A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Vera Lúcia Mira
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Lima, Antônio Fernandes Costa, Crisitano, Nanci, Hashimoto, Martha Rumiko Kaio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408
Resumo: This study was developed in an action research perspective and aimed to create professional performance evaluation indicators for nursing technicians and auxiliaries working at the University Hospital of the University of Sao Paulo. Data were collected through the focus group technique, involving 19 secondary-level professionals, representing different Nursing Department units. During seven meetings, participants elaborated definitions of seven indicators they and their peers considered relevant to picture the adequate performance of these professional categories. In their reports, they manifested that the adopted strategy allowed them to express themselves about the meanings and feelings attributed to the performance evaluation process. In assessing the activity, the focus group members verbalized that, besides feeling more prepared to face problems related to performance evaluation, they also felt valued by their participation in the composition of the new instrument.
id USP-38_29f224297ae3cfec5d973b1c5043bfa6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/2408
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focalLa construcción de pronosticadores de evaluación de desempeño por medio del grupo focalThe creation of performance evaluation indicators through a focus groupavaliação de desempenhogrupos de estudorecursos humanos em saúdeenfermagememployee performance appraisalfocus groupshealth manpowernursingevaluación del rendimiento de empleadosgrupos focalesrecursos humanos en saludenfermeríaThis study was developed in an action research perspective and aimed to create professional performance evaluation indicators for nursing technicians and auxiliaries working at the University Hospital of the University of Sao Paulo. Data were collected through the focus group technique, involving 19 secondary-level professionals, representing different Nursing Department units. During seven meetings, participants elaborated definitions of seven indicators they and their peers considered relevant to picture the adequate performance of these professional categories. In their reports, they manifested that the adopted strategy allowed them to express themselves about the meanings and feelings attributed to the performance evaluation process. In assessing the activity, the focus group members verbalized that, besides feeling more prepared to face problems related to performance evaluation, they also felt valued by their participation in the composition of the new instrument.Este estudo, desenvolvido na perspectiva da pesquisa-ação, buscou construir os prognosticadores de avaliação de desempenho profissional para técnicos e auxiliares de enfermagem atuantes no Hospital Universitário da Universidade de São Paulo. A coleta de dados foi realizada por meio da técnica de grupo focal com a participação de 19 profissionais de nível médio, representantes das unidades do Departamento de Enfermagem. Ao longo de sete encontros, os participantes elaboraram as definições de sete prognosticadores considerados, por eles e seus pares, como relevantes para retratar o adequado desempenho dessas categorias profissionais. Nos seus relatos, evidenciaram que a estratégia adotada possibilitou-lhes a expressão e a reflexão a respeito dos significados e sentimentos atribuídos ao processo de avaliação de desempenho. Na avaliação do trabalho realizado, os integrantes do grupo focal verbalizaram que, além de sentirem-se mais preparados para o enfrentamento dos problemas referentes à avaliação de desempenho, sentiram-se valorizados pela participação na composição do novo instrumento.Este estudio, desarrollado a partir de la perspectiva de investigación-acción, buscó construir pronosticadores de evaluación de desempeño profesional para técnicos y auxiliares de enfermería que trabajan en el Hospital Universitario de la USP. La recolección de datos fue realizada por medio de la técnica de grupo focal, con la participación de 19 profesionales de nivel medio, representantes de las unidades del Departamento de Enfermería. A lo largo de siete encuentros, los participantes elaboraron las definiciones de siete pronosticadores, considerados por ellos y sus colegas como relevantes y que retratan el adecuado desempeño de estas categorías profesionales. Sus relatos evidenciaron que la estrategia adoptada posibilitó la expresión y la reflexión respecto a los significados y sentimientos atribuidos al proceso de evaluación de desempeño. En la evaluación del trabajo realizado, los integrantes del grupo focal expresaron que, además de sentirse mas preparados para enfrentar los problemas sobre la evaluación de desempeño, se sintieron valorizados por la participación en la composición del nuevo instrumento.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2007-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/240810.1590/S0104-11692007000100020Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2007); 134-141Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2007); 134-141Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2007); 134-1411518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408/2686https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408/2687https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408/2688Gonçalves, Vera Lúcia MiraLima, Antônio Fernandes CostaCrisitano, NanciHashimoto, Martha Rumiko Kaioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T19:33:49Zoai:revistas.usp.br:article/2408Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T19:33:49Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
La construcción de pronosticadores de evaluación de desempeño por medio del grupo focal
The creation of performance evaluation indicators through a focus group
title A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
spellingShingle A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
Gonçalves, Vera Lúcia Mira
avaliação de desempenho
grupos de estudo
recursos humanos em saúde
enfermagem
employee performance appraisal
focus groups
health manpower
nursing
evaluación del rendimiento de empleados
grupos focales
recursos humanos en salud
enfermería
title_short A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
title_full A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
title_fullStr A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
title_full_unstemmed A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
title_sort A construção de prognosticadores de avaliação de desempenho por meio do grupo focal
author Gonçalves, Vera Lúcia Mira
author_facet Gonçalves, Vera Lúcia Mira
Lima, Antônio Fernandes Costa
Crisitano, Nanci
Hashimoto, Martha Rumiko Kaio
author_role author
author2 Lima, Antônio Fernandes Costa
Crisitano, Nanci
Hashimoto, Martha Rumiko Kaio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Vera Lúcia Mira
Lima, Antônio Fernandes Costa
Crisitano, Nanci
Hashimoto, Martha Rumiko Kaio
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação de desempenho
grupos de estudo
recursos humanos em saúde
enfermagem
employee performance appraisal
focus groups
health manpower
nursing
evaluación del rendimiento de empleados
grupos focales
recursos humanos en salud
enfermería
topic avaliação de desempenho
grupos de estudo
recursos humanos em saúde
enfermagem
employee performance appraisal
focus groups
health manpower
nursing
evaluación del rendimiento de empleados
grupos focales
recursos humanos en salud
enfermería
description This study was developed in an action research perspective and aimed to create professional performance evaluation indicators for nursing technicians and auxiliaries working at the University Hospital of the University of Sao Paulo. Data were collected through the focus group technique, involving 19 secondary-level professionals, representing different Nursing Department units. During seven meetings, participants elaborated definitions of seven indicators they and their peers considered relevant to picture the adequate performance of these professional categories. In their reports, they manifested that the adopted strategy allowed them to express themselves about the meanings and feelings attributed to the performance evaluation process. In assessing the activity, the focus group members verbalized that, besides feeling more prepared to face problems related to performance evaluation, they also felt valued by their participation in the composition of the new instrument.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408
10.1590/S0104-11692007000100020
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692007000100020
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408/2686
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408/2687
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2408/2688
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2007); 134-141
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2007); 134-141
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2007); 134-141
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222842124500992