Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288 |
Resumo: | The purpose of this research is to elaborate software about the physical examination of full-term newborns (TNB) for neonatal nursing teaching at undergraduate level. The software was developed according to the phases of planning, content development and evaluation. The construction of the modules was based on Gagné's modern learning theory and structured on the Keller Plan, in line with the systemic approach. The objectives were to elaborate and evaluate the contents of the self-instructional modules, to be used as a teaching strategy in the undergraduate course. After being structured, the material was reviewed and analyzed by 11 neonatal nursing experts, who rated the 42 exposed items as good or excellent. |
id |
USP-38_4cacb1870418769bec21d79be6af2ea5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/2288 |
network_acronym_str |
USP-38 |
network_name_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccionalNursing physical examination of the full-term neonate: self-instructional softwareExame físico de enfermagem do recém-nascido a termo: software auto-instrucionalsoftwareeducação em enfermagemneonatologiaexame físicoprogramas de computacióneducación en enfermeríaneonatologíaexamen físicosoftwareeducation^i2^snursneonatologyphysical examinationThe purpose of this research is to elaborate software about the physical examination of full-term newborns (TNB) for neonatal nursing teaching at undergraduate level. The software was developed according to the phases of planning, content development and evaluation. The construction of the modules was based on Gagné's modern learning theory and structured on the Keller Plan, in line with the systemic approach. The objectives were to elaborate and evaluate the contents of the self-instructional modules, to be used as a teaching strategy in the undergraduate course. After being structured, the material was reviewed and analyzed by 11 neonatal nursing experts, who rated the 42 exposed items as good or excellent.A pesquisa trata da elaboração de um software voltado ao ensino de enfermagem neonatológica para o curso de graduação, cujo conteúdo é o exame físico de recém-nascido a termo (RNT). O software foi elaborado seguindo as fases de planejamento, desenvolvimento do conteúdo e avaliação. A construção dos módulos baseou-se na teoria moderna da aprendizagem de Gagné, sendo estruturado no plano Keller e no enfoque sistêmico. Os objetivos foram elaborar e avaliar o conteúdo dos módulos auto-instrucionais para serem utilizados como estratégia de ensino no curso de graduação de enfermagem. Após sua estruturação, o material passou pelo crivo de 11 peritas da área de enfermagem neonatológica que emitiram conceitos bom ou excelente para os 42 itens expostos.La investigación trata de la elaboración de un software que enfoca la enseñanza de enfermería neonatológica para un curso de pregrado, cuyo contenido es el examen físico del recién-nacido a término (RNT). El software fue elaborado según las fases de planeamiento, desarrollo de contenido y evaluación. La construcción de los módulos se fundamentó en la teoría moderna de Gagné, siendo estructurado en el plano Keller y en el enfoque sistémico. Los objetivos fueron elaborar y evaluar el contenido de los módulos auto-instruccionales para su utilización como estrategia de enseñanza en el curso de pregrado de enfermería. Después de su estructuración, el material pasó por el análisis de 11 peritos en el área de enfermería neonatológica, que emitieron conceptos buenos o excelentes para los 42 ítem expuestos.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2006-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/228810.1590/S0104-11692006000200014Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2006); 243-250Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 Núm. 2 (2006); 243-250Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2006); 243-2501518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288/2417Fernandes, Maria das Graças de OliveiraBarbosa, Vera LuciaNaganuma, Masucoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-04-26T19:03:30Zoai:revistas.usp.br:article/2288Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-04-26T19:03:30Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional Nursing physical examination of the full-term neonate: self-instructional software Exame físico de enfermagem do recém-nascido a termo: software auto-instrucional |
title |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional |
spellingShingle |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional Fernandes, Maria das Graças de Oliveira software educação em enfermagem neonatologia exame físico programas de computación educación en enfermería neonatología examen físico software education^i2^snurs neonatology physical examination |
title_short |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional |
title_full |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional |
title_fullStr |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional |
title_full_unstemmed |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional |
title_sort |
Examen físico de enfermería del recién nacido: software auto-instruccional |
author |
Fernandes, Maria das Graças de Oliveira |
author_facet |
Fernandes, Maria das Graças de Oliveira Barbosa, Vera Lucia Naganuma, Masuco |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Vera Lucia Naganuma, Masuco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Maria das Graças de Oliveira Barbosa, Vera Lucia Naganuma, Masuco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
software educação em enfermagem neonatologia exame físico programas de computación educación en enfermería neonatología examen físico software education^i2^snurs neonatology physical examination |
topic |
software educação em enfermagem neonatologia exame físico programas de computación educación en enfermería neonatología examen físico software education^i2^snurs neonatology physical examination |
description |
The purpose of this research is to elaborate software about the physical examination of full-term newborns (TNB) for neonatal nursing teaching at undergraduate level. The software was developed according to the phases of planning, content development and evaluation. The construction of the modules was based on Gagné's modern learning theory and structured on the Keller Plan, in line with the systemic approach. The objectives were to elaborate and evaluate the contents of the self-instructional modules, to be used as a teaching strategy in the undergraduate course. After being structured, the material was reviewed and analyzed by 11 neonatal nursing experts, who rated the 42 exposed items as good or excellent. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288 10.1590/S0104-11692006000200014 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-11692006000200014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2288/2417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2006); 243-250 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 Núm. 2 (2006); 243-250 Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2006); 243-250 1518-8345 0104-1169 reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
collection |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br |
_version_ |
1800222841473335296 |