La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalonso, Yoná da Silva
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lourenço, Júlia Maria, Remoaldo, Paula Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184
Resumo: Accepting that tourism is an activity that involves a wide group of stakeholders, this paper proposes the analysis of the perception of stakeholders from the destinations of Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) related to tourism in each city, especially related to Christmas attraction. The research methodology consists of a standard interview applied to actors directly and indirectly linked to the tourist activity in the destinations. As a result of the research, it is observed the importance of tourism, especially Christmas related, for the development of the researched destinations. This success is closely related to the implementation of the public policies for the consolidation of the “Christmas” brand in both destinations and the inter-relationships established between the different stakeholders.
id USP - 65_d3be5970ae21d4494d6088a2ab0a867f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/106184
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholdersThe Importance of Christmas in Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) Destinations: a study from the perception of stakeholdersA Importância do Natal nos Destinos de Gramado (Brasil) e Rovaniemi (Finlândia): um estudo a partir da percepção de StakeholdersTurismoNatalStakeholdersPolíticas públicasMarca turística.TourismChristmasStakeholdersPublic policiesTourist brandTurismoNavidadStakeholdersPolítica públicaMarca turísticaAccepting that tourism is an activity that involves a wide group of stakeholders, this paper proposes the analysis of the perception of stakeholders from the destinations of Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) related to tourism in each city, especially related to Christmas attraction. The research methodology consists of a standard interview applied to actors directly and indirectly linked to the tourist activity in the destinations. As a result of the research, it is observed the importance of tourism, especially Christmas related, for the development of the researched destinations. This success is closely related to the implementation of the public policies for the consolidation of the “Christmas” brand in both destinations and the inter-relationships established between the different stakeholders.Suponiendo que el turismo es una actividad que implica un amplio grupo de actores, el presente trabajo propone el análisis de la percepción de las partes interesadas de los destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia), en relación con el turismo, especialmente en la principal atracción delos destinos, la Navidad. Así, se adopta la entrevista estandarizada como metodología de investigación, aplicada a los actores conectados directa y indirectamente con el turismo. Como resultado de la investigación, está la importancia adquirida por el turismo, especialmente la atracción de la Navidad para el desarrollo de los destinos, traducido en las políticas públicas establecidas y en las interrelaciónes entre los diferentes actores para la consolidación de la marca "Navidad" en cada destino.Partindo do princípio de que o turismo é uma atividade que envolve um amplo grupo de atores, este artigo propõe a análise da percepção de stakeholders dos destinos de Gramado (Brasil) e de Rovaniemi (Finlândia), em relação ao turismo de cada cidade, especialmente no que se relaciona à principal atração dos destinos, o Natal. Para tanto, adota-se como metodologia de pesquisa a entrevista estandardizada, aplicada à atores ligados direta e indiretamente com a atividade turística dos destinos. Como resultado da pesquisa,observa-se a importância assumida pelo turismo, em especial do atrativo Natal, para o desenvolvimento dos destinos pesquisados, traduzida nas políticas públicas instituídas nos destinos e na inter-relação estabelecida entre os diferentes atores para a consolidação da marca “Natal” em cada destino.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/10618410.11606/issn.1984-4867.v27i1p65-84Revista Turismo em Análise; Vol. 27 No. 1 (2016); 65-84Revista Turismo em Análise; Vol. 27 Núm. 1 (2016); 65-84Revista Turismo em Análise; v. 27 n. 1 (2016); 65-841984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184/112694Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalonso, Yoná da SilvaLourenço, Júlia MariaRemoaldo, Paula Cristina2016-05-04T20:41:08Zoai:revistas.usp.br:article/106184Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2016-05-04T20:41:08Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
The Importance of Christmas in Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) Destinations: a study from the perception of stakeholders
A Importância do Natal nos Destinos de Gramado (Brasil) e Rovaniemi (Finlândia): um estudo a partir da percepção de Stakeholders
title La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
spellingShingle La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
Dalonso, Yoná da Silva
Turismo
Natal
Stakeholders
Políticas públicas
Marca turística.
Tourism
Christmas
Stakeholders
Public policies
Tourist brand
Turismo
Navidad
Stakeholders
Política pública
Marca turística
title_short La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
title_full La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
title_fullStr La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
title_full_unstemmed La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
title_sort La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
author Dalonso, Yoná da Silva
author_facet Dalonso, Yoná da Silva
Lourenço, Júlia Maria
Remoaldo, Paula Cristina
author_role author
author2 Lourenço, Júlia Maria
Remoaldo, Paula Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalonso, Yoná da Silva
Lourenço, Júlia Maria
Remoaldo, Paula Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Turismo
Natal
Stakeholders
Políticas públicas
Marca turística.
Tourism
Christmas
Stakeholders
Public policies
Tourist brand
Turismo
Navidad
Stakeholders
Política pública
Marca turística
topic Turismo
Natal
Stakeholders
Políticas públicas
Marca turística.
Tourism
Christmas
Stakeholders
Public policies
Tourist brand
Turismo
Navidad
Stakeholders
Política pública
Marca turística
description Accepting that tourism is an activity that involves a wide group of stakeholders, this paper proposes the analysis of the perception of stakeholders from the destinations of Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) related to tourism in each city, especially related to Christmas attraction. The research methodology consists of a standard interview applied to actors directly and indirectly linked to the tourist activity in the destinations. As a result of the research, it is observed the importance of tourism, especially Christmas related, for the development of the researched destinations. This success is closely related to the implementation of the public policies for the consolidation of the “Christmas” brand in both destinations and the inter-relationships established between the different stakeholders.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184
10.11606/issn.1984-4867.v27i1p65-84
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v27i1p65-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184/112694
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 27 No. 1 (2016); 65-84
Revista Turismo em Análise; Vol. 27 Núm. 1 (2016); 65-84
Revista Turismo em Análise; v. 27 n. 1 (2016); 65-84
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054168186224640