A realidade aumentada no planejamento da paisagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paisagem e Ambiente (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059 |
Resumo: | This paper presents the application of the Augmented Reality tool – AR Sandbox in the Landscape and Urban and Rural Planning. From the topological educational experience carried out with the semiotic resource of tangible computing, it enabled numerous applications such as: recognizing the studied landscape and its modeled; understand the graphic translation of this modeled by representing by level curves; interact (tactile and visually) with the transformations of the modeled; simulate the path of the flowing waters on the different surfaces of a modeled; study strategies for the scope and protection of territories; and especially identify areas susceptible to natural and man-made accidents and disasters. As a result, it presents the great potential of the tool in expanding experiences and accelerating results. The tool was developed with the participation of teachers and students, expanding their experiences and interactions and accelerating their learning process, in addition to sensitizing them about prevention of risk areas in human settlement spaces. |
id |
USP-25_6520932f778449fee7720f4b493636bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/170059 |
network_acronym_str |
USP-25 |
network_name_str |
Paisagem e Ambiente (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A realidade aumentada no planejamento da paisagemThe augmented reality in landscape planningRisk areasTeachingLandscape planningAugmented realityTopologyÁreas de riscoPlanejamento da paisagemEnsinoRealidade aumentadaTopologiaThis paper presents the application of the Augmented Reality tool – AR Sandbox in the Landscape and Urban and Rural Planning. From the topological educational experience carried out with the semiotic resource of tangible computing, it enabled numerous applications such as: recognizing the studied landscape and its modeled; understand the graphic translation of this modeled by representing by level curves; interact (tactile and visually) with the transformations of the modeled; simulate the path of the flowing waters on the different surfaces of a modeled; study strategies for the scope and protection of territories; and especially identify areas susceptible to natural and man-made accidents and disasters. As a result, it presents the great potential of the tool in expanding experiences and accelerating results. The tool was developed with the participation of teachers and students, expanding their experiences and interactions and accelerating their learning process, in addition to sensitizing them about prevention of risk areas in human settlement spaces.Este texto apresenta a aplicação da ferramenta Realidade Aumentada– RA Sandbox (traduzida como Caixa de Areia de Realidade Aumentada) no Planejamento da Paisagem e no Planejamento Urbano e Rural. Relata-se, a partir da experiência educacional topológica realizada com o recurso semiótico da computação tangível, sob a forma de uma caixa de areia cuja superfície recebe projeções de imagem de curvas de nível, à medida em que os alunos interagem movimentando a areia; as imagens se alteram simultaneamente com a movimentação, podendo-se simularchuvas sombreando partes da superfície da areia e o software do sistema simula o escorrimento de água pelo modelado. Foram inúmeras as aplicações possibilitadas, tais como: reconhecer a paisagem estudada e seu modelado; compreender a tradução gráfica desse modelado por meio da representação por curvas de níveis; interagir (tátil e visualmente) com as transformações do modelado; simular o caminho das águas fluindo nas diferentes superfícies de um modelado; estudar estratégias de alcance e proteção de territórios; e, especialmente, identificar áreas suscetíveis a acidentes e desastres naturais e antrópicos. Como resultado, apresentamos o grande potencial da ferramenta na ampliação de experiências e aceleração dos resultados. A ferramenta foi desenvolvida com a participação de professores e estudantes, ampliando suas experiências e interações e acelerando seu processo de aprendizado, além de os sensibilizar sobre prevenção de áreas de risco em espaços de assentamento humano.Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/17005910.11606/issn.2359-5361.paam.2020.170059Paisagem e Ambiente; Vol. 31 Núm. 46 (2020); e170059Paisagem e Ambiente; v. 31 n. 46 (2020); e170059Paisagem e Ambiente; Vol. 31 No. 46 (2020); e1700592359-53610104-6098reponame:Paisagem e Ambiente (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059/169923Copyright (c) 2020 Barbara Irene Wasinski Prado; Francisco Armond Amaral, Erico Peixoto Araujohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Barbara Irene WasinskiAraujo, Erico PeixotoAmaral, Francisco Armond2021-03-22T18:16:23Zoai:revistas.usp.br:article/170059Revistahttp://www.revistas.usp.br/paam/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/paam/oai||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br2359-53610104-6098opendoar:2023-09-13T12:17:14.644801Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem The augmented reality in landscape planning |
title |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem |
spellingShingle |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem Prado, Barbara Irene Wasinski Risk areas Teaching Landscape planning Augmented reality Topology Áreas de risco Planejamento da paisagem Ensino Realidade aumentada Topologia |
title_short |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem |
title_full |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem |
title_fullStr |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem |
title_full_unstemmed |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem |
title_sort |
A realidade aumentada no planejamento da paisagem |
author |
Prado, Barbara Irene Wasinski |
author_facet |
Prado, Barbara Irene Wasinski Araujo, Erico Peixoto Amaral, Francisco Armond |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Erico Peixoto Amaral, Francisco Armond |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Barbara Irene Wasinski Araujo, Erico Peixoto Amaral, Francisco Armond |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Risk areas Teaching Landscape planning Augmented reality Topology Áreas de risco Planejamento da paisagem Ensino Realidade aumentada Topologia |
topic |
Risk areas Teaching Landscape planning Augmented reality Topology Áreas de risco Planejamento da paisagem Ensino Realidade aumentada Topologia |
description |
This paper presents the application of the Augmented Reality tool – AR Sandbox in the Landscape and Urban and Rural Planning. From the topological educational experience carried out with the semiotic resource of tangible computing, it enabled numerous applications such as: recognizing the studied landscape and its modeled; understand the graphic translation of this modeled by representing by level curves; interact (tactile and visually) with the transformations of the modeled; simulate the path of the flowing waters on the different surfaces of a modeled; study strategies for the scope and protection of territories; and especially identify areas susceptible to natural and man-made accidents and disasters. As a result, it presents the great potential of the tool in expanding experiences and accelerating results. The tool was developed with the participation of teachers and students, expanding their experiences and interactions and accelerating their learning process, in addition to sensitizing them about prevention of risk areas in human settlement spaces. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059 10.11606/issn.2359-5361.paam.2020.170059 |
url |
https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2359-5361.paam.2020.170059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/170059/169923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Barbara Irene Wasinski Prado; Francisco Armond Amaral, Erico Peixoto Araujo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Barbara Irene Wasinski Prado; Francisco Armond Amaral, Erico Peixoto Araujo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paisagem e Ambiente; Vol. 31 Núm. 46 (2020); e170059 Paisagem e Ambiente; v. 31 n. 46 (2020); e170059 Paisagem e Ambiente; Vol. 31 No. 46 (2020); e170059 2359-5361 0104-6098 reponame:Paisagem e Ambiente (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Paisagem e Ambiente (Online) |
collection |
Paisagem e Ambiente (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Paisagem e Ambiente (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||paisagismo@usp.br|| ssmduck@usp.br |
_version_ |
1800221852733276160 |