Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034 |
Resumo: | Distance Learning (DL) has been shown to be adequate to the current field of Training, Development and Education (TD&E), which constantly undergoes transformations resulting from technological innovations. Students’ characteristics is one of the factors responsible for abandoning DL programs. This study aimed to relate the possibility of evasion of a DL course and the variables belonging to the student’s characteristics (Learning Strategies and Styles). A total of 135 students enrolled in a distance learning degree responded virtually to the instruments of Learning Strategies and Styles. The results showed that most participants who would not abandon the course used the Behavioral and Self-Regulated Learning Strategies and presented the Learning Style related to the Study Environment. The data obtained contribute to future planning of TD&E programs, which should consider the clientele’s characteristics. |
id |
USP-22_51783dca5b90f18e25572ee85be46efa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/172034 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de AprendizagemEnseñanza Superior a Distancia: Posibilidad de Deserción Escolar, Estilos y Estrategias de AprendizajeDistance Learning Degrees: Possibility of Evasion, Styles and Learning Strategiesdistance educationstudent’s characteristicsevasioneducación a distanciacaracterísticas del estudiantedesercióneducação a distânciacaracterísticas do estudanteevasãoDistance Learning (DL) has been shown to be adequate to the current field of Training, Development and Education (TD&E), which constantly undergoes transformations resulting from technological innovations. Students’ characteristics is one of the factors responsible for abandoning DL programs. This study aimed to relate the possibility of evasion of a DL course and the variables belonging to the student’s characteristics (Learning Strategies and Styles). A total of 135 students enrolled in a distance learning degree responded virtually to the instruments of Learning Strategies and Styles. The results showed that most participants who would not abandon the course used the Behavioral and Self-Regulated Learning Strategies and presented the Learning Style related to the Study Environment. The data obtained contribute to future planning of TD&E programs, which should consider the clientele’s characteristics.La Educación a Distancia (EAD) se ha demostrado apropiada para el campo actual de Capacitación, Desarrollo y Educación (CD&E), que está experimentando constantemente transformaciones resultantes de las innovaciones tecnológicas. Una de las razones para el abandono de los programas de EAD son las características de los estudiantes. El presente estudio tuvo como objetivo relacionar la posibilidad de deserción de un curso EAD con las variables que pertenecen a las características del estudiante (Estrategias y Estilos de Aprendizaje). Han respondido virtualmente a los instrumentos de Estilos y Estrategias de Aprendizaje 135 estudiantes que estaban inscriptos en un curso de educación superior a distancia. Los resultados revelaron que la mayoría de los participantes que no abandonaron el curso usan Estrategias de Aprendizaje Autorreguladoras y Conductuales y presentan el Estilo de Aprendizaje relacionado con el Ambiente de Estudio. Los datos obtenidos contribuyen a futuras planificaciones de programas de CD&E, que deben tener en cuenta las características de la clientela.Educação a Distância (EAD) tem se mostrado adequado ao atual campo de Treinamento, Desenvolvimento e Educação (TD&E), que passa constantemente por transformações decorrentes de inovações tecnológicas. Características dos estudantes é um dos fatores responsáveis pelo abandono de programas de EAD. O objetivo deste estudo foi relacionar a possibilidade de evasão de um curso em EAD e as variáveis pertencentes às características do estudante (Estratégias e Estilos de Aprendizagem). Responderam, virtualmente, aos instrumentos de Estilos e Estratégias de Aprendizagem, 135 alunos matriculados em um curso superior a distância. Os resultados demonstraram que a maioria dos participantes que não abandonariam o curso utilizam as Estratégias de Aprendizagem Autorregulatórias e Comportamentais e apresentam o Estilo de Aprendizagem relacionado ao Ambiente de Estudo. Os dados obtidos contribuem para futuros planejamentos de programas de TD&E, que devem levar em consideração as características da clientela.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2019-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/17203410.1590/1982-4327e2931Paidéia (Ribeirão Preto); v. 29 (2019); e2931Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e2931Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e29311982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161759https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161760Andrade, Raíssa Bárbara Nunes MoraesZerbini, Thaísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-05T22:21:01Zoai:revistas.usp.br:article/172034Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2020-07-05T22:21:01Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem Enseñanza Superior a Distancia: Posibilidad de Deserción Escolar, Estilos y Estrategias de Aprendizaje Distance Learning Degrees: Possibility of Evasion, Styles and Learning Strategies |
title |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem |
spellingShingle |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes distance education student’s characteristics evasion educación a distancia características del estudiante deserción educação a distância características do estudante evasão |
title_short |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem |
title_full |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem |
title_fullStr |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem |
title_sort |
Ensino Superior a Distância: Possibilidade de Evasão, Estilos e Estratégias de Aprendizagem |
author |
Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes |
author_facet |
Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes Zerbini, Thaís |
author_role |
author |
author2 |
Zerbini, Thaís |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Raíssa Bárbara Nunes Moraes Zerbini, Thaís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
distance education student’s characteristics evasion educación a distancia características del estudiante deserción educação a distância características do estudante evasão |
topic |
distance education student’s characteristics evasion educación a distancia características del estudiante deserción educação a distância características do estudante evasão |
description |
Distance Learning (DL) has been shown to be adequate to the current field of Training, Development and Education (TD&E), which constantly undergoes transformations resulting from technological innovations. Students’ characteristics is one of the factors responsible for abandoning DL programs. This study aimed to relate the possibility of evasion of a DL course and the variables belonging to the student’s characteristics (Learning Strategies and Styles). A total of 135 students enrolled in a distance learning degree responded virtually to the instruments of Learning Strategies and Styles. The results showed that most participants who would not abandon the course used the Behavioral and Self-Regulated Learning Strategies and presented the Learning Style related to the Study Environment. The data obtained contribute to future planning of TD&E programs, which should consider the clientele’s characteristics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034 10.1590/1982-4327e2931 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-4327e2931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161759 https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/172034/161760 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 29 (2019); e2931 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e2931 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 29 (2019); e2931 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221836033654784 |