A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847
Resumo: This main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected.
id USP-12_fff11952546f9e7776f9e9ca73b8d837
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/192847
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finitoKairology and chronology in arrival and the fountain: existence, the other and the being yourself as (in)finiteExistence(In)finiteOntologyCinemaExistência(In)finitoOntologiaCinemaThis main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected.Este artigo possui como principal objetivo propor um debate sobre a temática do tempo, existência e (in)finitude nos filmes Fonte da Vida, de 2006, e A Chegada, de 2016. Por meio de categorias da ontologia fenomenológica – ser-aí; ser-para-a-morte; a relação entre existência, ser e essência; a abertura da questão do devir-no-mundo pelo Outro – é efetuada uma análise comparativa entre similitudes e diferenciações entre as duas obras. O imagético, o discursivo, o representacional e o narrativo formam os parâmetros de recursos analíticos do manuscrito, ao mesmo tempo em que são entremeados por uma revisão bibliográfica sobre as temáticas abordadas pelos dois longas-metragens escolhidos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2023-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/19284710.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-23Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-232316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847/196363Copyright (c) 2023 Gilvan Charles Cerqueira de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Gilvan Charles Cerqueira de 2024-03-18T18:10:09Zoai:revistas.usp.br:article/192847Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2024-03-18T18:10:09Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
Kairology and chronology in arrival and the fountain: existence, the other and the being yourself as (in)finite
title A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
spellingShingle A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
Existence
(In)finite
Ontology
Cinema
Existência
(In)finito
Ontologia
Cinema
title_short A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
title_full A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
title_fullStr A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
title_full_unstemmed A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
title_sort A chegada e Fonte da vida: existência, o outro e o ser-se (in)finito
author Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
author_facet Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Gilvan Charles Cerqueira de
dc.subject.por.fl_str_mv Existence
(In)finite
Ontology
Cinema
Existência
(In)finito
Ontologia
Cinema
topic Existence
(In)finite
Ontology
Cinema
Existência
(In)finito
Ontologia
Cinema
description This main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847
10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/192847/196363
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Gilvan Charles Cerqueira de Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Gilvan Charles Cerqueira de Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 50 (2023); 1-23
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 50 (2023); 1-23
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1800237526787555328