Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924 |
Resumo: | Recognition for the growing role of extra-academic demands and players in the dynamics of human resource training for the market and, in particular, for research is discussed. Their synergies with the movement towards maturation of the sectoral system of healthcare innovation and with the priorities of the Sistema Único de Saúde (Brazilian National Health System) are discussed. The methodological adequacy of the process for evaluating these trends used by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination Office for Advancement of University-level Personnel) is analyzed. In a general manner, these trends mean adding new indicators for technological and social productivity to the predominantly academic criteria that already exist. The continuation and deepening of ongoing initiatives aimed at bringing in new formats for postgraduate programs and courses and new courses customized for the demands of the extra-academic market, among other markets, either of a social or technological-business nature, are discussed. In addition, the deepening of initiatives for stimulating postdoctoral training work, which is scarce in Brazil, is discussed. |
id |
USP-23_e6053491b04e46c01727d11fece934a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/32924 |
network_acronym_str |
USP-23 |
network_name_str |
Revista de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil Desafíos del postgrado en salud humana en Brasil Desafios da pós-graduação em saúde humana no Brasil Programas de Pós-Graduação em SaúdeEducação de Pós-Graduação^i1^stendêncRecursos Humanos em SaúdeEducação Profissional em Saúde PúblicaPolítica de Educação SuperiorProgramas de Postgrado en SaludEducación de Postgrado^i3^stendencRecursos Humanos en SaludEducación en Salud Pública ProfesionalPolítica de EducaciónHealth Postgraduate ProgramsEducationGraduate^i2^streHealth ManpowerPublic Health ProfessionalHigher Education Policy Recognition for the growing role of extra-academic demands and players in the dynamics of human resource training for the market and, in particular, for research is discussed. Their synergies with the movement towards maturation of the sectoral system of healthcare innovation and with the priorities of the Sistema Único de Saúde (Brazilian National Health System) are discussed. The methodological adequacy of the process for evaluating these trends used by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination Office for Advancement of University-level Personnel) is analyzed. In a general manner, these trends mean adding new indicators for technological and social productivity to the predominantly academic criteria that already exist. The continuation and deepening of ongoing initiatives aimed at bringing in new formats for postgraduate programs and courses and new courses customized for the demands of the extra-academic market, among other markets, either of a social or technological-business nature, are discussed. In addition, the deepening of initiatives for stimulating postdoctoral training work, which is scarce in Brazil, is discussed. Se discute el reconocimiento del papel creciente de demandas y actores extra académicos en la dinámica de la formación de recursos humanos para el mercado y, en particular, para la investigación, así como la actuación en sinergia con el movimiento de madurez del sistema sectorial de innovación en salud y con las prioridades del Sistema Único de Salud de Brasil. Se analiza la adecuación de la metodología del proceso de evaluación de la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior a tales tendencias, lo que significará, de manera general, agregar nuevos indicadores de productividad tecnológica y social a los criterios predominantemente académicos ya existentes. Discute la continuidad y la profundización de las iniciativas en curso en el sentido de admitir nuevos formatos de programas y cursos de postgrado, cursos adaptados a las demandas del mercado extra académico, entre otros, sean sociales o tecnológico-empresariales, así como la profundización de las iniciativas para estimular estudios postdoctorales, escasos en Brasil. Discute-se o reconhecimento do crescente papel de demandas e atores extra-acadêmicos na dinâmica da formação de recursos humanos para o mercado e, em particular, para a pesquisa. Sua atuação em sinergia com o movimento de amadurecimento do sistema setorial de inovação em saúde e com as prioridades do Sistema Único de Saúde também é discutida. É analisada a adequação da metodologia do processo de avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior a essas tendências. De maneira geral, isso significa agregar novos indicadores de produtividade tecnológica e social aos critérios predominantemente acadêmicos já existentes. Discute a continuidade e o aprofundamento das iniciativas em curso no sentido de admitir novos formatos de programas e cursos de pós-graduação, cursos customizados a demandas do mercado extra-acadêmico, entre outros, sejam sociais ou tecnológico-empresariais, bem como o aprofundamento das iniciativas para o estímulo aos estágios pós-doutorais, escassos no Brasil. Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2011-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/3292410.1590/S0034-89102011000100001Revista de Saúde Pública; Vol. 45 No. 1 (2011); 1-13 Revista de Saúde Pública; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 1-13 Revista de Saúde Pública; v. 45 n. 1 (2011); 1-13 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35494https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35495Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Reinaldo2012-07-11T22:30:10Zoai:revistas.usp.br:article/32924Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-07-11T22:30:10Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil Desafíos del postgrado en salud humana en Brasil Desafios da pós-graduação em saúde humana no Brasil |
title |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil |
spellingShingle |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil Guimarães, Reinaldo Programas de Pós-Graduação em Saúde Educação de Pós-Graduação^i1^stendênc Recursos Humanos em Saúde Educação Profissional em Saúde Pública Política de Educação Superior Programas de Postgrado en Salud Educación de Postgrado^i3^stendenc Recursos Humanos en Salud Educación en Salud Pública Profesional Política de Educación Health Postgraduate Programs Education Graduate^i2^stre Health Manpower Public Health Professional Higher Education Policy |
title_short |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil |
title_full |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil |
title_fullStr |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil |
title_full_unstemmed |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil |
title_sort |
Challenges of postgraduate human health programs in Brazil |
author |
Guimarães, Reinaldo |
author_facet |
Guimarães, Reinaldo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Reinaldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programas de Pós-Graduação em Saúde Educação de Pós-Graduação^i1^stendênc Recursos Humanos em Saúde Educação Profissional em Saúde Pública Política de Educação Superior Programas de Postgrado en Salud Educación de Postgrado^i3^stendenc Recursos Humanos en Salud Educación en Salud Pública Profesional Política de Educación Health Postgraduate Programs Education Graduate^i2^stre Health Manpower Public Health Professional Higher Education Policy |
topic |
Programas de Pós-Graduação em Saúde Educação de Pós-Graduação^i1^stendênc Recursos Humanos em Saúde Educação Profissional em Saúde Pública Política de Educação Superior Programas de Postgrado en Salud Educación de Postgrado^i3^stendenc Recursos Humanos en Salud Educación en Salud Pública Profesional Política de Educación Health Postgraduate Programs Education Graduate^i2^stre Health Manpower Public Health Professional Higher Education Policy |
description |
Recognition for the growing role of extra-academic demands and players in the dynamics of human resource training for the market and, in particular, for research is discussed. Their synergies with the movement towards maturation of the sectoral system of healthcare innovation and with the priorities of the Sistema Único de Saúde (Brazilian National Health System) are discussed. The methodological adequacy of the process for evaluating these trends used by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination Office for Advancement of University-level Personnel) is analyzed. In a general manner, these trends mean adding new indicators for technological and social productivity to the predominantly academic criteria that already exist. The continuation and deepening of ongoing initiatives aimed at bringing in new formats for postgraduate programs and courses and new courses customized for the demands of the extra-academic market, among other markets, either of a social or technological-business nature, are discussed. In addition, the deepening of initiatives for stimulating postdoctoral training work, which is scarce in Brazil, is discussed. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924 10.1590/S0034-89102011000100001 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0034-89102011000100001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35494 https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública; Vol. 45 No. 1 (2011); 1-13 Revista de Saúde Pública; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 1-13 Revista de Saúde Pública; v. 45 n. 1 (2011); 1-13 1518-8787 0034-8910 reponame:Revista de Saúde Pública instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Saúde Pública |
collection |
Revista de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br |
_version_ |
1800221791716638720 |