Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Aldalice Aguiar de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss, Souza, Janaina Medeiros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572
Resumo: Objective: To analyze the limit-situations experienced by nurses in child health care practices, from the perspective of empowerment in health promotion. Method: This is a qualitative approach Participatory Action Research, supported by Paulo Freire's Research Itinerary, developed through Culture Circles, consisting of three stages: thematic investigation, coding and decoding and critical unveiling. 13 Culture Circles were held with nurses from the Family Health Strategy of five Basic Health Units in the city of Manaus, Amazonas. Results: A total of 16 nurses participated and 20 generating themes emerged from the Culture Circles, six of which were considered limit-situations by the participants: accumulation of activities; difficulty monitoring and following-up children; work focused on productivity; lack of training; limited human resources; difficulty in reception. Conclusion: The study contributed to strengthening nurses through reflective dialogues on the realities experienced, increasing awareness and enabling interventions to transform their practices in child health care.
id USP-24_fa4baae6689dcc3f882c8dbe6988981b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/182572
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermerosLimit-situations in child health care practices: challenges to the empowerment of nursesSituações-limite às práticas de promoção da saúde da criança: desafios ao empoderamento dos enfermeirosEmpowerment for HealthChild HealthPediatric NursingPrimary Care NursingHealth PromotionEmpoderamento para a SaúdeSaúde da CriançaEnfermagem PediátricaEnfermagem de Atenção PrimáriaPromoção da SaúdeEmpoderamiento para la SaludSalud del NiñoEnfermería PediátricaEnfermería de Atención PrimariaPromoción de la SaludObjective: To analyze the limit-situations experienced by nurses in child health care practices, from the perspective of empowerment in health promotion. Method: This is a qualitative approach Participatory Action Research, supported by Paulo Freire's Research Itinerary, developed through Culture Circles, consisting of three stages: thematic investigation, coding and decoding and critical unveiling. 13 Culture Circles were held with nurses from the Family Health Strategy of five Basic Health Units in the city of Manaus, Amazonas. Results: A total of 16 nurses participated and 20 generating themes emerged from the Culture Circles, six of which were considered limit-situations by the participants: accumulation of activities; difficulty monitoring and following-up children; work focused on productivity; lack of training; limited human resources; difficulty in reception. Conclusion: The study contributed to strengthening nurses through reflective dialogues on the realities experienced, increasing awareness and enabling interventions to transform their practices in child health care.Objetivo: Analisar as situações-limite enfrentadas pelos enfermeiros nas práticas de atenção à saúde da criança, na perspectiva do empoderamento na promoção da saúde. Método: Pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo ação-participante, apoiada no Itinerário de Pesquisa de Paulo Freire, desenvolvida por Círculos de Cultura, constituída de três etapas: Investigação temática, Codificação e Descodificação e Desvelamento crítico. Foram realizados 13 Círculos de Cultura com enfermeiros da Estratégia Saúde da Família de cinco Unidades Básicas de Saúde no município de Manaus, Amazonas. Resultados: Participaram 16 enfermeiros. Emergiram dos Círculos de Cultura 20 temas geradores, seis deles considerados pelos participantes pertinentes às situações-limite: acúmulo de atividades, dificuldade de monitoramento e acompanhamento das crianças, trabalho centrado na produtividade, falta de capacitação, limitação de recursos humanos, dificuldade de acolhimento. Conclusão: O estudo contribuiu para fortalecimento dos enfermeiros a partir de diálogos reflexivos quanto à realidade vivenciada, possibilitando tomada de consciência e intervenções para a transformação de suas práticas na atenção à saúde da criança.Objetivo: Analizar las situaciones límite a las que se enfrentan los enfermeros en las prácticas de atención sanitaria infantil, desde la perspectiva del empoderamiento de la promoción de la salud. Método: Se trata de una investigación de enfoque cualitativo, del tipo acción-participante, apoyada por el Itinerario de Investigación de Paulo Freire, desarrollado por Círculos de Cultura, que consta de tres etapas: Investigación temática, Codificación y Decodificación y Develación Crítica. Se realizaron 13 Círculos de Cultura con enfermeros de la Estrategia de Salud Familiar de cinco Unidades Básicas de Salud en la ciudad de Manaos, Amazonas. Resultados: Participaron 16 enfermeros. De los Círculos de Cultura surgieron veinte temas generadores, seis de los cuales fueron considerados por los participantes como pertinentes a las situaciones límite: acumulación de actividades, dificultad de monitoreo y seguimiento de los niños, trabajo centrado en la productividad, falta de formación, limitación de los recursos humanos, dificultad de acogida. Conclusión: El estudio contribuyó al fortalecimiento de los enfermeros a partir de diálogos reflexivos sobre la realidad vivida, lo que posibilita la toma de conciencia e intervenciones para la transformación de sus prácticas en la atención de la salud infantil.