Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno, Carolina Duarte
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43974
Resumo: The present work aims to point out possible connections between theoretical literary texts and the practice within the classroom, derived from a successful experience with two classes of the last year of primary education. It represents an introduction to poetic language, produced from Chklovski’s theory, an important name in Russian formalism. After presenting to students the notion of strange they were invited to choose a common object and to describe it in a singular manner, in the form of a poem. This activity will be presented and discussed, with the aim of showing how the proximity between the students’ reality and the literary universe, through creation, can make them to experience literature in a more ample manner.
id USP-71_95d7cf1bd5f986445f3bac8158442ea5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/43974
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesiaRussian formalism in class: an introduction to poetryensino de Literaturaleitura/ criaçãopoesiaformalismo russo.Literature teachingreading/ creationpoetryRussian formalism.The present work aims to point out possible connections between theoretical literary texts and the practice within the classroom, derived from a successful experience with two classes of the last year of primary education. It represents an introduction to poetic language, produced from Chklovski’s theory, an important name in Russian formalism. After presenting to students the notion of strange they were invited to choose a common object and to describe it in a singular manner, in the form of a poem. This activity will be presented and discussed, with the aim of showing how the proximity between the students’ reality and the literary universe, through creation, can make them to experience literature in a more ample manner.Este artigo tem como objetivo apontar possíveis vínculos entre textos teóricos da Literatura e a prática em sala de aula, a partir de uma experiência bem‑sucedida com duas turmas de 8a série do Ensino Fundamental. Trata‑se de uma introdução à linguagem poética, feita a partir da teoria de Chklovski, importante nome do formalismo russo. Após apresentar aos alunos a noção de estranhamento, eles foram convidados a escolher um objeto comum e a retratá‑lo de forma singular em uma poesia. Essa atividade será apresentada e discutida, a fim de mostrar como a aproximação da realidade do aluno com o universo literário através da criação pode fazê‑lo vivenciar a Literatura de forma mais plena.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4397410.11606/issn.2316-9125.v15i1p111-118Comunicação & Educação; v. 15 n. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 111-118Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 111-118Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 111-1182316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43974/47595Damasceno, Carolina Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:37:46Zoai:revistas.usp.br:article/43974Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:05.397365Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
Russian formalism in class: an introduction to poetry
title Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
spellingShingle Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
Damasceno, Carolina Duarte
ensino de Literatura
leitura/ criação
poesia
formalismo russo.
Literature teaching
reading/ creation
poetry
Russian formalism.
title_short Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
title_full Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
title_fullStr Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
title_full_unstemmed Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
title_sort Formalismo russo em sala de aula: uma introdução à poesia
author Damasceno, Carolina Duarte
author_facet Damasceno, Carolina Duarte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno, Carolina Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de Literatura
leitura/ criação
poesia
formalismo russo.
Literature teaching
reading/ creation
poetry
Russian formalism.
topic ensino de Literatura
leitura/ criação
poesia
formalismo russo.
Literature teaching
reading/ creation
poetry
Russian formalism.
description The present work aims to point out possible connections between theoretical literary texts and the practice within the classroom, derived from a successful experience with two classes of the last year of primary education. It represents an introduction to poetic language, produced from Chklovski’s theory, an important name in Russian formalism. After presenting to students the notion of strange they were invited to choose a common object and to describe it in a singular manner, in the form of a poem. This activity will be presented and discussed, with the aim of showing how the proximity between the students’ reality and the literary universe, through creation, can make them to experience literature in a more ample manner.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43974
10.11606/issn.2316-9125.v15i1p111-118
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43974
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v15i1p111-118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43974/47595
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 15 n. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 111-118
Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 111-118
Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 111-118
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047090813075456