Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572 |
Resumo: | Objective: To analyze the limit-situations experienced by nurses in child health care practices, from the perspective of empowerment in health promotion. Method: This is a qualitative approach Participatory Action Research, supported by Paulo Freire's Research Itinerary, developed through Culture Circles, consisting of three stages: thematic investigation, coding and decoding and critical unveiling. 13 Culture Circles were held with nurses from the Family Health Strategy of five Basic Health Units in the city of Manaus, Amazonas. Results: A total of 16 nurses participated and 20 generating themes emerged from the Culture Circles, six of which were considered limit-situations by the participants: accumulation of activities; difficulty monitoring and following-up children; work focused on productivity; lack of training; limited human resources; difficulty in reception. Conclusion: The study contributed to strengthening nurses through reflective dialogues on the realities experienced, increasing awareness and enabling interventions to transform their practices in child health care. |
id |
USP-24_fa4baae6689dcc3f882c8dbe6988981b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/182572 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermerosLimit-situations in child health care practices: challenges to the empowerment of nursesSituações-limite às práticas de promoção da saúde da criança: desafios ao empoderamento dos enfermeirosEmpowerment for HealthChild HealthPediatric NursingPrimary Care NursingHealth PromotionEmpoderamento para a SaúdeSaúde da CriançaEnfermagem PediátricaEnfermagem de Atenção PrimáriaPromoção da SaúdeEmpoderamiento para la SaludSalud del NiñoEnfermería PediátricaEnfermería de Atención PrimariaPromoción de la SaludObjective: To analyze the limit-situations experienced by nurses in child health care practices, from the perspective of empowerment in health promotion. Method: This is a qualitative approach Participatory Action Research, supported by Paulo Freire's Research Itinerary, developed through Culture Circles, consisting of three stages: thematic investigation, coding and decoding and critical unveiling. 13 Culture Circles were held with nurses from the Family Health Strategy of five Basic Health Units in the city of Manaus, Amazonas. Results: A total of 16 nurses participated and 20 generating themes emerged from the Culture Circles, six of which were considered limit-situations by the participants: accumulation of activities; difficulty monitoring and following-up children; work focused on productivity; lack of training; limited human resources; difficulty in reception. Conclusion: The study contributed to strengthening nurses through reflective dialogues on the realities experienced, increasing awareness and enabling interventions to transform their practices in child health care.Objetivo: Analisar as situações-limite enfrentadas pelos enfermeiros nas práticas de atenção à saúde da criança, na perspectiva do empoderamento na promoção da saúde. Método: Pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo ação-participante, apoiada no Itinerário de Pesquisa de Paulo Freire, desenvolvida por Círculos de Cultura, constituída de três etapas: Investigação temática, Codificação e Descodificação e Desvelamento crítico. Foram realizados 13 Círculos de Cultura com enfermeiros da Estratégia Saúde da Família de cinco Unidades Básicas de Saúde no município de Manaus, Amazonas. Resultados: Participaram 16 enfermeiros. Emergiram dos Círculos de Cultura 20 temas geradores, seis deles considerados pelos participantes pertinentes às situações-limite: acúmulo de atividades, dificuldade de monitoramento e acompanhamento das crianças, trabalho centrado na produtividade, falta de capacitação, limitação de recursos humanos, dificuldade de acolhimento. Conclusão: O estudo contribuiu para fortalecimento dos enfermeiros a partir de diálogos reflexivos quanto à realidade vivenciada, possibilitando tomada de consciência e intervenções para a transformação de suas práticas na atenção à saúde da criança.Objetivo: Analizar las situaciones límite a las que se enfrentan los enfermeros en las prácticas de atención sanitaria infantil, desde la perspectiva del empoderamiento de la promoción de la salud. Método: Se trata de una investigación de enfoque cualitativo, del tipo acción-participante, apoyada por el Itinerario de Investigación de Paulo Freire, desarrollado por Círculos de Cultura, que consta de tres etapas: Investigación temática, Codificación y Decodificación y Develación Crítica. Se realizaron 13 Círculos de Cultura con enfermeros de la Estrategia de Salud Familiar de cinco Unidades Básicas de Salud en la ciudad de Manaos, Amazonas. Resultados: Participaron 16 enfermeros. De los Círculos de Cultura surgieron veinte temas generadores, seis de los cuales fueron considerados por los participantes como pertinentes a las situaciones límite: acumulación de actividades, dificultad de monitoreo y seguimiento de los niños, trabajo centrado en la productividad, falta de formación, limitación de los recursos humanos, dificultad de acogida. Conclusión: El estudio contribuyó al fortalecimiento de los enfermeros a partir de diálogos reflexivos sobre la realidad vivida, lo que posibilita la toma de conciencia e intervenciones para la transformación de sus prácticas en la atención de la salud infantil.