Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cynthia Girundi da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Van Petten, Adriana Maria Valladão Novais, Harsányi, Estefânia, Magalhães, Lívia de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793
Resumo: The Assessment of Motor Coordination and Dexterity - ACOORDEM is a standardized motor assessment for Brazilian children 4-8 years old. The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the test for 4 years old children. Eighty children 4 years old, divided into equal groups by gender and type of school (public or private) were evaluated. Parents and teachers also responded to questionnaires. Retesting was done with 10 participants. Few items showed statistically significant differences associated with gender and type of school. Test-retest reliability showed good indices. ACOORDEM is suitable for motor assessment of 4 years old children however some items need to be revised or discarded to improve the reliability of the instrument and reduce the administration time.
id USP-43_e86bae9334a32df72a5ada7445cd8316
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/116793
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.Análise psicométrica dos itens da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora (ACOORDEM) em crianças de 4 anosMotor skills disordersChildpreschoolReproducibility of resultsEvaluation.Transtornos das habilidades motorasCriançaPré-escolarReprodutibilidade dos testesAvaliação.The Assessment of Motor Coordination and Dexterity - ACOORDEM is a standardized motor assessment for Brazilian children 4-8 years old. The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the test for 4 years old children. Eighty children 4 years old, divided into equal groups by gender and type of school (public or private) were evaluated. Parents and teachers also responded to questionnaires. Retesting was done with 10 participants. Few items showed statistically significant differences associated with gender and type of school. Test-retest reliability showed good indices. ACOORDEM is suitable for motor assessment of 4 years old children however some items need to be revised or discarded to improve the reliability of the instrument and reduce the administration time.A Avaliação da Coordenação e Destreza Motora - ACOORDEM é um teste motor criado para crianças brasileiras de 4 a 8 anos. O objetivo desse estudo foi investigar a validade e confiabilidade da ACOORDEM para crianças de 4 anos. Foram avaliadas 80 crianças, divididas em grupos iguais por sexo e tipo de escola. Os pais e professores também participaram da pesquisa respondendo questionários. O reteste foi feito com dez participantes. Poucos itens apresentaram diferença estatisticamente significativa associada ao sexo e tipo de escola. A confiabilidade teste reteste apresentou bons índices. A ACOORDEM é adequada para avaliação motora de crianças de 4 anos, contudo alguns itens necessitam ser revisados para melhorar a confiabilidade do instrumento e reduzir o tempo de aplicação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2017-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/11679310.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 1 (2017); 9-18Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 1 (2017); 9-18Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 1 (2017); 9-182238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793/129437https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793/129438Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cynthia Girundi daVan Petten, Adriana Maria Valladão NovaisHarsányi, EstefâniaMagalhães, Lívia de Castro2018-04-06T15:27:56Zoai:revistas.usp.br:article/116793Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2018-04-06T15:27:56Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
Análise psicométrica dos itens da Avaliação da Coordenação e Destreza Motora (ACOORDEM) em crianças de 4 anos
title Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
spellingShingle Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
Silva, Cynthia Girundi da
Motor skills disorders
Child
preschool
Reproducibility of results
Evaluation.
Transtornos das habilidades motoras
Criança
Pré-escolar
Reprodutibilidade dos testes
Avaliação.
title_short Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
title_full Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
title_fullStr Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
title_full_unstemmed Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
title_sort Psychometric analysis of items of Assessment of Motor Coordination and Dexterity (ACOORDEM) for 4 years children.
author Silva, Cynthia Girundi da
author_facet Silva, Cynthia Girundi da
Van Petten, Adriana Maria Valladão Novais
Harsányi, Estefânia
Magalhães, Lívia de Castro
author_role author
author2 Van Petten, Adriana Maria Valladão Novais
Harsányi, Estefânia
Magalhães, Lívia de Castro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cynthia Girundi da
Van Petten, Adriana Maria Valladão Novais
Harsányi, Estefânia
Magalhães, Lívia de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Motor skills disorders
Child
preschool
Reproducibility of results
Evaluation.
Transtornos das habilidades motoras
Criança
Pré-escolar
Reprodutibilidade dos testes
Avaliação.
topic Motor skills disorders
Child
preschool
Reproducibility of results
Evaluation.
Transtornos das habilidades motoras
Criança
Pré-escolar
Reprodutibilidade dos testes
Avaliação.
description The Assessment of Motor Coordination and Dexterity - ACOORDEM is a standardized motor assessment for Brazilian children 4-8 years old. The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the test for 4 years old children. Eighty children 4 years old, divided into equal groups by gender and type of school (public or private) were evaluated. Parents and teachers also responded to questionnaires. Retesting was done with 10 participants. Few items showed statistically significant differences associated with gender and type of school. Test-retest reliability showed good indices. ACOORDEM is suitable for motor assessment of 4 years old children however some items need to be revised or discarded to improve the reliability of the instrument and reduce the administration time.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793
10.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v28i1p9-18
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793/129437
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/116793/129438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 1 (2017); 9-18
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 1 (2017); 9-18
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 1 (2017); 9-18
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042670762819584