Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Del Prette, Almir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490
Resumo: This study presents a System of Educative Social Skills (SESS), with classes and subclasses suitable to the task of parents, teachers and any person committed with the promotion of development and learning. The elaboration of SESS initiated with a literature analysis, definition of educative social skills, and an initial proposal of its classes and subclasses, successively tested and improved through empirical studies by direct observation. As the result, the SESS current version is presented, with definitions, examples and viability and reliability indicators. Some issues and research suggestions for further research are discussed.
id USP-22_44404634dee209e40208fdedf712b918
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/6490
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas A classification system of educative social skills Un sistema de categorías de habilidades sociales educativas Habilidades socialesRelaciones padres-niñosRelaciones madre-niñoInteracción profesor-estudianteDesarrollo infantilHabilidades sociaisRelações pais-criançaRelações mãe-criançaInteração professor-alunoDesenvolvimento infantilSocial skillsParent child relationsMother child relationsTeacher student interactionChildhood development This study presents a System of Educative Social Skills (SESS), with classes and subclasses suitable to the task of parents, teachers and any person committed with the promotion of development and learning. The elaboration of SESS initiated with a literature analysis, definition of educative social skills, and an initial proposal of its classes and subclasses, successively tested and improved through empirical studies by direct observation. As the result, the SESS current version is presented, with definitions, examples and viability and reliability indicators. Some issues and research suggestions for further research are discussed. Este estudio presenta un Sistema de Habilidades Sociales Educativas (SHSE), con clases y subclases aplicables a la tarea de los padres, maestros y cualquier persona comprometida con la promoción del desarrollo y aprendizaje del otro. La elaboración del SHSE empezó con el análisis de la literatura, la definición funcional de habilidades sociales educativas y una primera propuesta de clases y subclases, consecutivamente probada y mejorada en estudios empíricos de observación directa. Como resultado, presentase el SHSE, con definiciones, ejemplos e indicadores de viabilidad y confiabilidad. Si discuten algunas cuestiones y direcciones de la investigación para futuros estudios. Este estudo apresenta um Sistema de Habilidades Sociais Educativas (SHSE), com classes e subclasses aplicáveis à tarefa de pais, professores e demais pessoas comprometidas com a promoção do desenvolvimento e aprendizagem do outro. A elaboração do SHSE iniciou-se com a análise da literatura, a definição funcional de habilidades sociais educativas e uma primeira proposta de classes e subclasses, sucessivamente testadas e aperfeiçoadas em estudos empíricos de observação direta. Como resultado, apresenta-se a versão atual do SHSE, com definições, exemplos e indicadores de viabilidade e confiabilidade. São discutidas algumas questões e encaminhamentos de pesquisa para estudos futuros nessa temática. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2008-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/649010.1590/S0103-863X2008000300008Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 517-530 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 517-530 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 517-530 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490/7961Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessDel Prette, Zilda Aparecida PereiraDel Prette, Almir2012-05-01T03:18:04Zoai:revistas.usp.br:article/6490Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-01T03:18:04Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
A classification system of educative social skills
Un sistema de categorías de habilidades sociales educativas
title Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
spellingShingle Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Habilidades sociales
Relaciones padres-niños
Relaciones madre-niño
Interacción profesor-estudiante
Desarrollo infantil
Habilidades sociais
Relações pais-criança
Relações mãe-criança
Interação professor-aluno
Desenvolvimento infantil
Social skills
Parent child relations
Mother child relations
Teacher student interaction
Childhood development
title_short Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
title_full Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
title_fullStr Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
title_full_unstemmed Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
title_sort Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas
author Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
author_facet Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Del Prette, Almir
author_role author
author2 Del Prette, Almir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
Del Prette, Almir
dc.subject.por.fl_str_mv Habilidades sociales
Relaciones padres-niños
Relaciones madre-niño
Interacción profesor-estudiante
Desarrollo infantil
Habilidades sociais
Relações pais-criança
Relações mãe-criança
Interação professor-aluno
Desenvolvimento infantil
Social skills
Parent child relations
Mother child relations
Teacher student interaction
Childhood development
topic Habilidades sociales
Relaciones padres-niños
Relaciones madre-niño
Interacción profesor-estudiante
Desarrollo infantil
Habilidades sociais
Relações pais-criança
Relações mãe-criança
Interação professor-aluno
Desenvolvimento infantil
Social skills
Parent child relations
Mother child relations
Teacher student interaction
Childhood development
description This study presents a System of Educative Social Skills (SESS), with classes and subclasses suitable to the task of parents, teachers and any person committed with the promotion of development and learning. The elaboration of SESS initiated with a literature analysis, definition of educative social skills, and an initial proposal of its classes and subclasses, successively tested and improved through empirical studies by direct observation. As the result, the SESS current version is presented, with definitions, examples and viability and reliability indicators. Some issues and research suggestions for further research are discussed.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490
10.1590/S0103-863X2008000300008
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2008000300008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/6490/7961
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 18 n. 41 (2008); 517-530
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 No. 41 (2008); 517-530
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 18 Núm. 41 (2008); 517-530
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221831708278784