State and local competency in sanitary security: technological aspects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direito Sanitário (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13090 |
Resumo: | ANVISA (National Agency of Sanitary Surveillance) was created by Law 9.782, of 26 January 1999, for the protection of health through sanitary control. Its attributions compete with the regulatory power of other state sectors. The question lies in the normative power and the functions of the new agency. It competes to the Sanitary Surveillance in state and local levels the evaluation and control of technological processes, but conflicts between these two levels occur. As the quality control of products is part of the production process, health care must follow the individual and collective aspects of the constitutional right to health. Science and technology must serve the fundamental rights, including the right to health. The SUS - Unified Health System - by law in charge of the sanitary control of production processes and the National Ministry of Health is in charge of the promotion of technological and scientific research and development, including the different technological aspects dealt by the different state sectors. |
id |
USP-4_c4cda9622876d3dfd39e2aeead2114b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/13090 |
network_acronym_str |
USP-4 |
network_name_str |
Revista de Direito Sanitário (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
State and local competency in sanitary security: technological aspects Da competência de estados e municípios em matéria de segurança sanitária: aspectos tecnológicos CompetênciasTecnologiaVigilância SanitáriaFundamental RightsRight to HealthRegulative PowerTechnologySanitary Surveillance ANVISA (National Agency of Sanitary Surveillance) was created by Law 9.782, of 26 January 1999, for the protection of health through sanitary control. Its attributions compete with the regulatory power of other state sectors. The question lies in the normative power and the functions of the new agency. It competes to the Sanitary Surveillance in state and local levels the evaluation and control of technological processes, but conflicts between these two levels occur. As the quality control of products is part of the production process, health care must follow the individual and collective aspects of the constitutional right to health. Science and technology must serve the fundamental rights, including the right to health. The SUS - Unified Health System - by law in charge of the sanitary control of production processes and the National Ministry of Health is in charge of the promotion of technological and scientific research and development, including the different technological aspects dealt by the different state sectors. A ANVISA (Agência Nacional de Vigilância Sanitária) foi criada pela Lei n. 9.782, de 26 de janeiro de 1999, com a finalidade de proteger a saúde por intermédio do controle sanitário. No entanto, surgiu de seu advento a confusão entre suas atribuições e a de outros órgãos virtualmente competentes. A questão que surge assim é relativa à competência e ao conjunto de funções da Agência. A função da Vigilância Sanitária encerra a avaliação do processo tecnológico e a determinação de providências sobre ele. Neste campo, tanto Estados quanto Municípios são competentes, gerando o conflito em relação à matéria de segurança sanitária. Não se separa qualidade do produto da sua forma de produção e, portanto, o zelo pela saúde deve estar harmonizado com a formulação constitucional desse direito: individual e coletivo, incluindo estes dois aspectos. Ademais, a ciência e a tecnologia devem estar a serviço dos direitos fundamentais, entre eles a saúde. Ao SUS (Sistema Único de Saúde) cabe o cuidado com os aspectos de produção e ao Ministério da Saúde, o incentivo à pesquisa e ao desenvolvimento de tecnologia, lembrando que existem diferentes perspectivas da tecnologia para os diversos órgãos que atuam sobre ela. Universidade de São Paulo. Núcleo de Pesquisa em Direito Sanitário. Centro de Estudos e Pesquisas de Direito Sanitário2001-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleAVALIADOS PELOS PARESapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/1309010.11606/issn.2316-9044.v2i1p88-101Revista de Direito Sanitário; v. 2 n. 1 (2001); 88-101Journal of Health Law; Vol. 2 No. 1 (2001); 88-101Revista de Direito Sanitário; Vol. 2 Núm. 1 (2001); 88-1012316-9044reponame:Revista de Direito Sanitário (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13090/14892Fernandes Neto, Antonio Joaquiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-03-03T15:22:06Zoai:revistas.usp.br:article/13090Revistahttps://www.revistas.usp.br/rdisanPUBhttp://www.revistas.usp.br/rdisan/oaisdallari@usp.br||revdisan@usp.br2316-90441516-4179opendoar:2015-03-03T15:22:06Revista de Direito Sanitário (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
State and local competency in sanitary security: technological aspects Da competência de estados e municípios em matéria de segurança sanitária: aspectos tecnológicos |
title |
State and local competency in sanitary security: technological aspects |
spellingShingle |
State and local competency in sanitary security: technological aspects Fernandes Neto, Antonio Joaquim Competências Tecnologia Vigilância Sanitária Fundamental Rights Right to Health Regulative Power Technology Sanitary Surveillance |
title_short |
State and local competency in sanitary security: technological aspects |
title_full |
State and local competency in sanitary security: technological aspects |
title_fullStr |
State and local competency in sanitary security: technological aspects |
title_full_unstemmed |
State and local competency in sanitary security: technological aspects |
title_sort |
State and local competency in sanitary security: technological aspects |
author |
Fernandes Neto, Antonio Joaquim |
author_facet |
Fernandes Neto, Antonio Joaquim |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes Neto, Antonio Joaquim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências Tecnologia Vigilância Sanitária Fundamental Rights Right to Health Regulative Power Technology Sanitary Surveillance |
topic |
Competências Tecnologia Vigilância Sanitária Fundamental Rights Right to Health Regulative Power Technology Sanitary Surveillance |
description |
ANVISA (National Agency of Sanitary Surveillance) was created by Law 9.782, of 26 January 1999, for the protection of health through sanitary control. Its attributions compete with the regulatory power of other state sectors. The question lies in the normative power and the functions of the new agency. It competes to the Sanitary Surveillance in state and local levels the evaluation and control of technological processes, but conflicts between these two levels occur. As the quality control of products is part of the production process, health care must follow the individual and collective aspects of the constitutional right to health. Science and technology must serve the fundamental rights, including the right to health. The SUS - Unified Health System - by law in charge of the sanitary control of production processes and the National Ministry of Health is in charge of the promotion of technological and scientific research and development, including the different technological aspects dealt by the different state sectors. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article AVALIADOS PELOS PARES |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13090 10.11606/issn.2316-9044.v2i1p88-101 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13090 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9044.v2i1p88-101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rdisan/article/view/13090/14892 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Núcleo de Pesquisa em Direito Sanitário. Centro de Estudos e Pesquisas de Direito Sanitário |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Núcleo de Pesquisa em Direito Sanitário. Centro de Estudos e Pesquisas de Direito Sanitário |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Direito Sanitário; v. 2 n. 1 (2001); 88-101 Journal of Health Law; Vol. 2 No. 1 (2001); 88-101 Revista de Direito Sanitário; Vol. 2 Núm. 1 (2001); 88-101 2316-9044 reponame:Revista de Direito Sanitário (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Direito Sanitário (Online) |
collection |
Revista de Direito Sanitário (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Direito Sanitário (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
sdallari@usp.br||revdisan@usp.br |
_version_ |
1787713911743578112 |