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/18257210.1590/s1980-220x2019019303652 Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 54 (2020); e03652Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e03652Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e036521980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169450https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169449https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Aldalice Aguiar deHeidemann, Ivonete Teresinha Schulter BussSouza, Janaina Medeiros de2021-02-26T13:04:28Zoai:revistas.usp.br:article/182572Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2021-02-26T13:04:28Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
Limit-situations in child health care practices: challenges to the empowerment of nurses
Situações-limite às práticas de promoção da saúde da criança: desafios ao empoderamento dos enfermeiros
title Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
spellingShingle Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
Souza, Aldalice Aguiar de
Empowerment for Health
Child Health
Pediatric Nursing
Primary Care Nursing
Health Promotion
Empoderamento para a Saúde
Saúde da Criança
Enfermagem Pediátrica
Enfermagem de Atenção Primária
Promoção da Saúde
Empoderamiento para la Salud
Salud del Niño
Enfermería Pediátrica
Enfermería de Atención Primaria
Promoción de la Salud
title_short Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
title_full Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
title_fullStr Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
title_full_unstemmed Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
title_sort Situaciones límite para las prácticas de promoción de la salud infantil: retos para el empoderamiento de los enfermeros
author Souza, Aldalice Aguiar de
author_facet Souza, Aldalice Aguiar de
Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss
Souza, Janaina Medeiros de
author_role author
author2 Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss
Souza, Janaina Medeiros de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Aldalice Aguiar de
Heidemann, Ivonete Teresinha Schulter Buss
Souza, Janaina Medeiros de
dc.subject.por.fl_str_mv Empowerment for Health
Child Health
Pediatric Nursing
Primary Care Nursing
Health Promotion
Empoderamento para a Saúde
Saúde da Criança
Enfermagem Pediátrica
Enfermagem de Atenção Primária
Promoção da Saúde
Empoderamiento para la Salud
Salud del Niño
Enfermería Pediátrica
Enfermería de Atención Primaria
Promoción de la Salud
topic Empowerment for Health
Child Health
Pediatric Nursing
Primary Care Nursing
Health Promotion
Empoderamento para a Saúde
Saúde da Criança
Enfermagem Pediátrica
Enfermagem de Atenção Primária
Promoção da Saúde
Empoderamiento para la Salud
Salud del Niño
Enfermería Pediátrica
Enfermería de Atención Primaria
Promoción de la Salud
description Objective: To analyze the limit-situations experienced by nurses in child health care practices, from the perspective of empowerment in health promotion. Method: This is a qualitative approach Participatory Action Research, supported by Paulo Freire's Research Itinerary, developed through Culture Circles, consisting of three stages: thematic investigation, coding and decoding and critical unveiling. 13 Culture Circles were held with nurses from the Family Health Strategy of five Basic Health Units in the city of Manaus, Amazonas. Results: A total of 16 nurses participated and 20 generating themes emerged from the Culture Circles, six of which were considered limit-situations by the participants: accumulation of activities; difficulty monitoring and following-up children; work focused on productivity; lack of training; limited human resources; difficulty in reception. Conclusion: The study contributed to strengthening nurses through reflective dialogues on the realities experienced, increasing awareness and enabling interventions to transform their practices in child health care.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572
10.1590/s1980-220x2019019303652
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572
identifier_str_mv 10.1590/s1980-220x2019019303652
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169450
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/182572/169449
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 54 (2020); e03652
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e03652
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 54 (2020); e03652
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221746448564224