogo e brincadeiraensino-aprendizagemlúdico na sociedadeplay and jokeeducation-leaningplayful in the societyCNPQ::CIENCIAS HUMANASO jogo infantil e a brincadeira numa abordagem socioculturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStori, Norbertohttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020Sanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Cherobim, Maurohttp://lattes.cnpq.br/4320791525762014http://lattes.cnpq.br/4974025204123441Funicelli, Ana Cláudia dos Santoshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4320/Ana%20Claudia%20dos%20Santos%20Funicelli.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1991/1/Ana%20Claudia%20dos%20Santos%20Funicelli.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248552020-05-28 15:11:05.012Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
title |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
spellingShingle |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural Funicelli, Ana Cláudia dos Santos jogo e brincadeira ensino-aprendizagem lúdico na sociedade play and joke education-leaning playful in the society CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
title_full |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
title_fullStr |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
title_full_unstemmed |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
title_sort |
O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural |
author |
Funicelli, Ana Cláudia dos Santos |
author_facet |
Funicelli, Ana Cláudia dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Stori, Norberto |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9008340653385020 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sanchez, Petra Sanchez |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8981709844306799 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cherobim, Mauro |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4320791525762014 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4974025204123441 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Funicelli, Ana Cláudia dos Santos |
contributor_str_mv |
Stori, Norberto Sanchez, Petra Sanchez Cherobim, Mauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
jogo e brincadeira ensino-aprendizagem lúdico na sociedade |
topic |
jogo e brincadeira ensino-aprendizagem lúdico na sociedade play and joke education-leaning playful in the society CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
play and joke education-leaning playful in the society |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
This present dissertation is the product of a research about the application of games and jokes in the childlike education. Elements found in all the societies, healthy integral of the worthy assembly that cross generations, carry enjoyment and please, examples of conduct and standards of behavior. The objective of this study is going to verify like the application of the game and of the joke interferes in the trial of education-learning, helping the assimilation of contents and the formation of the knowledge of infants in preschool age. The contextualization of the game as social phenomenon, defended by theoreticians of the Education, does not permit to mere simplistic vision of the game characterized by the leisure and entertainment. It is necessary mature approach, in that sociocultural panoramas detach the relevance of playful in the assimilation of the contents. Falls to teachers to adequate application of these instruments in the classroom. His action is eyeliner of the trial of formation of the knowledge. Is stimulated by compatible games with his age, the infant develops the creativity and interacts with the world to the its around, understanding diverse situations and transforming itself in agent of its own development. |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-11 2020-05-28T18:11:04Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:25Z 2020-05-28T18:11:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FUNICELLI, Ana Cláudia dos Santos. O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855 |
identifier_str_mv |
FUNICELLI, Ana Cláudia dos Santos. O jogo infantil e a brincadeira numa abordagem sociocultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177233928093696 |