Frequência e precisão de "feedback" e o processo adaptativo de aprendizagem de uma tarefa motora de dupla demanda
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/45915 |
Resumo: | This work investigated the effects of frequency and precision of feedback on the learning of a dual-motor task. One hundred and twenty adults were randomly assigned to six groups of different knowledge of results (KR), frequency (100%, 66% or 33%) and precision (specific or general) levels. In the stabilization phase, participants performed the dual task (combination of linear positioning and manual force control) with the provision of KR. Ten non-KR adaptation trials were performed for the same task, but with the introduction of an electromagnetic opposite traction force. The analysis showed a significant main effect for frequency of KR. The participants who received KR in 66% of the stabilization trials showed superior adaptation performance than those who received 100% or 33%. This finding reinforces that there is an optimal level of information, neither too high nor too low, for motor learning to be effective. |
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Frequência e precisão de "feedback" e o processo adaptativo de aprendizagem de uma tarefa motora de dupla demandaFrequency and precision of feedback and the adaptive process of learning a dual motor taskFrecuencia y necesidad de feedback en el proceso adaptativo de aprendizaje de una tarea motora dualConocimiento de resultadosFeedbackAprendizaje motoraHabilidad motoraAdaptaciónTarea motora dualConhecimento de resultados"Feedback"Aprendizagem motoraHabilidade motoraAdaptaçãoTarefa motora dualKnowledge of resultsFeedbackMotor learningMotor skillAdaptationDual motor taskThis work investigated the effects of frequency and precision of feedback on the learning of a dual-motor task. One hundred and twenty adults were randomly assigned to six groups of different knowledge of results (KR), frequency (100%, 66% or 33%) and precision (specific or general) levels. In the stabilization phase, participants performed the dual task (combination of linear positioning and manual force control) with the provision of KR. Ten non-KR adaptation trials were performed for the same task, but with the introduction of an electromagnetic opposite traction force. The analysis showed a significant main effect for frequency of KR. The participants who received KR in 66% of the stabilization trials showed superior adaptation performance than those who received 100% or 33%. This finding reinforces that there is an optimal level of information, neither too high nor too low, for motor learning to be effective.O presente estudo investigou os efeitos da frequência e precisão de "feedback" na aprendizagem de uma tarefa motora de dupla demanda. Cento e vinte adultos foram aleatoriamente designados a seis grupos de diferentes níveis de frequência (100%, 66% ou 33%) e precisão (específico ou geral) de conhecimento de resultados (CR). Na fase de estabilização, a tarefa combinada de posicionamento linear e controle de força manual foi executada com CR. Dez tentativas de adaptação sem CR foram executadas na mesma tarefa, com a introdução de uma força eletromagnética contrária à direção do movimento. A análise indicou efeito significativo no fator "frequência de CR". Aqueles que receberam CR em 66% das tentativas de estabilização obtiveram desempenho de adaptação superior quando comparados àqueles que receberam 100% ou 33% de CR. Esse achado reforça a existência de um nível ótimo de informação, nem muito alto nem muito baixo, para que a aprendizagem seja otimizada.El presente estudio investigó los efectos de la frecuencia y necesidad de feedback en el aprendizaje de una tarea motora de dupla demanda. 120 adultos fueron aleatoriamente designados a seis grupos de diferentes niveles de frecuencia (100%, 66% o 33%) y necesidad (específico o general) de conocimiento de resultados (CR). En la fase de estabilización, la tarea de posicionamiento lineal y control de fuerza manual fue ejecutada con CR. Diez tentativas de adaptación sin CR fueron ejecutadas durante la misma tarea, con la introducción de una fuerza electromagnética contraria a la dirección del movimiento. El análisis indicó efecto significativo en el factor "Frecuencia de CR": aquellos que recibieron CR en 66% de las tentativas de estabilización obtuvieron desempeño de adaptación superior cuando comparados a aquellos que recibieron 100% o 33% de CR. Ese resultado refuerza la existencia de un nivel óptimo de información, ni muy alto ni muy bajo, para que el aprendizaje sea optimizado.Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/4591510.1590/S1807-55092012000300011Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 26 n. 3 (2012); 455-462Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 26 Núm. 3 (2012); 455-462Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 26 No. 3 (2012); 455-4621981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/45915/49518Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeira Junior, Cássio MirandaMaia, José Antonio RibeiroTani, Go2012-10-11T16:28:55Zoai:revistas.usp.br:article/45915Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2012-10-11T16:28:55Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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