Successful drama TV series features and audience engagement
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/143013 |
Resumo: | Some contemporary drama TV series are characterized by hybrid format (serial and episodic), expanded universe (transmedia), audience engagement, and long arcs that elaborate on personage’s characteristics. This paper analyzes this phenomenon in two steps: first, it establishes the main specificities in contemporary creation and fruition processes of TV series; second, it maps and delineates the outstanding resources that have contributed to their success. The results indicate the importance of the role of showrunner, the logic of production and consumption in pay TV, and the use of challenging narrative resources for audience in the successful contemporary drama TV series. |
id |
USP-12_e197244021b6be051b91177e476f7d83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/143013 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Successful drama TV series features and audience engagementAtributos de séries dramáticas de sucesso e engajamento da audiênciasérie de TVnarrativa complexasérie dramáticaengajamento da audiênciaprocesso criativoTV seriescomplex narrativedrama TV seriesaudience engagementcreative processSome contemporary drama TV series are characterized by hybrid format (serial and episodic), expanded universe (transmedia), audience engagement, and long arcs that elaborate on personage’s characteristics. This paper analyzes this phenomenon in two steps: first, it establishes the main specificities in contemporary creation and fruition processes of TV series; second, it maps and delineates the outstanding resources that have contributed to their success. The results indicate the importance of the role of showrunner, the logic of production and consumption in pay TV, and the use of challenging narrative resources for audience in the successful contemporary drama TV series.Parte das séries dramáticas da TV caracteriza-se pela hibridação dos formatos episódico e serial, universo expandido (transmídia), engajamento da audiência e arcos longos que aprofundam as características dos personagens. Este artigo analisa esse fenômeno a partir da identificação das principais especificidades dos processos contemporâneos de criação e de fruição das séries televisivas para, em seguida, mapear e descrever os recursos que têm se destacado e contribuído para o seu êxito. Os resultados mostram a importância do papel do showrunner, da lógica de produção e consumo dos canais por assinatura e do uso de recursos narrativos desafiadores para a audiência no sucesso dessas séries.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/14301310.11606/issn.2316-7114.sig.2018.143013Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 45 n. 50 (2018): Dossiê Os anos 1968 no cinema; 239-258Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 45 No. 50 (2018): Dossiê Os anos 1968 no cinema; 239-2582316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/143013/140996Copyright (c) 2018 Sílvio Antonio Luiz Anazhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnaz, Sílvio Antonio Luiz2024-03-21T13:28:32Zoai:revistas.usp.br:article/143013Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-21T13:28:32Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Successful drama TV series features and audience engagement Atributos de séries dramáticas de sucesso e engajamento da audiência |
title |
Successful drama TV series features and audience engagement |
spellingShingle |
Successful drama TV series features and audience engagement Anaz, Sílvio Antonio Luiz série de TV narrativa complexa série dramática engajamento da audiência processo criativo TV series complex narrative drama TV series audience engagement creative process |
title_short |
Successful drama TV series features and audience engagement |
title_full |
Successful drama TV series features and audience engagement |
title_fullStr |
Successful drama TV series features and audience engagement |
title_full_unstemmed |
Successful drama TV series features and audience engagement |
title_sort |
Successful drama TV series features and audience engagement |
author |
Anaz, Sílvio Antonio Luiz |
author_facet |
Anaz, Sílvio Antonio Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anaz, Sílvio Antonio Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
série de TV narrativa complexa série dramática engajamento da audiência processo criativo TV series complex narrative drama TV series audience engagement creative process |
topic |
série de TV narrativa complexa série dramática engajamento da audiência processo criativo TV series complex narrative drama TV series audience engagement creative process |
description |
Some contemporary drama TV series are characterized by hybrid format (serial and episodic), expanded universe (transmedia), audience engagement, and long arcs that elaborate on personage’s characteristics. This paper analyzes this phenomenon in two steps: first, it establishes the main specificities in contemporary creation and fruition processes of TV series; second, it maps and delineates the outstanding resources that have contributed to their success. The results indicate the importance of the role of showrunner, the logic of production and consumption in pay TV, and the use of challenging narrative resources for audience in the successful contemporary drama TV series. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/143013 10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.143013 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/143013 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.143013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/143013/140996 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Sílvio Antonio Luiz Anaz http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Sílvio Antonio Luiz Anaz http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 45 n. 50 (2018): Dossiê Os anos 1968 no cinema; 239-258 Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 45 No. 50 (2018): Dossiê Os anos 1968 no cinema; 239-258 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1817062094151876608 |