Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204 |
Resumo: | OBJECTIVE Replicating the training program in non-verbal communication based on the theoretical framework of interpersonal communication; non-verbal coding, valuing the aging aspects in the perspective of active aging, checking its current relevance through the content assimilation index after 90 days (mediate) of its application. METHOD A descriptive and exploratory field study was conducted in three hospitals under direct administration of the state of São Paulo that caters exclusively to Unified Health System (SUS) patients. The training lasted 12 hours divided in three meetings, applied to 102 health professionals. RESULTS Revealed very satisfactory and satisfactory mediate content assimilation index in 82.9%. CONCLUSION The program replication proved to be relevant and updated the setting of hospital services, while remaining efficient for healthcare professionals. |
id |
USP-24_2077502d1528cbd83de2fea61f922eaa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/103204 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology Avaliação mediata na replicação do Programa de Capacitação em Comunicação Não Verbal em Gerontologia Evaluación mediata en la replicación del Programa de Capacitación en Comunicación no Verbal en Gerontología OBJECTIVE Replicating the training program in non-verbal communication based on the theoretical framework of interpersonal communication; non-verbal coding, valuing the aging aspects in the perspective of active aging, checking its current relevance through the content assimilation index after 90 days (mediate) of its application. METHOD A descriptive and exploratory field study was conducted in three hospitals under direct administration of the state of São Paulo that caters exclusively to Unified Health System (SUS) patients. The training lasted 12 hours divided in three meetings, applied to 102 health professionals. RESULTS Revealed very satisfactory and satisfactory mediate content assimilation index in 82.9%. CONCLUSION The program replication proved to be relevant and updated the setting of hospital services, while remaining efficient for healthcare professionals. OBJETIVO Replicar o programa de capacitação em comunicação não verbal baseado no referencial teórico da comunicação interpessoal; da codificação não verbal, valorizando os aspectos próprios do envelhecimento na perspectiva do envelhecimento ativo, verificando sua pertinência na atualidade por meio do índice de assimilação do conteúdo após 90 dias (mediato) de sua aplicação. MÉTODO Estudo de campo descritivo e exploratório desenvolvido em três hospitais de administração direta do estado de São Paulo que atendem exclusivamente clientes do Sistema Único de Saúde (SUS). A capacitação teve duração de 12 horas, dividida em três encontros, aplicada em 102 profissionais de saúde. RESULTADOS Revelaram índice de assimilação mediato do conteúdo muito satisfatório e satisfatório em 82,9%. CONCLUSÃO A replicação do programa revelou-se pertinente e atualizada ao cenário dos serviços hospitalares, mantendo-se eficiente aos profissionais de saúde. OBJETIVO Replicar el programa de capacitación en comunicación no verbal basado en el marco de referencia teórico de la comunicación interpersonal; la codificación no verbal, valorando los aspectos propios del envejecimiento en la perspectiva del envejecimiento activo, verificando su pertinencia en la actualidad por medio del índice de asimilación del contenido luego de 90 días (mediato) de su aplicación. MÉTODO Estudio de campo descriptivo y exploratorio desarrollado en tres hospitales de administración directa del Estado de São Paulo que atienden exclusivamente a los clientes del Sistema Único de Salud (SUS). La capacitación tuvo duración de 12 horas, dividida en tres encuentros, aplicada a 102 profesionales de salud. RESULTADOS El 92,9% revelaron índice de asimilación mediato del contenido muy satisfactorio y satisfactorio. CONCLUSIÓN La replicación del programa se mostró pertinente y actualizada al escenario de los servicios hospitalarios, manteniéndose eficiente con respecto a los profesionales. Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2015-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/10320410.1590/S0080-623420150000200017Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 2 (2015); 309-316Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 2 (2015); 309-316Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 2 (2015); 309-3161980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101614https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101615http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchimidt, Teresa Cristina Gioia Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira Silva, Maria Julia Paes da 2015-09-01T20:24:56Zoai:revistas.usp.br:article/103204Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2015-09-01T20:24:56Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology Avaliação mediata na replicação do Programa de Capacitação em Comunicação Não Verbal em Gerontologia Evaluación mediata en la replicación del Programa de Capacitación en Comunicación no Verbal en Gerontología |
title |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology |
spellingShingle |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology Schimidt, Teresa Cristina Gioia |
title_short |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology |
title_full |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology |
title_fullStr |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology |
title_full_unstemmed |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology |
title_sort |
Mediate evaluation of replicating a Training Program in Nonverbal Communication in Gerontology |
author |
Schimidt, Teresa Cristina Gioia |
author_facet |
Schimidt, Teresa Cristina Gioia Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira Silva, Maria Julia Paes da |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira Silva, Maria Julia Paes da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schimidt, Teresa Cristina Gioia Duarte, Yeda Aparecida de Oliveira Silva, Maria Julia Paes da |
description |
OBJECTIVE Replicating the training program in non-verbal communication based on the theoretical framework of interpersonal communication; non-verbal coding, valuing the aging aspects in the perspective of active aging, checking its current relevance through the content assimilation index after 90 days (mediate) of its application. METHOD A descriptive and exploratory field study was conducted in three hospitals under direct administration of the state of São Paulo that caters exclusively to Unified Health System (SUS) patients. The training lasted 12 hours divided in three meetings, applied to 102 health professionals. RESULTS Revealed very satisfactory and satisfactory mediate content assimilation index in 82.9%. CONCLUSION The program replication proved to be relevant and updated the setting of hospital services, while remaining efficient for healthcare professionals. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204 10.1590/S0080-623420150000200017 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-623420150000200017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101614 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/103204/101615 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 49 n. 2 (2015); 309-316 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 No. 2 (2015); 309-316 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 49 Núm. 2 (2015); 309-316 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221738019061760 |