La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | InCID |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636 |
Resumo: | Infocommunication skills are essential for the learning required in universities and relate to better academic performance. Assessing students’ perceptions of self-efficacy, motivations for learning, and attitudes regarding these competencies is an indispensable condition for informed decision-making in programs or training courses promoted by university libraries. Thus, this study offers partial results of research which aims to build an instrument to assess students’ perceptions of infocommunication competencies by following Psychometrics precepts, an area of Psychology assessing the validity and reliability of research instruments. As our methodology, models and patterns of information and communication competencies were analyzed to extract the behaviors which formed the basis for instrument findings, which were categorized according to Super 8 dimensions. As partial results, this study synthesizes the extracted behaviors and cuts out instrument items. We hope that our Psychometric approach will forward Information Science in Brazil and contribute to assessing infocommunication competencies. |
id |
USP-15_1b23937112ea450df553ada437f13b31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/195636 |
network_acronym_str |
USP-15 |
network_name_str |
InCID |
repository_id_str |
|
spelling |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la PsicometríaInformation and communication skills assessment from the Psychometrics perspectiveA avaliação das competências infocomunicacionais na perspectiva da Psicometriaavaliaçãocompetências infocomunicacionaisdesenvolvimento de instrumentopsicometriaevaluationinfocommunication skillsinstrument developmentpsychometricsInfocommunication skills are essential for the learning required in universities and relate to better academic performance. Assessing students’ perceptions of self-efficacy, motivations for learning, and attitudes regarding these competencies is an indispensable condition for informed decision-making in programs or training courses promoted by university libraries. Thus, this study offers partial results of research which aims to build an instrument to assess students’ perceptions of infocommunication competencies by following Psychometrics precepts, an area of Psychology assessing the validity and reliability of research instruments. As our methodology, models and patterns of information and communication competencies were analyzed to extract the behaviors which formed the basis for instrument findings, which were categorized according to Super 8 dimensions. As partial results, this study synthesizes the extracted behaviors and cuts out instrument items. We hope that our Psychometric approach will forward Information Science in Brazil and contribute to assessing infocommunication competencies.As competências infocomunicacionais são imprescindíveis para a aprendizagem requerida no contexto universitário e estão relacionadas a um melhor desempenho acadêmico. Avaliar as percepções de autoeficácia, as motivações de aprendizagem e as atitudes dos estudantes em relação a essas competências é condição indispensável para a tomada de decisão informada em programas ou cursos de formação promovidos por bibliotecas universitárias. Dessa forma, este trabalho apresenta os resultados parciais de pesquisa que propõe a construção de um instrumento de avaliação das percepções de competências infocomunicacionais, seguindo os preceitos da Psicometria, área da Psicologia que preocupa-se com a validade e fidedignidade de instrumentos de pesquisa. Como metodologia, modelos e padrões de competências em informação e comunicação foram analisados para a extração dos comportamentos que embasaram as afirmações do instrumento. As afirmações foram categorizadas de acordo com as dimensões da abordagem Super 8. Como resultados parciais, o artigo traz uma síntese dos comportamentos extraídos e um recorte dos itens do instrumento. Espera-se que a aproximação com a Psicometria traga avanços para a Ciência da Informação no Brasil e contribua para a avaliação de competências infocomunicacionais.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/19563610.11606/issn.2178-2075.v13i2p265-282InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 13 n. 2 (2022); 265-2822178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/189487https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/193590Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Vanessa Inácio deLima, Jussara Borges de2022-12-20T18:07:57ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría Information and communication skills assessment from the Psychometrics perspective A avaliação das competências infocomunicacionais na perspectiva da Psicometria |
title |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría |
spellingShingle |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría Souza, Vanessa Inácio de avaliação competências infocomunicacionais desenvolvimento de instrumento psicometria evaluation infocommunication skills instrument development psychometrics |
title_short |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría |
title_full |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría |
title_fullStr |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría |
title_full_unstemmed |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría |
title_sort |
La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría |
author |
Souza, Vanessa Inácio de |
author_facet |
Souza, Vanessa Inácio de Lima, Jussara Borges de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Jussara Borges de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Vanessa Inácio de Lima, Jussara Borges de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
avaliação competências infocomunicacionais desenvolvimento de instrumento psicometria evaluation infocommunication skills instrument development psychometrics |
topic |
avaliação competências infocomunicacionais desenvolvimento de instrumento psicometria evaluation infocommunication skills instrument development psychometrics |
description |
Infocommunication skills are essential for the learning required in universities and relate to better academic performance. Assessing students’ perceptions of self-efficacy, motivations for learning, and attitudes regarding these competencies is an indispensable condition for informed decision-making in programs or training courses promoted by university libraries. Thus, this study offers partial results of research which aims to build an instrument to assess students’ perceptions of infocommunication competencies by following Psychometrics precepts, an area of Psychology assessing the validity and reliability of research instruments. As our methodology, models and patterns of information and communication competencies were analyzed to extract the behaviors which formed the basis for instrument findings, which were categorized according to Super 8 dimensions. As partial results, this study synthesizes the extracted behaviors and cuts out instrument items. We hope that our Psychometric approach will forward Information Science in Brazil and contribute to assessing infocommunication competencies. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636 10.11606/issn.2178-2075.v13i2p265-282 |
url |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2178-2075.v13i2p265-282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/189487 https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/193590 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 13 n. 2 (2022); 265-282 2178-2075 reponame:InCID instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
InCID |
collection |
InCID |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1787713839650832384 |