REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: C. Fonseca, Sérgio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3120
Resumo: This study intends to explain convergent points between Paulo Freire andAnísio Teixeira during the period from 1959 to 1969. For that, the texts of Freire produced inthat time taken as research sources are: Educação e atualidade brasileira and Educação comoprática da liberdade. Comparing Anísio and Freire it becomes possible to observe important convergences between them, as for the education role in the constitution of democratic habitsand in the construction of a democratic society through great educative efforts. Such closenessis very perceptible up to the second work of Freire, Educação como prática da liberdade, being less evident in his subsequent works. As Freire produces new texts and participates innew political and educative experiences with peasants in Chile, his reflections give priority tothemes as the severance among oppressors and downtrodden people and the revolution as acultural action.
id Unioeste-1_e92749faa2937c4290d7fd786012c34a
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3120
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORKREPERCUSSÕES DAS IDÉIAS DE ANÍSIO TEIXEIRA NA OBRA DE PAULO FREIREAnísio TeixeiraDemocraciaEducaçãoEscolaPaulo Freire.This study intends to explain convergent points between Paulo Freire andAnísio Teixeira during the period from 1959 to 1969. For that, the texts of Freire produced inthat time taken as research sources are: Educação e atualidade brasileira and Educação comoprática da liberdade. Comparing Anísio and Freire it becomes possible to observe important convergences between them, as for the education role in the constitution of democratic habitsand in the construction of a democratic society through great educative efforts. Such closenessis very perceptible up to the second work of Freire, Educação como prática da liberdade, being less evident in his subsequent works. As Freire produces new texts and participates innew political and educative experiences with peasants in Chile, his reflections give priority tothemes as the severance among oppressors and downtrodden people and the revolution as acultural action.O presente estudo visa esclarecer os pontos de convergência entre Paulo Freire eAnísio Teixeira, entre 1959 e 1969. Para tanto, são tomados como fonte os textos de FreireEducação e atualidade brasileira e Educação como prática da liberdade. O cotejo das idéias de Anísio e Freire permite observar importantes convergências entre ambos, quanto ao papelda educação na formação dos hábitos democráticos e da construção da sociedade democrática,por meio de grandes esforços educativos. Tal proximidade é bastante perceptível até a segundaobra freireana, Educação como prática da liberdade, ficando menos evidente nas obras posteriores. À medida que Freire produz novos textos e participa de novas experiênciaspolíticas e educativas, no Chile, junto aos camponeses, suas reflexões priorizam temas como aruptura entre opressores e oprimidos e a revolução como ação cultural.Unioeste2010-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3120Travessias; Vol. 2 No. 3 (2008)Travessias; Vol. 2 Núm. 3 (2008)Travessias; v. 2 n. 3 (2008)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3120/2458Copyright (c) 2008 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessC. Fonseca, Sérgio2020-12-08T11:43:14Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3120Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43:14Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
REPERCUSSÕES DAS IDÉIAS DE ANÍSIO TEIXEIRA NA OBRA DE PAULO FREIRE
title REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
spellingShingle REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
C. Fonseca, Sérgio
Anísio Teixeira
Democracia
Educação
Escola
Paulo Freire.
title_short REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
title_full REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
title_fullStr REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
title_full_unstemmed REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
title_sort REBOUNDS OF ANISIO TEIXEIRA'S IDEIAS OVER PAULO FREIRE'S WORK
author C. Fonseca, Sérgio
author_facet C. Fonseca, Sérgio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv C. Fonseca, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Anísio Teixeira
Democracia
Educação
Escola
Paulo Freire.
topic Anísio Teixeira
Democracia
Educação
Escola
Paulo Freire.
description This study intends to explain convergent points between Paulo Freire andAnísio Teixeira during the period from 1959 to 1969. For that, the texts of Freire produced inthat time taken as research sources are: Educação e atualidade brasileira and Educação comoprática da liberdade. Comparing Anísio and Freire it becomes possible to observe important convergences between them, as for the education role in the constitution of democratic habitsand in the construction of a democratic society through great educative efforts. Such closenessis very perceptible up to the second work of Freire, Educação como prática da liberdade, being less evident in his subsequent works. As Freire produces new texts and participates innew political and educative experiences with peasants in Chile, his reflections give priority tothemes as the severance among oppressors and downtrodden people and the revolution as acultural action.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3120
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3120
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3120/2458
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 2 No. 3 (2008)
Travessias; Vol. 2 Núm. 3 (2008)
Travessias; v. 2 n. 3 (2008)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044914880086016