Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ponte, Vera Maria Rodrigues
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Contabilidade & Finanças (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34111
Resumo: In recent years, the Brazilian economy has gone through significant transformations as a result of the break-down of trade barriers and the increasing globalization of markets, demanding ever-higher competitiveness of the entrepreneurs. Profoundly inserted in this context, Brazilian companies experience moments of great changes in their administrative and operational processes. The retail segment is no exception to the rule; the companies in this sector also try to adapt themselves to the new economic order. With a view to improving the management information systems of these companies, this paper presents a model for computing the results of retail networks, based on the concepts of Economic Management, and constructed on the study of the main activities in the purchase and sales cycle of goods.The proposed Model brings forth the formation of the retail networks' results along their production chain, highlighting the effective contribution of each activity and responsibility area. Through an analysis of the results obtained in light of the proposed Model, we conclude that, in computing these contributions, neither efficiencies nor inefficiencies are transferred from one activity or responsibility area to another.
id USP-7_022e2a7bfcf3c9b922537c3e8efbd149
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/34111
network_acronym_str USP-7
network_name_str Revista Contabilidade & Finanças (Online)
repository_id_str
spelling Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon VarejoSistema de InformaçõesCadeia ProdutivaRetailInformation SystemProduction Chain In recent years, the Brazilian economy has gone through significant transformations as a result of the break-down of trade barriers and the increasing globalization of markets, demanding ever-higher competitiveness of the entrepreneurs. Profoundly inserted in this context, Brazilian companies experience moments of great changes in their administrative and operational processes. The retail segment is no exception to the rule; the companies in this sector also try to adapt themselves to the new economic order. With a view to improving the management information systems of these companies, this paper presents a model for computing the results of retail networks, based on the concepts of Economic Management, and constructed on the study of the main activities in the purchase and sales cycle of goods.The proposed Model brings forth the formation of the retail networks' results along their production chain, highlighting the effective contribution of each activity and responsibility area. Through an analysis of the results obtained in light of the proposed Model, we conclude that, in computing these contributions, neither efficiencies nor inefficiencies are transferred from one activity or responsibility area to another. Nos últimos anos o cenário econômico brasileiro passou por grandes transformações, decorrentes da quebra de barreiras comerciais e da crescente globalização dos mercados, exigindo da sociedade empresarial maior competitividade. Inseridas nesse ambiente, as empresa brasileiras vivem momentos de grandes mudanças nos seus processos administrativos e operacionais. O segmento varejista não foge à regra; as empresas do setor também procuram adequar-se à nova ordem econômica. Visando à contribuir para o aperfeiçoamento dos sistemas de informações gerenciais dessas empresas, o presente artigo apresenta um modelo de apuração de resultado de redes de varejo fundamentado nos conceitos de Gestão Econômica, construído a partir do estudo das principais atividades desenvolvidas no ciclo de compra e venda de mercadorias. O Modelo proposto permite evidenciar a formação do resultado das redes de varejo ao longo da sua cadeia produtiva, destacando a efetiva contribuição de cada atividade e área de responsabilidade. Através da análise dos resultados apresentados pelo Modelo, conclui-se que, na apuração dessas contribuições, não há a transferência de eficiências nem de ineficiências de uma atividade ou área de responsabilidade para outra. Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária2003-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/3411110.1590/S1519-70772003000300005Revista Contabilidade & Finanças; v. 14 n. 33 (2003); 65-77 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 No. 33 (2003); 65-77 Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 Núm. 33 (2003); 65-77 1808-057X1519-7077reponame:Revista Contabilidade & Finanças (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34111/36843Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finançasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPonte, Vera Maria Rodrigues2012-07-21T18:07:14Zoai:revistas.usp.br:article/34111Revistahttp://www.revistas.usp.br/rcf/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprecont@usp.br||recont@usp.br1808-057X1519-7077opendoar:2012-07-21T18:07:14Revista Contabilidade & Finanças (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
title Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
spellingShingle Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
Ponte, Vera Maria Rodrigues
Varejo
Sistema de Informações
Cadeia Produtiva
Retail
Information System
Production Chain
title_short Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
title_full Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
title_fullStr Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
title_full_unstemmed Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
title_sort Modelo de apuração de resultado de redes de varejo sob o enfoque da gestão econômica: Gecon
author Ponte, Vera Maria Rodrigues
author_facet Ponte, Vera Maria Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ponte, Vera Maria Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Varejo
Sistema de Informações
Cadeia Produtiva
Retail
Information System
Production Chain
topic Varejo
Sistema de Informações
Cadeia Produtiva
Retail
Information System
Production Chain
description In recent years, the Brazilian economy has gone through significant transformations as a result of the break-down of trade barriers and the increasing globalization of markets, demanding ever-higher competitiveness of the entrepreneurs. Profoundly inserted in this context, Brazilian companies experience moments of great changes in their administrative and operational processes. The retail segment is no exception to the rule; the companies in this sector also try to adapt themselves to the new economic order. With a view to improving the management information systems of these companies, this paper presents a model for computing the results of retail networks, based on the concepts of Economic Management, and constructed on the study of the main activities in the purchase and sales cycle of goods.The proposed Model brings forth the formation of the retail networks' results along their production chain, highlighting the effective contribution of each activity and responsibility area. Through an analysis of the results obtained in light of the proposed Model, we conclude that, in computing these contributions, neither efficiencies nor inefficiencies are transferred from one activity or responsibility area to another.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34111
10.1590/S1519-70772003000300005
url https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34111
identifier_str_mv 10.1590/S1519-70772003000300005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rcf/article/view/34111/36843
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finanças
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Contabilidade & Finanças
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária
dc.source.none.fl_str_mv Revista Contabilidade & Finanças; v. 14 n. 33 (2003); 65-77
Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 No. 33 (2003); 65-77
Revista Contabilidade & Finanças; Vol. 14 Núm. 33 (2003); 65-77
1808-057X
1519-7077
reponame:Revista Contabilidade & Finanças (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Contabilidade & Finanças (Online)
collection Revista Contabilidade & Finanças (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Contabilidade & Finanças (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv recont@usp.br||recont@usp.br
_version_ 1787713775407726592