Enlace de dados na comunicação entre pilotos e controladores de tráfego aéreo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8171 |
Resumo: | This research was developed in order to analize the advantages of using data link in communications between pilots and air traffic controllers. The territorial and technological challenges and high demand of air operations reveal the need for change in the analog communication system between pilots and air traffic controllers to a new digital format, the Controller Pilot Data Link Communication (CPDLC). In this sense, there are details about the structure of Brazilian airspace and how its air traffic control is organized. The main features of radio communications and CPDLC are highlighted, emphasizing the advantages of using data link communication between pilots and air traffic controllers. It was characterized as an exploratory research with documentary procedures through documents, regulations and manuals. The approach used was qualitative and quantitative. Data analysis was performed using the summarization, evaluated according to the theoretical basis. When analyzing the results, it is concluded that the data link in communications between pilots and air traffic controllers is a highly beneficial technology to aviation. It reduces the problems of radio communications and expands the power of automation in operations, increasing the safety of the flights. |
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Enlace de dados na comunicação entre pilotos e controladores de tráfego aéreoCPDLCComunicação aeronáuticaFraseologiaControle de tráfego aéreoThis research was developed in order to analize the advantages of using data link in communications between pilots and air traffic controllers. The territorial and technological challenges and high demand of air operations reveal the need for change in the analog communication system between pilots and air traffic controllers to a new digital format, the Controller Pilot Data Link Communication (CPDLC). In this sense, there are details about the structure of Brazilian airspace and how its air traffic control is organized. The main features of radio communications and CPDLC are highlighted, emphasizing the advantages of using data link communication between pilots and air traffic controllers. It was characterized as an exploratory research with documentary procedures through documents, regulations and manuals. The approach used was qualitative and quantitative. Data analysis was performed using the summarization, evaluated according to the theoretical basis. When analyzing the results, it is concluded that the data link in communications between pilots and air traffic controllers is a highly beneficial technology to aviation. It reduces the problems of radio communications and expands the power of automation in operations, increasing the safety of the flights.Esta pesquisa teve como principal objetivo analisar as vantagens do uso de enlace de dados na comunicação entre pilotos e controladores de tráfego aéreo. Os desafios territoriais, tecnológicos e a alta demanda das operações aéreas reforçaram a necessidade de uma evolução no sistema de comunicação analógico entre pilotos e controladores de tráfego aéreo para um novo formato digital, o Controller Pilot Data Link Communication (CPDLC). Neste sentido, são apresentados detalhes da estrutura do espaço aéreo brasileiro e como é organizado o controle de tráfego aéreo. São destacadas as principais características da radiocomunicação e do CPDLC, ressaltando as vantagens do uso do enlace de dados na comunicação entre pilotos e controladores de tráfego aéreo, contribuindo para a segurança de voo. Caracteriza-se como uma pesquisa exploratória com procedimento documental por meio de documentos, regulamentos e manuais. A abordagem utilizada foi quantitativa e qualitativa. A análise dos dados foi feita por meio de análise de conteúdo de acordo com o referencial teórico. Ao analisar os resultados obtidos com a pesquisa, conclui-se que o enlace de dados na comunicação entre pilotos e controladores de tráfego aéreo é uma tecnologia extremamente benéfica à aviação, que fornece recursos para minimizar os problemas da radiocomunicação e amplia possibilidades de automatização das operações, contribuindo para a segurança de voo.Abreu, Hélio Luis Camões deFreire, José Ylton Guarnieri2017-10-09T19:54:12Z2020-11-28T23:25:16Z2017-10-09T19:54:12Z2020-11-28T23:25:16Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis34 f.application/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8171Ciências Aeronáuticas - Unisul VirtualPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T18:59:56Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8171Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T18:59:56Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
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