Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Maria das Graças de Oliveira
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Barbosa, Vera Lucia, Naganuma, Masuco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288
Resumo: The purpose of this research is to elaborate software about the physical examination of full-term newborns (TNB) for neonatal nursing teaching at undergraduate level. The software was developed according to the phases of planning, content development and evaluation. The construction of the modules was based on Gagné's modern learning theory and structured on the Keller Plan, in line with the systemic approach. The objectives were to elaborate and evaluate the contents of the self-instructional modules, to be used as a teaching strategy in the undergraduate course. After being structured, the material was reviewed and analyzed by 11 neonatal nursing experts, who rated the 42 exposed items as good or excellent.
id USP-38_4cacb1870418769bec21d79be6af2ea5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/2288
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccionalNursing physical examination of the full-term neonate: self-instructional softwareExame físico de enfermagem do recém-nascido a termo: software auto-instrucionalsoftwareeducação em enfermagemneonatologiaexame físicoprogramas de computacióneducación en enfermeríaneonatologíaexamen físicosoftwareeducation^i2^snursneonatologyphysical examinationThe purpose of this research is to elaborate software about the physical examination of full-term newborns (TNB) for neonatal nursing teaching at undergraduate level. The software was developed according to the phases of planning, content development and evaluation. The construction of the modules was based on Gagné's modern learning theory and structured on the Keller Plan, in line with the systemic approach. The objectives were to elaborate and evaluate the contents of the self-instructional modules, to be used as a teaching strategy in the undergraduate course. After being structured, the material was reviewed and analyzed by 11 neonatal nursing experts, who rated the 42 exposed items as good or excellent.A pesquisa trata da elaboração de um software voltado ao ensino de enfermagem neonatológica para o curso de graduação, cujo conteúdo é o exame físico de recém-nascido a termo (RNT). O software foi elaborado seguindo as fases de planejamento, desenvolvimento do conteúdo e avaliação. A construção dos módulos baseou-se na teoria moderna da aprendizagem de Gagné, sendo estruturado no plano Keller e no enfoque sistêmico. Os objetivos foram elaborar e avaliar o conteúdo dos módulos auto-instrucionais para serem utilizados como estratégia de ensino no curso de graduação de enfermagem. Após sua estruturação, o material passou pelo crivo de 11 peritas da área de enfermagem neonatológica que emitiram conceitos bom ou excelente para os 42 itens expostos.La investigación trata de la elaboración de un software que enfoca la enseñanza de enfermería neonatológica para un curso de pregrado, cuyo contenido es el examen físico del recién-nacido a término (RNT). El software fue elaborado según las fases de planeamiento, desarrollo de contenido y evaluación. La construcción de los módulos se fundamentó en la teoría moderna de Gagné, siendo estructurado en el plano Keller y en el enfoque sistémico. Los objetivos fueron elaborar y evaluar el contenido de los módulos auto-instruccionales para su utilización como estrategia de enseñanza en el curso de pregrado de enfermería. Después de su estructuración, el material pasó por el análisis de 11 peritos en el área de enfermería neonatológica, que emitieron conceptos buenos o excelentes para los 42 ítem expuestos.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2006-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/228810.1590/S0104-11692006000200014Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2006); 243-250Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 Núm. 2 (2006); 243-250Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2006); 243-2501518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288/2417Fernandes, Maria das Graças de OliveiraBarbosa, Vera LuciaNaganuma, Masucoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T19:03:30Zoai:revistas.usp.br:article/2288Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T19:03:30Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
Nursing physical examination of the full-term neonate: self-instructional software
Exame físico de enfermagem do recém-nascido a termo: software auto-instrucional
title Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
spellingShingle Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
Fernandes, Maria das Graças de Oliveira
software
educação em enfermagem
neonatologia
exame físico
programas de computación
educación en enfermería
neonatología
examen físico
software
education^i2^snurs
neonatology
physical examination
title_short Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
title_full Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
title_fullStr Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
title_full_unstemmed Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
title_sort Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
author Fernandes, Maria das Graças de Oliveira
author_facet Fernandes, Maria das Graças de Oliveira
Barbosa, Vera Lucia
Naganuma, Masuco
author_role author
author2 Barbosa, Vera Lucia
Naganuma, Masuco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Maria das Graças de Oliveira
Barbosa, Vera Lucia
Naganuma, Masuco
dc.subject.por.fl_str_mv software
educação em enfermagem
neonatologia
exame físico
programas de computación
educación en enfermería
neonatología
examen físico
software
education^i2^snurs
neonatology
physical examination
topic software
educação em enfermagem
neonatologia
exame físico
programas de computación
educación en enfermería
neonatología
examen físico
software
education^i2^snurs
neonatology
physical examination
description The purpose of this research is to elaborate software about the physical examination of full-term newborns (TNB) for neonatal nursing teaching at undergraduate level. The software was developed according to the phases of planning, content development and evaluation. The construction of the modules was based on Gagné's modern learning theory and structured on the Keller Plan, in line with the systemic approach. The objectives were to elaborate and evaluate the contents of the self-instructional modules, to be used as a teaching strategy in the undergraduate course. After being structured, the material was reviewed and analyzed by 11 neonatal nursing experts, who rated the 42 exposed items as good or excellent.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288
10.1590/S0104-11692006000200014
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692006000200014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288/2417
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2006); 243-250
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 Núm. 2 (2006); 243-250
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2006); 243-250
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1800222841473335296