A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847 |
Resumo: | This main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected. |
id |
USP-12_fff11952546f9e7776f9e9ca73b8d837 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/192847 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finitoKairology and chronology in arrival and the fountain: existence, the other and the being yourself as (in)finiteExistence(In)finiteOntologyCinemaExistência(In)finitoOntologiaCinemaThis main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected.Este artigo possui como principal objetivo propor um debate sobre a temática do tempo, existência e (in)finitude nos filmes Fonte da Vida, de 2006, e A Chegada, de 2016. Por meio de categorias da ontologia fenomenológica – ser-aí; ser-para-a-morte; a relação entre existência, ser e essência; a abertura da questão do devir-no-mundo pelo Outro – é efetuada uma análise comparativa entre similitudes e diferenciações entre as duas obras. O imagético, o discursivo, o representacional e o narrativo formam os parâmetros de recursos analíticos do manuscrito, ao mesmo tempo em que são entremeados por uma revisão bibliográfica sobre as temáticas abordadas pelos dois longas-metragens escolhidos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/19284710.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-23Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-232316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847/196363Copyright (c) 2023 Gilvan Charles Cerqueira de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Gilvan Charles Cerqueira de 2024-03-18T18:10:09Zoai:revistas.usp.br:article/192847Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-18T18:10:09Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito Kairology and chronology in arrival and the fountain: existence, the other and the being yourself as (in)finite |
title |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito |
spellingShingle |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de Existence (In)finite Ontology Cinema Existência (In)finito Ontologia Cinema |
title_short |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito |
title_full |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito |
title_fullStr |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito |
title_full_unstemmed |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito |
title_sort |
A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito |
author |
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de |
author_facet |
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Existence (In)finite Ontology Cinema Existência (In)finito Ontologia Cinema |
topic |
Existence (In)finite Ontology Cinema Existência (In)finito Ontologia Cinema |
description |
This main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847 10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847/196363 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gilvan Charles Cerqueira de Araújo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gilvan Charles Cerqueira de Araújo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-23 Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-23 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1800237526787555328 |