La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Vanessa Inácio de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Jussara Borges de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: InCID
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636
Resumo: Infocommunication skills are essential for the learning required in universities and relate to better academic performance. Assessing students’ perceptions of self-efficacy, motivations for learning, and attitudes regarding these competencies is an indispensable condition for informed decision-making in programs or training courses promoted by university libraries. Thus, this study offers partial results of research which aims to build an instrument to assess students’ perceptions of infocommunication competencies by following Psychometrics precepts, an area of Psychology assessing the validity and reliability of research instruments. As our methodology, models and patterns of information and communication competencies were analyzed to extract the behaviors which formed the basis for instrument findings, which were categorized according to Super 8 dimensions. As partial results, this study synthesizes the extracted behaviors and cuts out instrument items. We hope that our Psychometric approach will forward Information Science in Brazil and contribute to assessing infocommunication competencies.
id USP-15_1b23937112ea450df553ada437f13b31
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/195636
network_acronym_str USP-15
network_name_str InCID
repository_id_str
spelling La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la PsicometríaInformation and communication skills assessment from the Psychometrics perspectiveA avaliação das competências infocomunicacionais na perspectiva da Psicometriaavaliaçãocompetências infocomunicacionaisdesenvolvimento de instrumentopsicometriaevaluationinfocommunication skillsinstrument developmentpsychometricsInfocommunication skills are essential for the learning required in universities and relate to better academic performance. Assessing students’ perceptions of self-efficacy, motivations for learning, and attitudes regarding these competencies is an indispensable condition for informed decision-making in programs or training courses promoted by university libraries. Thus, this study offers partial results of research which aims to build an instrument to assess students’ perceptions of infocommunication competencies by following Psychometrics precepts, an area of Psychology assessing the validity and reliability of research instruments. As our methodology, models and patterns of information and communication competencies were analyzed to extract the behaviors which formed the basis for instrument findings, which were categorized according to Super 8 dimensions. As partial results, this study synthesizes the extracted behaviors and cuts out instrument items. We hope that our Psychometric approach will forward Information Science in Brazil and contribute to assessing infocommunication competencies.As competências infocomunicacionais são imprescindíveis para a aprendizagem requerida no contexto universitário e estão relacionadas a um melhor desempenho acadêmico. Avaliar as percepções de autoeficácia, as motivações de aprendizagem e as atitudes dos estudantes em relação a essas competências é condição indispensável para a tomada de decisão informada em programas ou cursos de formação promovidos por bibliotecas universitárias. Dessa forma, este trabalho apresenta os resultados parciais de pesquisa que propõe a construção de um instrumento de avaliação das percepções de competências infocomunicacionais, seguindo os preceitos da Psicometria, área da Psicologia que preocupa-se com a validade e fidedignidade de instrumentos de pesquisa. Como metodologia, modelos e padrões de competências em informação e comunicação foram analisados para a extração dos comportamentos que embasaram as afirmações do instrumento. As afirmações foram categorizadas de acordo com as dimensões da abordagem Super 8. Como resultados parciais, o artigo traz uma síntese dos comportamentos extraídos e um recorte dos itens do instrumento. Espera-se que a aproximação com a Psicometria traga avanços para a Ciência da Informação no Brasil e contribua para a avaliação de competências infocomunicacionais.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/19563610.11606/issn.2178-2075.v13i2p265-282InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 13 n. 2 (2022); 265-2822178-2075reponame:InCIDinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/189487https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/193590Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Vanessa Inácio deLima, Jussara Borges de2022-12-20T18:07:57ZRevistahttp://revistas.ffclrp.usp.br/incidPUB
dc.title.none.fl_str_mv La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
Information and communication skills assessment from the Psychometrics perspective
A avaliação das competências infocomunicacionais na perspectiva da Psicometria
title La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
spellingShingle La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
Souza, Vanessa Inácio de
avaliação
competências infocomunicacionais
desenvolvimento de instrumento
psicometria
evaluation
infocommunication skills
instrument development
psychometrics
title_short La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
title_full La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
title_fullStr La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
title_full_unstemmed La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
title_sort La evaluación de las competencias infocomunicacionales desde la perspectiva de la Psicometría
author Souza, Vanessa Inácio de
author_facet Souza, Vanessa Inácio de
Lima, Jussara Borges de
author_role author
author2 Lima, Jussara Borges de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Vanessa Inácio de
Lima, Jussara Borges de
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação
competências infocomunicacionais
desenvolvimento de instrumento
psicometria
evaluation
infocommunication skills
instrument development
psychometrics
topic avaliação
competências infocomunicacionais
desenvolvimento de instrumento
psicometria
evaluation
infocommunication skills
instrument development
psychometrics
description Infocommunication skills are essential for the learning required in universities and relate to better academic performance. Assessing students’ perceptions of self-efficacy, motivations for learning, and attitudes regarding these competencies is an indispensable condition for informed decision-making in programs or training courses promoted by university libraries. Thus, this study offers partial results of research which aims to build an instrument to assess students’ perceptions of infocommunication competencies by following Psychometrics precepts, an area of Psychology assessing the validity and reliability of research instruments. As our methodology, models and patterns of information and communication competencies were analyzed to extract the behaviors which formed the basis for instrument findings, which were categorized according to Super 8 dimensions. As partial results, this study synthesizes the extracted behaviors and cuts out instrument items. We hope that our Psychometric approach will forward Information Science in Brazil and contribute to assessing infocommunication competencies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636
10.11606/issn.2178-2075.v13i2p265-282
url https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636
identifier_str_mv 10.11606/issn.2178-2075.v13i2p265-282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/189487
https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/195636/193590
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação; v. 13 n. 2 (2022); 265-282
2178-2075
reponame:InCID
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str InCID
collection InCID
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1787713839650832384