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/18257210.1590/s1980-220x2019019303652 Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 54 (2020); e03652Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e03652Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e036521980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169450https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169449https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Aldalice Aguiar deHeidemann, Ivonete Teresinha Schulter BussSouza, Janaina Medeiros de2021-02-26T13:04:28Zoai:revistas.usp.br:article/182572Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2021-02-26T13:04:28Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros Limit-situations in child health care practices: challenges to the empowerment of nurses Situações-limite às práticas de promoção da saúde da criança: desafios ao empoderamento dos enfermeiros |
title |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros |
spellingShingle |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros Souza, Aldalice Aguiar de Empowerment for Health Child Health Pediatric Nursing Primary Care Nursing Health Promotion Empoderamento para a Saúde Saúde da Criança Enfermagem Pediátrica Enfermagem de Atenção Primária Promoção da Saúde Empoderamiento para la Salud Salud del Niño Enfermería Pediátrica Enfermería de Atención Primaria Promoción de la Salud |
title_short |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros |
title_full |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros |
title_fullStr |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros |
title_full_unstemmed |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros |
title_sort |
Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros |
author |
Souza, Aldalice Aguiar de |
author_facet |
Souza, Aldalice Aguiar de Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss Souza, Janaina Medeiros de |
author_role |
author |
author2 |
Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss Souza, Janaina Medeiros de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Aldalice Aguiar de Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss Souza, Janaina Medeiros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empowerment for Health Child Health Pediatric Nursing Primary Care Nursing Health Promotion Empoderamento para a Saúde Saúde da Criança Enfermagem Pediátrica Enfermagem de Atenção Primária Promoção da Saúde Empoderamiento para la Salud Salud del Niño Enfermería Pediátrica Enfermería de Atención Primaria Promoción de la Salud |
topic |
Empowerment for Health Child Health Pediatric Nursing Primary Care Nursing Health Promotion Empoderamento para a Saúde Saúde da Criança Enfermagem Pediátrica Enfermagem de Atenção Primária Promoção da Saúde Empoderamiento para la Salud Salud del Niño Enfermería Pediátrica Enfermería de Atención Primaria Promoción de la Salud |
description |
Objective: To analyze the limit-situations experienced by nurses in child health care practices, from the perspective of empowerment in health promotion. Method: This is a qualitative approach Participatory Action Research, supported by Paulo Freire's Research Itinerary, developed through Culture Circles, consisting of three stages: thematic investigation, coding and decoding and critical unveiling. 13 Culture Circles were held with nurses from the Family Health Strategy of five Basic Health Units in the city of Manaus, Amazonas. Results: A total of 16 nurses participated and 20 generating themes emerged from the Culture Circles, six of which were considered limit-situations by the participants: accumulation of activities; difficulty monitoring and following-up children; work focused on productivity; lack of training; limited human resources; difficulty in reception. Conclusion: The study contributed to strengthening nurses through reflective dialogues on the realities experienced, increasing awareness and enabling interventions to transform their practices in child health care. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572 10.1590/s1980-220x2019019303652 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1980-220x2019019303652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169450 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169449 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 54 (2020); e03652 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e03652 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e03652 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221746448564224 |