Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Zerbini, Thaís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034
Resumo: Distance Learning (DL) has been shown to be adequate to the current field of Training, Development and Education (TD&E), which constantly undergoes transformations resulting from technological innovations. Students’ characteristics is one of the factors responsible for abandoning DL programs. This study aimed to relate the possibility of evasion of a DL course and the variables belonging to the student’s characteristics (Learning Strategies and Styles). A total of 135 students enrolled in a distance learning degree responded virtually to the instruments of Learning Strategies and Styles. The results showed that most participants who would not abandon the course used the Behavioral and Self-Regulated Learning Strategies and presented the Learning Style related to the Study Environment. The data obtained contribute to future planning of TD&E programs, which should consider the clientele’s characteristics.
id USP-22_51783dca5b90f18e25572ee85be46efa
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/172034
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de AprendizagemEnseñanza Superior a Distancia: Posibilidad de Deserción Escolar, Estilos y Estrategias de AprendizajeDistance Learning Degrees: Possibility of Evasion, Styles and Learning Strategiesdistance educationstudent’s characteristicsevasioneducación a distanciacaracterísticas del estudiantedesercióneducação a distânciacaracterísticas do estudanteevasãoDistance Learning (DL) has been shown to be adequate to the current field of Training, Development and Education (TD&E), which constantly undergoes transformations resulting from technological innovations. Students’ characteristics is one of the factors responsible for abandoning DL programs. This study aimed to relate the possibility of evasion of a DL course and the variables belonging to the student’s characteristics (Learning Strategies and Styles). A total of 135 students enrolled in a distance learning degree responded virtually to the instruments of Learning Strategies and Styles. The results showed that most participants who would not abandon the course used the Behavioral and Self-Regulated Learning Strategies and presented the Learning Style related to the Study Environment. The data obtained contribute to future planning of TD&E programs, which should consider the clientele’s characteristics.La Educación a Distancia (EAD) se ha demostrado apropiada para el campo actual de Capacitación, Desarrollo y Educación (CD&E), que está experimentando constantemente transformaciones resultantes de las innovaciones tecnológicas. Una de las razones para el abandono de los programas de EAD son las características de los estudiantes. El presente estudio tuvo como objetivo relacionar la posibilidad de deserción de un curso EAD con las variables que pertenecen a las características del estudiante (Estrategias y Estilos de Aprendizaje). Han respondido virtualmente a los instrumentos de Estilos y Estrategias de Aprendizaje 135 estudiantes que estaban inscriptos en un curso de educación superior a distancia. Los resultados revelaron que la mayoría de los participantes que no abandonaron el curso usan Estrategias de Aprendizaje Autorreguladoras y Conductuales y presentan el Estilo de Aprendizaje relacionado con el Ambiente de Estudio. Los datos obtenidos contribuyen a futuras planificaciones de programas de CD&E, que deben tener en cuenta las características de la clientela.Educação a Distância (EAD) tem se mostrado adequado ao atual campo de Treinamento, Desenvolvimento e Educação (TD&E), que passa constantemente por transformações decorrentes de inovações tecnológicas. Características dos estudantes é um dos fatores responsáveis pelo abandono de programas de EAD. O objetivo deste estudo foi relacionar a possibilidade de evasão de um curso em EAD e as variáveis pertencentes às características do estudante (Estratégias e Estilos de Aprendizagem). Responderam, virtualmente, aos instrumentos de Estilos e Estratégias de Aprendizagem, 135 alunos matriculados em um curso superior a distância. Os resultados demonstraram que a maioria dos participantes que não abandonariam o curso utilizam as Estratégias de Aprendizagem Autorregulatórias e Comportamentais e apresentam o Estilo de Aprendizagem relacionado ao Ambiente de Estudo. Os dados obtidos contribuem para futuros planejamentos de programas de TD&E, que devem levar em consideração as características da clientela.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2019-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/17203410.1590/1982-4327e2931Paidéia (Ribeirão Preto); v. 29 (2019); e2931Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e2931Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e29311982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161759https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161760Andrade, Raíssa Bárbara Nunes MoraesZerbini, Thaísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-05T22:21:01Zoai:revistas.usp.br:article/172034Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2020-07-05T22:21:01Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
Enseñanza Superior a Distancia: Posibilidad de Deserción Escolar, Estilos y Estrategias de Aprendizaje
Distance Learning Degrees: Possibility of Evasion, Styles and Learning Strategies
title Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
spellingShingle Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes
distance education
student’s characteristics
evasion
educación a distancia
características del estudiante
deserción
educação a distância
características do estudante
evasão
title_short Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
title_full Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
title_fullStr Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
title_full_unstemmed Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
title_sort Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
author Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes
author_facet Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes
Zerbini, Thaís
author_role author
author2 Zerbini, Thaís
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes
Zerbini, Thaís
dc.subject.por.fl_str_mv distance education
student’s characteristics
evasion
educación a distancia
características del estudiante
deserción
educação a distância
características do estudante
evasão
topic distance education
student’s characteristics
evasion
educación a distancia
características del estudiante
deserción
educação a distância
características do estudante
evasão
description Distance Learning (DL) has been shown to be adequate to the current field of Training, Development and Education (TD&E), which constantly undergoes transformations resulting from technological innovations. Students’ characteristics is one of the factors responsible for abandoning DL programs. This study aimed to relate the possibility of evasion of a DL course and the variables belonging to the student’s characteristics (Learning Strategies and Styles). A total of 135 students enrolled in a distance learning degree responded virtually to the instruments of Learning Strategies and Styles. The results showed that most participants who would not abandon the course used the Behavioral and Self-Regulated Learning Strategies and presented the Learning Style related to the Study Environment. The data obtained contribute to future planning of TD&E programs, which should consider the clientele’s characteristics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034
10.1590/1982-4327e2931
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034
identifier_str_mv 10.1590/1982-4327e2931
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161759
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161760
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 29 (2019); e2931
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e2931
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e2931
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221836033654784