Challenges of postgraduate human health programs in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Reinaldo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Saúde Pública
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924
Resumo: Recognition for the growing role of extra-academic demands and players in the dynamics of human resource training for the market and, in particular, for research is discussed. Their synergies with the movement towards maturation of the sectoral system of healthcare innovation and with the priorities of the Sistema Único de Saúde (Brazilian National Health System) are discussed. The methodological adequacy of the process for evaluating these trends used by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination Office for Advancement of University-level Personnel) is analyzed. In a general manner, these trends mean adding new indicators for technological and social productivity to the predominantly academic criteria that already exist. The continuation and deepening of ongoing initiatives aimed at bringing in new formats for postgraduate programs and courses and new courses customized for the demands of the extra-academic market, among other markets, either of a social or technological-business nature, are discussed. In addition, the deepening of initiatives for stimulating postdoctoral training work, which is scarce in Brazil, is discussed.
id USP-23_e6053491b04e46c01727d11fece934a6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/32924
network_acronym_str USP-23
network_name_str Revista de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Challenges of postgraduate human health programs in Brazil Desafíos del postgrado en salud humana en Brasil Desafios da pós-graduação em saúde humana no Brasil Programas de Pós-Graduação em SaúdeEducação de Pós-Graduação^i1^stendêncRecursos Humanos em SaúdeEducação Profissional em Saúde PúblicaPolítica de Educação SuperiorProgramas de Postgrado en SaludEducación de Postgrado^i3^stendencRecursos Humanos en SaludEducación en Salud Pública ProfesionalPolítica de EducaciónHealth Postgraduate ProgramsEducationGraduate^i2^streHealth ManpowerPublic Health ProfessionalHigher Education Policy Recognition for the growing role of extra-academic demands and players in the dynamics of human resource training for the market and, in particular, for research is discussed. Their synergies with the movement towards maturation of the sectoral system of healthcare innovation and with the priorities of the Sistema Único de Saúde (Brazilian National Health System) are discussed. The methodological adequacy of the process for evaluating these trends used by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination Office for Advancement of University-level Personnel) is analyzed. In a general manner, these trends mean adding new indicators for technological and social productivity to the predominantly academic criteria that already exist. The continuation and deepening of ongoing initiatives aimed at bringing in new formats for postgraduate programs and courses and new courses customized for the demands of the extra-academic market, among other markets, either of a social or technological-business nature, are discussed. In addition, the deepening of initiatives for stimulating postdoctoral training work, which is scarce in Brazil, is discussed. Se discute el reconocimiento del papel creciente de demandas y actores extra académicos en la dinámica de la formación de recursos humanos para el mercado y, en particular, para la investigación, así como la actuación en sinergia con el movimiento de madurez del sistema sectorial de innovación en salud y con las prioridades del Sistema Único de Salud de Brasil. Se analiza la adecuación de la metodología del proceso de evaluación de la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior a tales tendencias, lo que significará, de manera general, agregar nuevos indicadores de productividad tecnológica y social a los criterios predominantemente académicos ya existentes. Discute la continuidad y la profundización de las iniciativas en curso en el sentido de admitir nuevos formatos de programas y cursos de postgrado, cursos adaptados a las demandas del mercado extra académico, entre otros, sean sociales o tecnológico-empresariales, así como la profundización de las iniciativas para estimular estudios postdoctorales, escasos en Brasil. Discute-se o reconhecimento do crescente papel de demandas e atores extra-acadêmicos na dinâmica da formação de recursos humanos para o mercado e, em particular, para a pesquisa. Sua atuação em sinergia com o movimento de amadurecimento do sistema setorial de inovação em saúde e com as prioridades do Sistema Único de Saúde também é discutida. É analisada a adequação da metodologia do processo de avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior a essas tendências. De maneira geral, isso significa agregar novos indicadores de produtividade tecnológica e social aos critérios predominantemente acadêmicos já existentes. Discute a continuidade e o aprofundamento das iniciativas em curso no sentido de admitir novos formatos de programas e cursos de pós-graduação, cursos customizados a demandas do mercado extra-acadêmico, entre outros, sejam sociais ou tecnológico-empresariais, bem como o aprofundamento das iniciativas para o estímulo aos estágios pós-doutorais, escassos no Brasil. Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2011-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/3292410.1590/S0034-89102011000100001Revista de Saúde Pública; Vol. 45 No. 1 (2011); 1-13 Revista de Saúde Pública; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 1-13 Revista de Saúde Pública; v. 45 n. 1 (2011); 1-13 1518-87870034-8910reponame:Revista de Saúde Públicainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35494https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35495Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Reinaldo2012-07-11T22:30:10Zoai:revistas.usp.br:article/32924Revistahttps://www.revistas.usp.br/rsp/indexONGhttps://www.revistas.usp.br/rsp/oairevsp@org.usp.br||revsp1@usp.br1518-87870034-8910opendoar:2012-07-11T22:30:10Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
Desafíos del postgrado en salud humana en Brasil
Desafios da pós-graduação em saúde humana no Brasil
title Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
spellingShingle Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
Guimarães, Reinaldo
Programas de Pós-Graduação em Saúde
Educação de Pós-Graduação^i1^stendênc
Recursos Humanos em Saúde
Educação Profissional em Saúde Pública
Política de Educação Superior
Programas de Postgrado en Salud
Educación de Postgrado^i3^stendenc
Recursos Humanos en Salud
Educación en Salud Pública Profesional
Política de Educación
Health Postgraduate Programs
Education
Graduate^i2^stre
Health Manpower
Public Health Professional
Higher Education Policy
title_short Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
title_full Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
title_fullStr Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
title_full_unstemmed Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
title_sort Challenges of postgraduate human health programs in Brazil
author Guimarães, Reinaldo
author_facet Guimarães, Reinaldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Reinaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Programas de Pós-Graduação em Saúde
Educação de Pós-Graduação^i1^stendênc
Recursos Humanos em Saúde
Educação Profissional em Saúde Pública
Política de Educação Superior
Programas de Postgrado en Salud
Educación de Postgrado^i3^stendenc
Recursos Humanos en Salud
Educación en Salud Pública Profesional
Política de Educación
Health Postgraduate Programs
Education
Graduate^i2^stre
Health Manpower
Public Health Professional
Higher Education Policy
topic Programas de Pós-Graduação em Saúde
Educação de Pós-Graduação^i1^stendênc
Recursos Humanos em Saúde
Educação Profissional em Saúde Pública
Política de Educação Superior
Programas de Postgrado en Salud
Educación de Postgrado^i3^stendenc
Recursos Humanos en Salud
Educación en Salud Pública Profesional
Política de Educación
Health Postgraduate Programs
Education
Graduate^i2^stre
Health Manpower
Public Health Professional
Higher Education Policy
description Recognition for the growing role of extra-academic demands and players in the dynamics of human resource training for the market and, in particular, for research is discussed. Their synergies with the movement towards maturation of the sectoral system of healthcare innovation and with the priorities of the Sistema Único de Saúde (Brazilian National Health System) are discussed. The methodological adequacy of the process for evaluating these trends used by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Coordination Office for Advancement of University-level Personnel) is analyzed. In a general manner, these trends mean adding new indicators for technological and social productivity to the predominantly academic criteria that already exist. The continuation and deepening of ongoing initiatives aimed at bringing in new formats for postgraduate programs and courses and new courses customized for the demands of the extra-academic market, among other markets, either of a social or technological-business nature, are discussed. In addition, the deepening of initiatives for stimulating postdoctoral training work, which is scarce in Brazil, is discussed.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924
10.1590/S0034-89102011000100001
url https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924
identifier_str_mv 10.1590/S0034-89102011000100001
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35494
https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/32924/35495
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Saúde Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Saúde Pública; Vol. 45 No. 1 (2011); 1-13
Revista de Saúde Pública; Vol. 45 Núm. 1 (2011); 1-13
Revista de Saúde Pública; v. 45 n. 1 (2011); 1-13
1518-8787
0034-8910
reponame:Revista de Saúde Pública
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Saúde Pública
collection Revista de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Saúde Pública - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revsp@org.usp.br||revsp1@usp.br
_version_ 1800221791716638720