Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pandaemonium Germanicum (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/39796 |
Resumo: | This article aims to reassess the question of intermediality in expressionism in regard to From morn to midnight. Written between 1912 and 1915 by Georg Kaiser and published in 1916, the text has been staged in many theatres from 1917 on. In 1920 director Karl Heinz Martin undertook its transposition into film. The first part of this investigation examines the text in relation to theatrical traditions and possible adaptations of cinematic techniques. It then analyzes the scenic aspects of its staging in the context of the new visuality of expressionist theatre while the third part takes a closer look at the cinematic adaption in the context of the long lasting debate on expressionist cinema. |
id |
USP-28_3d1e53441e801b5e742840ad5c4f8795 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/39796 |
network_acronym_str |
USP-28 |
network_name_str |
Pandaemonium Germanicum (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo From morn to midnight and the question of intermediality in expressionism From Morn to MidnightGeorg KaiserKarl Heinz MartinExpressionismDa aurora à meia-noiteGeorg KaiserKarl Heinz Martinexpressionismo This article aims to reassess the question of intermediality in expressionism in regard to From morn to midnight. Written between 1912 and 1915 by Georg Kaiser and published in 1916, the text has been staged in many theatres from 1917 on. In 1920 director Karl Heinz Martin undertook its transposition into film. The first part of this investigation examines the text in relation to theatrical traditions and possible adaptations of cinematic techniques. It then analyzes the scenic aspects of its staging in the context of the new visuality of expressionist theatre while the third part takes a closer look at the cinematic adaption in the context of the long lasting debate on expressionist cinema. O presente artigo objetiva reavaliar a questão intermedial do expressionismo referente à Da aurora à meia-noite, obra destacada de Georg Kaiser. O texto, escrito entre 1912 e 1915, e publicado em 1916, foi encenado em inúmeros teatros a partir de 1917. Em 1920, o diretor Karl Heinz Martin realizou sua transposição para o medium fílmico. A primeira parte do presente estudo analisa a forma textual de Da aurora à meia-noite entre tradição teatral e possíveis adaptações de técnicas cinematográficas. A seguir, investiga-se o aspecto visual de sua encenação no âmbito da nova visualidade expressionista no teatro, enquanto que a terceira parte se ocupa do filme Da aurora à meia-noite no contexto da permanente discussão sobre o chamado cinema expressionista Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2012-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/3979610.1590/S1982-88372012000100004Pandaemonium Germanicum; v. 15 n. 19 (2012); 49-811982-88371414-1906reponame:Pandaemonium Germanicum (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/39796/42660Copyright (c) 2018 Pandaemonium Germanicuminfo:eu-repo/semantics/openAccessKorfmann, Michael2015-06-15T19:46:37Zoai:revistas.usp.br:article/39796Revistahttp://www.scielo.br/pgPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||pandaemonium@usp.br1982-88371414-1906opendoar:2023-09-13T11:52:35.575026Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo From morn to midnight and the question of intermediality in expressionism |
title |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo |
spellingShingle |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo Korfmann, Michael From Morn to Midnight Georg Kaiser Karl Heinz Martin Expressionism Da aurora à meia-noite Georg Kaiser Karl Heinz Martin expressionismo |
title_short |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo |
title_full |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo |
title_fullStr |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo |
title_full_unstemmed |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo |
title_sort |
Da aurora à meia-noite e a questão da intermedialidade no expressionismo |
author |
Korfmann, Michael |
author_facet |
Korfmann, Michael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Korfmann, Michael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
From Morn to Midnight Georg Kaiser Karl Heinz Martin Expressionism Da aurora à meia-noite Georg Kaiser Karl Heinz Martin expressionismo |
topic |
From Morn to Midnight Georg Kaiser Karl Heinz Martin Expressionism Da aurora à meia-noite Georg Kaiser Karl Heinz Martin expressionismo |
description |
This article aims to reassess the question of intermediality in expressionism in regard to From morn to midnight. Written between 1912 and 1915 by Georg Kaiser and published in 1916, the text has been staged in many theatres from 1917 on. In 1920 director Karl Heinz Martin undertook its transposition into film. The first part of this investigation examines the text in relation to theatrical traditions and possible adaptations of cinematic techniques. It then analyzes the scenic aspects of its staging in the context of the new visuality of expressionist theatre while the third part takes a closer look at the cinematic adaption in the context of the long lasting debate on expressionist cinema. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/39796 10.1590/S1982-88372012000100004 |
url |
https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/39796 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1982-88372012000100004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/39796/42660 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pandaemonium Germanicum info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Pandaemonium Germanicum |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pandaemonium Germanicum; v. 15 n. 19 (2012); 49-81 1982-8837 1414-1906 reponame:Pandaemonium Germanicum (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Pandaemonium Germanicum (Online) |
collection |
Pandaemonium Germanicum (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pandaemonium Germanicum (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pandaemonium@usp.br |
_version_ |
1800221976236654592 |