The communicative ability of the anonymous object

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cervelli, Pierluigi
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista dObra[s]
Texto Completo: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32
Resumo: This article deals with anonymous design from a semiotic point of view. On the basis of history of design (BASSI, 2007) and semiotics (ECO, 1982) reflections developed in Italy, we argue that configuration of anonymous design objects shows a particular form of communication. As Eco suggested, they are able to communicate not only what they do but how to use them. Our hypothesis is that this specific communicative power may be useful for distinguishing massand low quality productions from design anonymous objects, being one of its main features. By finally analyzing two objects, one recognizable as anonymous design and it’s low quality copy, we try to consider in which way the communication of the use is related to the configuration of the object.
id ABEPEM-2_00126b4a9eab1245789e493de96d83fd
oai_identifier_str oai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/32
network_acronym_str ABEPEM-2
network_name_str Revista dObra[s]
repository_id_str
spelling The communicative ability of the anonymous objectA capacidade comunicativa do objeto anônimoanonymous designanonymous objectsemioticscommunication.design anônimoobjeto anônimosemióticacomunicação.This article deals with anonymous design from a semiotic point of view. On the basis of history of design (BASSI, 2007) and semiotics (ECO, 1982) reflections developed in Italy, we argue that configuration of anonymous design objects shows a particular form of communication. As Eco suggested, they are able to communicate not only what they do but how to use them. Our hypothesis is that this specific communicative power may be useful for distinguishing massand low quality productions from design anonymous objects, being one of its main features. By finally analyzing two objects, one recognizable as anonymous design and it’s low quality copy, we try to consider in which way the communication of the use is related to the configuration of the object.O objetivo deste artigo é refletir sobre os objetos de design anônimo sob a perspectiva analítica da semiótica. Partindo das contribuições desenvolvidas na Itália sobre o design anônimo e sobre a história do design, especialmente por Eco (1982) e Bassi (2007), recupera a hipótese, sugerida por Eco, de que os objetos de design anônimo comunicam de forma sintética e eficaz não apenas o que fazem, mas como devem ser usados . Sustenta-se que é precisamente essa característica que distingue os objetos anônimos das produções em massa. Por fim, por meio de uma comparação entre dois objetos à primeira vista idênticos, um anônimo e uma cópia de baixa qualidade, procura-se mostrar a relação entre a configuração do objeto – as relações entre as partes que o compõem – e as comunicações de uso.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2014-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/3210.26563/dobras.v7i16.32dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 7 n. 16 (2014); 57-632358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32/32Copyright (c) 2020 Pierluigi Cervelliinfo:eu-repo/semantics/openAccessCervelli, Pierluigi2017-08-04T20:02:21Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/32Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:13.045052Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true
dc.title.none.fl_str_mv The communicative ability of the anonymous object
A capacidade comunicativa do objeto anônimo
title The communicative ability of the anonymous object
spellingShingle The communicative ability of the anonymous object
Cervelli, Pierluigi
anonymous design
anonymous object
semiotics
communication.
design anônimo
objeto anônimo
semiótica
comunicação.
title_short The communicative ability of the anonymous object
title_full The communicative ability of the anonymous object
title_fullStr The communicative ability of the anonymous object
title_full_unstemmed The communicative ability of the anonymous object
title_sort The communicative ability of the anonymous object
author Cervelli, Pierluigi
author_facet Cervelli, Pierluigi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cervelli, Pierluigi
dc.subject.por.fl_str_mv anonymous design
anonymous object
semiotics
communication.
design anônimo
objeto anônimo
semiótica
comunicação.
topic anonymous design
anonymous object
semiotics
communication.
design anônimo
objeto anônimo
semiótica
comunicação.
description This article deals with anonymous design from a semiotic point of view. On the basis of history of design (BASSI, 2007) and semiotics (ECO, 1982) reflections developed in Italy, we argue that configuration of anonymous design objects shows a particular form of communication. As Eco suggested, they are able to communicate not only what they do but how to use them. Our hypothesis is that this specific communicative power may be useful for distinguishing massand low quality productions from design anonymous objects, being one of its main features. By finally analyzing two objects, one recognizable as anonymous design and it’s low quality copy, we try to consider in which way the communication of the use is related to the configuration of the object.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32
10.26563/dobras.v7i16.32
url https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32
identifier_str_mv 10.26563/dobras.v7i16.32
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32/32
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pierluigi Cervelli
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pierluigi Cervelli
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem
dc.source.none.fl_str_mv dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 7 n. 16 (2014); 57-63
2358-0003
1982-0313
reponame:Revista dObra[s]
instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
instacron:ABEPEM
instname_str Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
instacron_str ABEPEM
institution ABEPEM
reponame_str Revista dObra[s]
collection Revista dObra[s]
repository.name.fl_str_mv Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
repository.mail.fl_str_mv dobras.abepem@gmail.com
_version_ 1797054039369711616