Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maluf, Maria Regina
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Gallo-Penna, Eliana Cristina, Santos, Maria José dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7265
Resumo: The ability to attribute to oneself and to someone else mental states as desires, intentions and beliefs, has been called theory of mind. Recent studies show links between aspects of language and acquisition of theory of mind. This study investigates the relationship between conversational awareness, seen as an aspect of the pragmatic of language, and the attribution of mental states. Twenty eight children from 4 to 6 years old, both genders and low socioeconomic level participated in it. For the assessment of conversational awareness and theory of mind, tasks from the literature were used. The results showed the effects of age in favor of older children for the two variables and a positive correlation between them. These results are discussed based on other studies in the literature.
id USP-22_86d5f2d785158c665b21da718dcc2c6a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/7265
network_acronym_str USP-22
network_name_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository_id_str
spelling Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students Atribución de estados mentales y comprensión conversacional: estudio con preescolares Atribuição de estados mentais e compreensão conversacional: estudo com pré-escolares theory of mindpreschool studentspragmaticteoria da mentepré-escolarespragmáticateoría de la mentepreescolarespragmática The ability to attribute to oneself and to someone else mental states as desires, intentions and beliefs, has been called theory of mind. Recent studies show links between aspects of language and acquisition of theory of mind. This study investigates the relationship between conversational awareness, seen as an aspect of the pragmatic of language, and the attribution of mental states. Twenty eight children from 4 to 6 years old, both genders and low socioeconomic level participated in it. For the assessment of conversational awareness and theory of mind, tasks from the literature were used. The results showed the effects of age in favor of older children for the two variables and a positive correlation between them. These results are discussed based on other studies in the literature. La habilidad de atribuir a si mismo y al otro estados mentales como deseos, intenciones e creencias ha sido denominada teoría de la mente. Investigaciones recientes muestran relaciones entre aspectos del lenguaje y la adquisición de la teoría de la mente. Este estudio investiga las relaciones entre la comprensión conversacional, vista como uno de los aspectos del lenguaje, y la atribución de estados mentales. Participaron 28 niños de 4 a 6 años, de los dos sexos y bajo nivel socioeconómico. Para la evaluación de la comprensión conversacional y la teoría de la mente fueron aplicadas individualmente tareas existentes en la literatura. Los resultados mostraron efecto de la edad a favor de los niños mayores para las dos variables, bien como una correlación positiva entre ellas. Esos resultados son discutidos considerándose otras investigaciones en la literatura. A habilidade de atribuir a si próprio e ao outro estados mentais como desejos, intenções e crenças é denominada teoria da mente. Pesquisas recentes mostram relações entre aspectos da linguagem e aquisição de uma teoria da mente. Este estudo investiga as relações entre compreensão conversacional, entendida como um aspecto da pragmática da linguagem, e a atribuição de estados mentais. Participaram da pesquisa 28 crianças de quatro a seis anos, de ambos os sexos, de nível socioeconômico baixo, distribuídas em dois grupos de idade. A coleta de dados foi feita por meio da aplicação individual de tarefas de compreensão conversacional e de teoria da mente. Os resultados mostraram efeito da idade a favor das crianças mais velhas, para as duas variáveis, bem como uma correlação positiva entre elas, o que está de acordo com achados de pesquisas anteriores. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2011-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/726510.1590/S0103-863X2011000100006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 48 (2011); 41-50 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 48 (2011); 41-50 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 48 (2011); 41-50 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7265/8748Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessMaluf, Maria ReginaGallo-Penna, Eliana CristinaSantos, Maria José dos2012-05-03T16:55:14Zoai:revistas.usp.br:article/7265Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T16:55:14Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
Atribución de estados mentales y comprensión conversacional: estudio con preescolares
Atribuição de estados mentais e compreensão conversacional: estudo com pré-escolares
title Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
spellingShingle Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
Maluf, Maria Regina
theory of mind
preschool students
pragmatic
teoria da mente
pré-escolares
pragmática
teoría de la mente
preescolares
pragmática
title_short Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
title_full Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
title_fullStr Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
title_full_unstemmed Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
title_sort Attribution of mental states and conversational awareness: a study with preschool students
author Maluf, Maria Regina
author_facet Maluf, Maria Regina
Gallo-Penna, Eliana Cristina
Santos, Maria José dos
author_role author
author2 Gallo-Penna, Eliana Cristina
Santos, Maria José dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maluf, Maria Regina
Gallo-Penna, Eliana Cristina
Santos, Maria José dos
dc.subject.por.fl_str_mv theory of mind
preschool students
pragmatic
teoria da mente
pré-escolares
pragmática
teoría de la mente
preescolares
pragmática
topic theory of mind
preschool students
pragmatic
teoria da mente
pré-escolares
pragmática
teoría de la mente
preescolares
pragmática
description The ability to attribute to oneself and to someone else mental states as desires, intentions and beliefs, has been called theory of mind. Recent studies show links between aspects of language and acquisition of theory of mind. This study investigates the relationship between conversational awareness, seen as an aspect of the pragmatic of language, and the attribution of mental states. Twenty eight children from 4 to 6 years old, both genders and low socioeconomic level participated in it. For the assessment of conversational awareness and theory of mind, tasks from the literature were used. The results showed the effects of age in favor of older children for the two variables and a positive correlation between them. These results are discussed based on other studies in the literature.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7265
10.1590/S0103-863X2011000100006
url https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7265
identifier_str_mv 10.1590/S0103-863X2011000100006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7265/8748
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto); v. 21 n. 48 (2011); 41-50
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 No. 48 (2011); 41-50
Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 21 Núm. 48 (2011); 41-50
1982-4327
0103-863X
reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
collection Paidéia (Ribeirão Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||paideia@usp.br
_version_ 1800221832405581824