Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201 |
Resumo: | This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers. |
id |
USP-22_9c7cd8d530b1c970249c14ce64b88f27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/7201 |
network_acronym_str |
USP-22 |
network_name_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente Social cognitive development and childhood tales: tools for teaching Desarrollo socio cognitivo e historias infantiles: subsidios para la práctica docente filosofia de la mentecognición socialeducación infantilphilosophy of mindsocial cognitionearly childhood educationfilosofia da mentecognição socialeducação infantil This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers. El objetivo del estudio fue evaluar la incidencia de los términos mentales en una muestra de libros nacionales de cuentos infantiles, así como la posibilidad de exploración de las narrativas por los modelos de procesamiento de información social. Sobre la base de estudios internacionales 119 libros nacionales dirigidos a niños en edad preescolar fueron analizados: se consideraron cuatro ejes: (a) palabras y expresiones que denotan estados mentales (b) convergencia figura/estado mental, (c) presencia de la ironía situacional y falsa creencia (d) situaciones ofrecedoras de pistas sociales. Los resultados mostraron alto índice de referencias a estados mentales (99%), con predominio de términos cognitivos (42%) y emocionales (39%), alta convergencia figura/estado mental (74%), presencia de ironía (21%), falsa creencia (13,5%) y expresiva aparición de situaciones envolviendo pistas sociales internas y externas (98%). La viabilidad de la utilización de libros infantiles como recurso promotor del desarrollo socio cognitivo es discutida, presentando subsidios destinados a contribuir con la práctica docente en educación preescolar. Este estudo objetivou avaliar a ocorrência de termos mentais em uma amostra de livros de histórias infantis nacionais bem como a possibilidade de exploração das narrativas pelo modelo do processamento de informação social. Com base em estudos internacionais, 119 livros nacionais dirigidos a pré-escolares foram analisados, considerando-se quatro eixos: (a) palavras e expressões denotando estados mentais; (b) convergência figura/estado mental; (c) presença de ironia situacional e crença falsa; (d) situações oferecedoras de pistas sociais. Os resultados indicaram alto índice de referências a estados mentais (99%), com predominância de termos cognitivos (42%) e emocionais (39%), alta convergência figura/estado mental (74%), presença de ironia (21%), crença falsa (13,5%) e expressiva ocorrência de situações, envolvendo pistas sociais internas e externas (98%). A viabilidade da utilização dos livros infantis como recurso promotor de desenvolvimento sociocognitivo é discutida, apresentando-se subsídios que visam contribuir para a prática docente pré-escolar. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/720110.1590/S0103-863X2009000300006Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 323-331 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 323-331 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 323-331 1982-43270103-863Xreponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201/8684Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Marisa CosenzaTavares, Aline Lima2012-05-03T17:29:38Zoai:revistas.usp.br:article/7201Revistahttps://www.revistas.usp.br/paideiaPUBhttps://www.revistas.usp.br/paideia/oai||paideia@usp.br1982-43270103-863Xopendoar:2012-05-03T17:29:38Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente Social cognitive development and childhood tales: tools for teaching Desarrollo socio cognitivo e historias infantiles: subsidios para la práctica docente |
title |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
spellingShingle |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente Rodrigues, Marisa Cosenza filosofia de la mente cognición social educación infantil philosophy of mind social cognition early childhood education filosofia da mente cognição social educação infantil |
title_short |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
title_full |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
title_fullStr |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
title_sort |
Desenvolvimento sociocognitivo e histórias infantis: subsídios para a prática docente |
author |
Rodrigues, Marisa Cosenza |
author_facet |
Rodrigues, Marisa Cosenza Tavares, Aline Lima |
author_role |
author |
author2 |
Tavares, Aline Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Marisa Cosenza Tavares, Aline Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
filosofia de la mente cognición social educación infantil philosophy of mind social cognition early childhood education filosofia da mente cognição social educação infantil |
topic |
filosofia de la mente cognición social educación infantil philosophy of mind social cognition early childhood education filosofia da mente cognição social educação infantil |
description |
This study aimed to evaluate the occurrence of mental terms in a sample of Brazilian children's books and the possibility to explore narratives through the process of the social information model. Based on international studies, 119 Brazilian books directed to preschoolers were analyzed considering four axes: (a) words and expressions denoting mental states; (b) convergence figure/mental state; (c) situational irony and false belief and (d) situations giving social tips. The results indicate a high number of references to mental states (99%), with predominance of cognitive (42%) and emotional terms (39%), high convergence figure/mental state (74%), presence of irony (21%) and false belief (13,5%), and expressive occurrence of situations involving internal and external social tips (98%). The use of children's books as a resource to promote social-cognitive development is discussed and support is presented with a view to contribute to the practice of preschool teachers. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201 10.1590/S0103-863X2009000300006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-863X2009000300006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/7201/8684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Paidéia (Ribeirão Preto) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto); v. 19 n. 44 (2009); 323-331 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 No. 44 (2009); 323-331 Paidéia (Ribeirão Preto); Vol. 19 Núm. 44 (2009); 323-331 1982-4327 0103-863X reponame:Paidéia (Ribeirão Preto. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
collection |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paideia@usp.br |
_version_ |
1800221831798456320 |