Viagem pela heterodoxia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Ismail
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613
Resumo: This article is focused on Triste trópico (1974), a film by Arthur Omar. A description of its composition urderlines the vertical montage which articulates image and sound following a principle of discontinuity, a disjunctive editing. This descriptive move is followed by an interpretation in which, together with this internal law of composition, intertextual relationships are taken as a fundamental component of the signifying processes engendered by the film.
id USP-12_8fc4047cd4052adc4c5f4f5fb2ddbd5f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/90613
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Viagem pela heterodoxiaViagem pela heterodoxiaCinema brasileiroMontagemCinema experimentalViajantesBrazilian movieMontageExperimental movieTravellersThis article is focused on Triste trópico (1974), a film by Arthur Omar. A description of its composition urderlines the vertical montage which articulates image and sound following a principle of discontinuity, a disjunctive editing. This descriptive move is followed by an interpretation in which, together with this internal law of composition, intertextual relationships are taken as a fundamental component of the signifying processes engendered by the film.Este artigo focaliza o longa-metragem de Arthur Omar, Triste trópico (1974), numa análise breve que descreve suas relações internas com especial ênfase para sua montagem vertical, que articula imagem e som a partir de um princípio de descontinuidade e não-sincronia. A descrição serve de apoio para um movimento interpretativo que assume as relações intertextuais como uma dimensão fundamental dos processos de significação atualizados pelo filme.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9061310.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90613Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 14 (2000); 9-19Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 14 (2000); 9-192316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613/93347Copyright (c) 2000 Ismail Xavierhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Ismail2019-04-01T20:34:05Zoai:revistas.usp.br:article/90613Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:34:05Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Viagem pela heterodoxia
Viagem pela heterodoxia
title Viagem pela heterodoxia
spellingShingle Viagem pela heterodoxia
Xavier, Ismail
Cinema brasileiro
Montagem
Cinema experimental
Viajantes
Brazilian movie
Montage
Experimental movie
Travellers
title_short Viagem pela heterodoxia
title_full Viagem pela heterodoxia
title_fullStr Viagem pela heterodoxia
title_full_unstemmed Viagem pela heterodoxia
title_sort Viagem pela heterodoxia
author Xavier, Ismail
author_facet Xavier, Ismail
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Ismail
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema brasileiro
Montagem
Cinema experimental
Viajantes
Brazilian movie
Montage
Experimental movie
Travellers
topic Cinema brasileiro
Montagem
Cinema experimental
Viajantes
Brazilian movie
Montage
Experimental movie
Travellers
description This article is focused on Triste trópico (1974), a film by Arthur Omar. A description of its composition urderlines the vertical montage which articulates image and sound following a principle of discontinuity, a disjunctive editing. This descriptive move is followed by an interpretation in which, together with this internal law of composition, intertextual relationships are taken as a fundamental component of the signifying processes engendered by the film.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613
10.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90613
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90613
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613/93347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2000 Ismail Xavier
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2000 Ismail Xavier
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 14 (2000); 9-19
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 14 (2000); 9-19
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713787429650432