Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26535 |
Resumo: | This dissertation had as main objective to map how affectivity is presented in academic works of Brazilian authors about E-learning in undergraduate courses. The specific objectives were based on the identification of how the authors of the works refer to affectivity in the educational processes and the recognition of bibliographic references searched. To meet these purposes, bibliometric research was adopted as a search strategy in academic work databases. From this analysis, 33 works were selected from theses, dissertations and articles on the theme, which were used to construct a conceptual map that presents the research result. As a theoretical reference, the concepts of Henri Wallon, author base for the affection theme, were studied. About the digital environment, we used the theorists Pierre Lévy, Lucia Santaella, Teixeira Coelho and Henry Jenkins. This work also contemplates an analysis of E-learning, its main characteristics and main actors. In addition, it presents an overview of the modality within the Brazilian scenario and an analysis of how the digital environment interferes in the formation of the person, based on studies about generations and current behavior. |
id |
UPM_1c39bd93f470eaa02b20485a92bf8b9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/26535 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2020-10-28T15:45:04Z2020-12-07T15:07:49Z2020-12-07T15:07:49Z2020-01-20FERREIRA, Jovanka Mariana de Genova. Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira. 2020. 141 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26535This dissertation had as main objective to map how affectivity is presented in academic works of Brazilian authors about E-learning in undergraduate courses. The specific objectives were based on the identification of how the authors of the works refer to affectivity in the educational processes and the recognition of bibliographic references searched. To meet these purposes, bibliometric research was adopted as a search strategy in academic work databases. From this analysis, 33 works were selected from theses, dissertations and articles on the theme, which were used to construct a conceptual map that presents the research result. As a theoretical reference, the concepts of Henri Wallon, author base for the affection theme, were studied. About the digital environment, we used the theorists Pierre Lévy, Lucia Santaella, Teixeira Coelho and Henry Jenkins. This work also contemplates an analysis of E-learning, its main characteristics and main actors. In addition, it presents an overview of the modality within the Brazilian scenario and an analysis of how the digital environment interferes in the formation of the person, based on studies about generations and current behavior.Esta dissertação teve como objetivo principal mapear como a afetividade é apresentada em trabalhos acadêmicos de autores brasileiros sobre a Educação a Distância em cursos de graduação. Os objetivos específicos se basearam na identificação de como os autores dos trabalhos se referem à afetividade nos processos educacionais e, no reconhecimento das referências bibliográficas pesquisadas. Para atender a estes propósitos, adotou-se a pesquisa bibliométrica como estratégia de busca em bases de dados de trabalhos acadêmicos. A partir dessa análise, foram selecionados 33 trabalhos entre teses, dissertações e artigos sobre o tema, que foram utilizados para a construção de um mapa conceitual que apresenta o resultado da pesquisa. Como referencial teórico, foram estudados os conceitos de Henri Wallon, autor base para o tema afetividade. Para o embasamento sobre o meio digital, recorreu-se aos teóricos Pierre Lévy, Lucia Santaella, Teixeira Coelho e Henry Jenkins. Esse trabalho também contempla uma análise sobre a Educação a Distância, suas principais características e principais atores. Além disso, apresenta um panorama da modalidade dentro do cenário brasileiro e uma análise sobre como o meio digital interfere na formação da pessoa, com base nos estudos sobre gerações e comportamento atual.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessafetividademeio digitaleducação a distância (EAD)pesquisa bibliométricaprodução acadêmica cientifica brasileiraCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAfetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVieira, Marili Moreira da Silvahttp://lattes.cnpq.br/3317058339527444Lopes, Ana Lúcia de Souzahttp://lattes.cnpq.br/8436367537312820Prandini, Reginahttp://lattes.cnpq.br/3467051248152657http://lattes.cnpq.br/8968914565683503Ferreira, Jovanka Mariana de Genovahttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4421/5/JOVANKA%20MARIANA%20DE%20GENOVA%20FERREIRA.pdfAffectivityDigital environmentE-learningBibliometric ResearchBrazilian Scientific Academic Productionreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/265352020-12-07 12:07:49.296Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
title |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
spellingShingle |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira Ferreira, Jovanka Mariana de Genova afetividade meio digital educação a distância (EAD) pesquisa bibliométrica produção acadêmica cientifica brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
title_full |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
title_fullStr |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
title_full_unstemmed |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
title_sort |
Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira |
author |
Ferreira, Jovanka Mariana de Genova |
author_facet |
Ferreira, Jovanka Mariana de Genova |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Marili Moreira da Silva |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3317058339527444 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Lopes, Ana Lúcia de Souza |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8436367537312820 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Prandini, Regina |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3467051248152657 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8968914565683503 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Jovanka Mariana de Genova |
contributor_str_mv |
Vieira, Marili Moreira da Silva Lopes, Ana Lúcia de Souza Prandini, Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
afetividade meio digital educação a distância (EAD) pesquisa bibliométrica produção acadêmica cientifica brasileira |
topic |
afetividade meio digital educação a distância (EAD) pesquisa bibliométrica produção acadêmica cientifica brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation had as main objective to map how affectivity is presented in academic works of Brazilian authors about E-learning in undergraduate courses. The specific objectives were based on the identification of how the authors of the works refer to affectivity in the educational processes and the recognition of bibliographic references searched. To meet these purposes, bibliometric research was adopted as a search strategy in academic work databases. From this analysis, 33 works were selected from theses, dissertations and articles on the theme, which were used to construct a conceptual map that presents the research result. As a theoretical reference, the concepts of Henri Wallon, author base for the affection theme, were studied. About the digital environment, we used the theorists Pierre Lévy, Lucia Santaella, Teixeira Coelho and Henry Jenkins. This work also contemplates an analysis of E-learning, its main characteristics and main actors. In addition, it presents an overview of the modality within the Brazilian scenario and an analysis of how the digital environment interferes in the formation of the person, based on studies about generations and current behavior. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-10-28T15:45:04Z 2020-12-07T15:07:49Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-12-07T15:07:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-01-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERREIRA, Jovanka Mariana de Genova. Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira. 2020. 141 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26535 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Jovanka Mariana de Genova. Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira. 2020. 141 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177248749715456 |