O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26120 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to identify the potencial and the needs of institutional networks of higher distance education in Brazil, it is headquarters and the poles of classroom support, focusing on physical infrastructure and technological support aspects needed for the support and development of courses. To this end, it is part of the study of the recent development of Brazilian higher distance education and, in front of their enormous expansion in the past ten years. Factors that contribute to their growth exponentially are highlited: 1) The changes occasioned by the information and communication technologies (ICT); 2) Transformations in higher education; and 3) New legislation, seeking quality standard. In the age of cyberculture, there is a new form of relationships and interactions, which causes disturbances in the relation with knowledge and encourage educational renovations. Among these renovations, the greater integration of the use of technology in the learning environment stands out, which changes the pedagogical assumptions and reflects the need for new settings in the learning space. On the trends and prospects of the use of information and communication technologies in Brazilian higher education and the guidelines of applicable laws, the actual requirements of educational demand are noted. |
id |
UPM_d96c0d07e69b66a030b587c0b2674e92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/26120 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Repositório Digital do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/8862042784397448Squaiella, Roberta Betania FerreiraRighi, Robertohttp://lattes.cnpq.br/58796006586714912016-10-17T14:12:00Z2020-05-28T18:16:43Z2020-05-28T18:16:43Z2016-02-16The aim of this dissertation is to identify the potencial and the needs of institutional networks of higher distance education in Brazil, it is headquarters and the poles of classroom support, focusing on physical infrastructure and technological support aspects needed for the support and development of courses. To this end, it is part of the study of the recent development of Brazilian higher distance education and, in front of their enormous expansion in the past ten years. Factors that contribute to their growth exponentially are highlited: 1) The changes occasioned by the information and communication technologies (ICT); 2) Transformations in higher education; and 3) New legislation, seeking quality standard. In the age of cyberculture, there is a new form of relationships and interactions, which causes disturbances in the relation with knowledge and encourage educational renovations. Among these renovations, the greater integration of the use of technology in the learning environment stands out, which changes the pedagogical assumptions and reflects the need for new settings in the learning space. On the trends and prospects of the use of information and communication technologies in Brazilian higher education and the guidelines of applicable laws, the actual requirements of educational demand are noted.O objetivo da presente dissertação é identificar as potencialidades e as necessidades das redes institucionais de ensino superior a distância no Brasil, sua sede e os polos de apoio presencial, concentrando-se nos aspectos de infraestrutura física e de suportes tecnológicos necessários para o apoio e o desenvolvimento de cursos. Para tal, parte-se do estudo sobre o desenvolvimento recente do ensino superior brasileiro a distância e, diante da sua enorme expansão nos últimos dez anos, destacam-se fatores que contribuem para o seu crescimento em exponencial: 1) As mudanças ocasionadas pelas tecnologias da informação e comunicação (TIC); 2) As transformações no ensino superior brasileiro; e 3) As novas legislações, que buscam um padrão de qualidade. Na era da cibercultura há uma nova forma de relações e de interações universais, que provocam perturbações na relação com o saber e motivam as reformas educacionais. Dentre essas reformas, destaca-se a maior integração do uso das tecnologias no ambiente de aprendizado, o que altera as concepções pedagógicas e reflete na necessidade de novas configurações no espaço de aprendizagem. Diante das tendências e perspectivas de uso das tecnologias da informação e comunicação no ensino superior brasileiro e as diretrizes das leis vigentes observam-se as reais exigências da demanda educacional.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorFundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfSQUAIELLA, Roberta Betania Ferreira. O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais. 2016. 239 f. Dissertação( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26120distance educationinstitutionshigher educationarchitectureporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessensino a distânciainstituiçõesensino superiorarquiteturaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAShttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/11573/Roberta%20Betania%20Ferreira%20Squiiella.pdf.jpgO desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Digital do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEBruna, Gilda Collethttp://lattes.cnpq.br/2224937664018718Zahn, Carlos Eduardohttp://lattes.cnpq.br/2000837218202247BrasilFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)UPMArquitetura e UrbanismoORIGINALRoberta Betania Ferreira Squiiella.pdfRoberta Betania Ferreira Squiiella.pdfapplication/pdf6719344https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3aee7e8e-d348-40c3-9580-31fdfcaceb8c/download37a19fee9c587f3629453a40590963f6MD51TEXTRoberta Betania Ferreira Squiiella.pdf.txtRoberta Betania Ferreira Squiiella.pdf.txtExtracted texttext/plain467400https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/cdb8204b-0a1f-454c-8b9b-558eb89b0512/download39396928afaf544827f0a27972c7b9bbMD52THUMBNAILRoberta Betania Ferreira Squiiella.pdf.jpgRoberta Betania Ferreira Squiiella.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1149https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c457d780-73ec-49e9-9073-2343d6006fdd/download56d96eed2d15373c5f2c25f0e915f01cMD5310899/261202022-03-14 19:18:47.013http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/26120https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T19:18:47Repositório Digital do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
title |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
spellingShingle |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais Squaiella, Roberta Betania Ferreira ensino a distância instituições ensino superior arquitetura CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
title_full |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
title_fullStr |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
title_full_unstemmed |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
title_sort |
O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais |
author |
Squaiella, Roberta Betania Ferreira |
author_facet |
Squaiella, Roberta Betania Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8862042784397448 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Squaiella, Roberta Betania Ferreira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Righi, Roberto |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5879600658671491 |
contributor_str_mv |
Righi, Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino a distância instituições ensino superior arquitetura |
topic |
ensino a distância instituições ensino superior arquitetura CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
The aim of this dissertation is to identify the potencial and the needs of institutional networks of higher distance education in Brazil, it is headquarters and the poles of classroom support, focusing on physical infrastructure and technological support aspects needed for the support and development of courses. To this end, it is part of the study of the recent development of Brazilian higher distance education and, in front of their enormous expansion in the past ten years. Factors that contribute to their growth exponentially are highlited: 1) The changes occasioned by the information and communication technologies (ICT); 2) Transformations in higher education; and 3) New legislation, seeking quality standard. In the age of cyberculture, there is a new form of relationships and interactions, which causes disturbances in the relation with knowledge and encourage educational renovations. Among these renovations, the greater integration of the use of technology in the learning environment stands out, which changes the pedagogical assumptions and reflects the need for new settings in the learning space. On the trends and prospects of the use of information and communication technologies in Brazilian higher education and the guidelines of applicable laws, the actual requirements of educational demand are noted. |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-10-17T14:12:00Z 2020-05-28T18:16:43Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-02-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:16:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SQUAIELLA, Roberta Betania Ferreira. O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais. 2016. 239 f. Dissertação( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26120 |
identifier_str_mv |
SQUAIELLA, Roberta Betania Ferreira. O desenvolvimento do ensino superior a distância no Brasil - diretrizes para o projeto dos edifícios e redes espaciais. 2016. 239 f. Dissertação( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo . |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26120 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Repositório Digital do Mackenzie |
collection |
Repositório Digital do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3aee7e8e-d348-40c3-9580-31fdfcaceb8c/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/cdb8204b-0a1f-454c-8b9b-558eb89b0512/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c457d780-73ec-49e9-9073-2343d6006fdd/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
37a19fee9c587f3629453a40590963f6 39396928afaf544827f0a27972c7b9bb 56d96eed2d15373c5f2c25f0e915f01c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1822588184736825344 |