AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dall’Alba Boeira, Marcelo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Andreatta Carvalho da Costa, Luciano, Kinast, Éder Julio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192
Resumo: Assessment is a fundamental part of the teaching and learning process, and the choice of                    appropriate assessment instruments allows for a more accurate inference of the outcome of this process. In this context, self-assessment can be an alternative to promote a formative assessment that indicates to the student how their learning process is being developed and to the teacher it can be an element for choosing paths to be followed in the continuity of the teaching methodology. This work aimed to develop a self-assessment questionnaire in the search for an alternative for formative assessment. For this, a questionnaire          was built with questions about practice and study methods that relate to the STEM disciplines - Science, Technology, Engineering and Mathematics. This questionnaire was applied to 34 high school students in the year 2022 of a technical school. The data obtained were used to reflections on the teaching practice and students' study. The resulting educational product - methodology for the creating of a self-assessment questionnaire for STEM subjects - is available to the academic and professional community, in the EDUCAPES repository.
id USCS-2_7855242a27ef4bd21ca14cf764b1faed
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9192
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICAAvaliação FormativaAvaliação da AprendizagemAutoavaliaçãoAssessment is a fundamental part of the teaching and learning process, and the choice of                    appropriate assessment instruments allows for a more accurate inference of the outcome of this process. In this context, self-assessment can be an alternative to promote a formative assessment that indicates to the student how their learning process is being developed and to the teacher it can be an element for choosing paths to be followed in the continuity of the teaching methodology. This work aimed to develop a self-assessment questionnaire in the search for an alternative for formative assessment. For this, a questionnaire          was built with questions about practice and study methods that relate to the STEM disciplines - Science, Technology, Engineering and Mathematics. This questionnaire was applied to 34 high school students in the year 2022 of a technical school. The data obtained were used to reflections on the teaching practice and students' study. The resulting educational product - methodology for the creating of a self-assessment questionnaire for STEM subjects - is available to the academic and professional community, in the EDUCAPES repository.A autoavaliação pode ser uma alternativa para promover uma avaliação formativa que indique ao estudante como está sendo desenvolvida sua aprendizagem e, ao professor, pode indicar caminhos a serem seguidos na continuidade da sua metodologia de ensino. Este trabalho teve por objetivo elaborar um modelo de criação de um questionário de autoavaliação na busca por uma alternativa de avaliação formativa. Como exemplo de utilização desse modelo foi construído e aplicado um questionário, com questões sobre prática e forma de estudo que se relacionam com as disciplinas de STEM – Ciências, Tecnologias, Engenharias e Matemática, a 34 estudantes do Ensino Médio de uma escola técnica no ano de 2022. Os dados foram utilizados para reflexões a respeito da prática docente e de estudo dos alunos. O produto educacional resultante - metodologia para a elaboração de um questionário de autoavaliação das disciplinas de STEM - está disponibilizado no repositório EDUCAPES.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/919210.13037/rea-e.vol8.9192Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202391922525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192/3988Copyright (c) 2023 Marcelo Dall’Alba Boeira, Luciano Andreatta Carvalho da Costa, Éder Julio Kinasthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDall’Alba Boeira, MarceloAndreatta Carvalho da Costa, LucianoKinast, Éder Julio2024-04-11T01:30:45Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9192Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:45Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
title AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
spellingShingle AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
Dall’Alba Boeira, Marcelo
Avaliação Formativa
Avaliação da Aprendizagem
Autoavaliação
title_short AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
title_full AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
title_fullStr AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
title_full_unstemmed AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
title_sort AUTOAVALIAÇÃO COMO PROPOSTA DE AVALIAÇÃO FORMATIVA EM DISCIPLINAS DE CIÊNCIAS, TECNOLOGIAS, ENGENHARIAS E MATEMÁTICA
author Dall’Alba Boeira, Marcelo
author_facet Dall’Alba Boeira, Marcelo
Andreatta Carvalho da Costa, Luciano
Kinast, Éder Julio
author_role author
author2 Andreatta Carvalho da Costa, Luciano
Kinast, Éder Julio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dall’Alba Boeira, Marcelo
Andreatta Carvalho da Costa, Luciano
Kinast, Éder Julio
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Formativa
Avaliação da Aprendizagem
Autoavaliação
topic Avaliação Formativa
Avaliação da Aprendizagem
Autoavaliação
description Assessment is a fundamental part of the teaching and learning process, and the choice of                    appropriate assessment instruments allows for a more accurate inference of the outcome of this process. In this context, self-assessment can be an alternative to promote a formative assessment that indicates to the student how their learning process is being developed and to the teacher it can be an element for choosing paths to be followed in the continuity of the teaching methodology. This work aimed to develop a self-assessment questionnaire in the search for an alternative for formative assessment. For this, a questionnaire          was built with questions about practice and study methods that relate to the STEM disciplines - Science, Technology, Engineering and Mathematics. This questionnaire was applied to 34 high school students in the year 2022 of a technical school. The data obtained were used to reflections on the teaching practice and students' study. The resulting educational product - methodology for the creating of a self-assessment questionnaire for STEM subjects - is available to the academic and professional community, in the EDUCAPES repository.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192
10.13037/rea-e.vol8.9192
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol8.9192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9192/3988
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marcelo Dall’Alba Boeira, Luciano Andreatta Carvalho da Costa, Éder Julio Kinast
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marcelo Dall’Alba Boeira, Luciano Andreatta Carvalho da Costa, Éder Julio Kinast
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239192
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970444980224