La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184 |
Resumo: | Accepting that tourism is an activity that involves a wide group of stakeholders, this paper proposes the analysis of the perception of stakeholders from the destinations of Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) related to tourism in each city, especially related to Christmas attraction. The research methodology consists of a standard interview applied to actors directly and indirectly linked to the tourist activity in the destinations. As a result of the research, it is observed the importance of tourism, especially Christmas related, for the development of the researched destinations. This success is closely related to the implementation of the public policies for the consolidation of the “Christmas” brand in both destinations and the inter-relationships established between the different stakeholders. |
id |
USP - 65_d3be5970ae21d4494d6088a2ab0a867f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/106184 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholdersThe Importance of Christmas in Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) Destinations: a study from the perception of stakeholdersA Importância do Natal nos Destinos de Gramado (Brasil) e Rovaniemi (Finlândia): um estudo a partir da percepção de StakeholdersTurismoNatalStakeholdersPolíticas públicasMarca turística.TourismChristmasStakeholdersPublic policiesTourist brandTurismoNavidadStakeholdersPolítica públicaMarca turísticaAccepting that tourism is an activity that involves a wide group of stakeholders, this paper proposes the analysis of the perception of stakeholders from the destinations of Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) related to tourism in each city, especially related to Christmas attraction. The research methodology consists of a standard interview applied to actors directly and indirectly linked to the tourist activity in the destinations. As a result of the research, it is observed the importance of tourism, especially Christmas related, for the development of the researched destinations. This success is closely related to the implementation of the public policies for the consolidation of the “Christmas” brand in both destinations and the inter-relationships established between the different stakeholders.Suponiendo que el turismo es una actividad que implica un amplio grupo de actores, el presente trabajo propone el análisis de la percepción de las partes interesadas de los destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia), en relación con el turismo, especialmente en la principal atracción delos destinos, la Navidad. Así, se adopta la entrevista estandarizada como metodología de investigación, aplicada a los actores conectados directa y indirectamente con el turismo. Como resultado de la investigación, está la importancia adquirida por el turismo, especialmente la atracción de la Navidad para el desarrollo de los destinos, traducido en las políticas públicas establecidas y en las interrelaciónes entre los diferentes actores para la consolidación de la marca "Navidad" en cada destino.Partindo do princípio de que o turismo é uma atividade que envolve um amplo grupo de atores, este artigo propõe a análise da percepção de stakeholders dos destinos de Gramado (Brasil) e de Rovaniemi (Finlândia), em relação ao turismo de cada cidade, especialmente no que se relaciona à principal atração dos destinos, o Natal. Para tanto, adota-se como metodologia de pesquisa a entrevista estandardizada, aplicada à atores ligados direta e indiretamente com a atividade turística dos destinos. Como resultado da pesquisa,observa-se a importância assumida pelo turismo, em especial do atrativo Natal, para o desenvolvimento dos destinos pesquisados, traduzida nas políticas públicas instituídas nos destinos e na inter-relação estabelecida entre os diferentes atores para a consolidação da marca “Natal” em cada destino.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/10618410.11606/issn.1984-4867.v27i1p65-84Revista Turismo em Análise; Vol. 27 No. 1 (2016); 65-84Revista Turismo em Análise; Vol. 27 Núm. 1 (2016); 65-84Revista Turismo em Análise; v. 27 n. 1 (2016); 65-841984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184/112694Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalonso, Yoná da SilvaLourenço, Júlia MariaRemoaldo, Paula Cristina2016-05-04T20:41:08Zoai:revistas.usp.br:article/106184Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2016-05-04T20:41:08Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders The Importance of Christmas in Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) Destinations: a study from the perception of stakeholders A Importância do Natal nos Destinos de Gramado (Brasil) e Rovaniemi (Finlândia): um estudo a partir da percepção de Stakeholders |
title |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders |
spellingShingle |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders Dalonso, Yoná da Silva Turismo Natal Stakeholders Políticas públicas Marca turística. Tourism Christmas Stakeholders Public policies Tourist brand Turismo Navidad Stakeholders Política pública Marca turística |
title_short |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders |
title_full |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders |
title_fullStr |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders |
title_full_unstemmed |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders |
title_sort |
La Importancia de la Navidad en los Destinos de Gramado (Brasil) y Rovaniemi (Finlandia): un estudio de la percepción de stakeholders |
author |
Dalonso, Yoná da Silva |
author_facet |
Dalonso, Yoná da Silva Lourenço, Júlia Maria Remoaldo, Paula Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Lourenço, Júlia Maria Remoaldo, Paula Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalonso, Yoná da Silva Lourenço, Júlia Maria Remoaldo, Paula Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Turismo Natal Stakeholders Políticas públicas Marca turística. Tourism Christmas Stakeholders Public policies Tourist brand Turismo Navidad Stakeholders Política pública Marca turística |
topic |
Turismo Natal Stakeholders Políticas públicas Marca turística. Tourism Christmas Stakeholders Public policies Tourist brand Turismo Navidad Stakeholders Política pública Marca turística |
description |
Accepting that tourism is an activity that involves a wide group of stakeholders, this paper proposes the analysis of the perception of stakeholders from the destinations of Gramado (Brazil) and Rovaniemi (Finland) related to tourism in each city, especially related to Christmas attraction. The research methodology consists of a standard interview applied to actors directly and indirectly linked to the tourist activity in the destinations. As a result of the research, it is observed the importance of tourism, especially Christmas related, for the development of the researched destinations. This success is closely related to the implementation of the public policies for the consolidation of the “Christmas” brand in both destinations and the inter-relationships established between the different stakeholders. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184 10.11606/issn.1984-4867.v27i1p65-84 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v27i1p65-84 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106184/112694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 27 No. 1 (2016); 65-84 Revista Turismo em Análise; Vol. 27 Núm. 1 (2016); 65-84 Revista Turismo em Análise; v. 27 n. 1 (2016); 65-84 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054168186224640 |