Viagem pela heterodoxia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613 |
Resumo: | This article is focused on Triste trópico (1974), a film by Arthur Omar. A description of its composition urderlines the vertical montage which articulates image and sound following a principle of discontinuity, a disjunctive editing. This descriptive move is followed by an interpretation in which, together with this internal law of composition, intertextual relationships are taken as a fundamental component of the signifying processes engendered by the film. |
id |
USP-12_8fc4047cd4052adc4c5f4f5fb2ddbd5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/90613 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Viagem pela heterodoxiaViagem pela heterodoxiaCinema brasileiroMontagemCinema experimentalViajantesBrazilian movieMontageExperimental movieTravellersThis article is focused on Triste trópico (1974), a film by Arthur Omar. A description of its composition urderlines the vertical montage which articulates image and sound following a principle of discontinuity, a disjunctive editing. This descriptive move is followed by an interpretation in which, together with this internal law of composition, intertextual relationships are taken as a fundamental component of the signifying processes engendered by the film.Este artigo focaliza o longa-metragem de Arthur Omar, Triste trópico (1974), numa análise breve que descreve suas relações internas com especial ênfase para sua montagem vertical, que articula imagem e som a partir de um princípio de descontinuidade e não-sincronia. A descrição serve de apoio para um movimento interpretativo que assume as relações intertextuais como uma dimensão fundamental dos processos de significação atualizados pelo filme.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9061310.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90613Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 14 (2000); 9-19Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 14 (2000); 9-192316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613/93347Copyright (c) 2000 Ismail Xavierhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Ismail2019-04-01T20:34:05Zoai:revistas.usp.br:article/90613Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:34:05Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Viagem pela heterodoxia Viagem pela heterodoxia |
title |
Viagem pela heterodoxia |
spellingShingle |
Viagem pela heterodoxia Xavier, Ismail Cinema brasileiro Montagem Cinema experimental Viajantes Brazilian movie Montage Experimental movie Travellers |
title_short |
Viagem pela heterodoxia |
title_full |
Viagem pela heterodoxia |
title_fullStr |
Viagem pela heterodoxia |
title_full_unstemmed |
Viagem pela heterodoxia |
title_sort |
Viagem pela heterodoxia |
author |
Xavier, Ismail |
author_facet |
Xavier, Ismail |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Ismail |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema brasileiro Montagem Cinema experimental Viajantes Brazilian movie Montage Experimental movie Travellers |
topic |
Cinema brasileiro Montagem Cinema experimental Viajantes Brazilian movie Montage Experimental movie Travellers |
description |
This article is focused on Triste trópico (1974), a film by Arthur Omar. A description of its composition urderlines the vertical montage which articulates image and sound following a principle of discontinuity, a disjunctive editing. This descriptive move is followed by an interpretation in which, together with this internal law of composition, intertextual relationships are taken as a fundamental component of the signifying processes engendered by the film. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613 10.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90613 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90613/93347 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2000 Ismail Xavier http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2000 Ismail Xavier http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 14 (2000); 9-19 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 14 (2000); 9-19 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713787429650432 |