Corporate volunteering - motivation for voluntary work
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/55 |
Resumo: | Nowadays, when the welfare state is a responsibility of the entire society, organizations in the private sector assume co-responsibility for social issues. They are also pressured by the challenges presented by technological advances and the globalization , involving new parameters and requirements for quality. In this context, the concept of Corporate Social Responsibility (RSC) emerges as an option for solutions to the issues related to the company and the whole community. Among the actions of the RSC is the Corporate Volunteering-program, which aims to promote / encourage employes to do voluntary work. A central issue when talking about volunteering is the withdrawal of these (SILVA and FEITOSA, 2002; TEODÓSIO, 1999) and, in accordance with the Community Solidarity (1997), one of the possible causes for the withdrawal is the lack of clarity as to the motives and expectations that lead the person to volunteer themselves. This study uses qualitative research and triangulation of feedback from volunteers, coordinators of volunteers and social organizations, to present a framework from which it is possible to analyze the various motivations for the volunteer work. Key words: Corporate Volunteering program. Volunteering. Corporate social responsibility. |
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Corporate volunteering - motivation for voluntary workVoluntariado corporativo - motivações para o trabalho voluntárioNowadays, when the welfare state is a responsibility of the entire society, organizations in the private sector assume co-responsibility for social issues. They are also pressured by the challenges presented by technological advances and the globalization , involving new parameters and requirements for quality. In this context, the concept of Corporate Social Responsibility (RSC) emerges as an option for solutions to the issues related to the company and the whole community. Among the actions of the RSC is the Corporate Volunteering-program, which aims to promote / encourage employes to do voluntary work. A central issue when talking about volunteering is the withdrawal of these (SILVA and FEITOSA, 2002; TEODÓSIO, 1999) and, in accordance with the Community Solidarity (1997), one of the possible causes for the withdrawal is the lack of clarity as to the motives and expectations that lead the person to volunteer themselves. This study uses qualitative research and triangulation of feedback from volunteers, coordinators of volunteers and social organizations, to present a framework from which it is possible to analyze the various motivations for the volunteer work. Key words: Corporate Volunteering program. Volunteering. Corporate social responsibility.No cenário atual, em que o bem-estar social é de responsabilidade de toda a sociedade e não apenas do Estado, as organizações do setor privado passam a assumir co-responsabilidade pelas questões sociais, pressionadas também pelos desafios apresentados pelos avanços tecnológicos e pela globalização, que implicam novos parâmetros de qualidade e exigências. Nesse contexto, surge a noção de Responsabilidade Social Corporativa (RSC) como opção de solução para as questões relacionadas à empresa e à comunidade. Dentre as ações da RSC encontra-se o Voluntariado Corporativo – programa realizado nas organizações que visa estimular/incentivar os colaboradores à realização de trabalho voluntário. Uma questão central ao se falar em voluntariado é a evasão destes (SILVA e FEITOSA, 2002; TEODÓSIO, 1999) e, de acordo com o Comunidade Solidária (1997), uma das possíveis causas para a evasão é a falta de clareza quanto às motivações e expectativas que levam a pessoa a voluntariar-se. Este estudo utiliza pesquisa qualitativa e triangulação de opiniões de voluntários, coordenadores de voluntários e organizações sociais, para apresentar um framework a partir do qual se possam analisar as diferentes motivações para a realização do trabalho voluntário. Palavras-chave: Voluntariado Corporativo. Trabalho voluntário. Responsabilidade Social Corporativa.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2008-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/5510.14488/1676-1901.v7i4.55Revista Produção Online; Edição EspecialRevista Produção Online; Edição Especial1676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/55/55Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Debora2015-11-11T17:26:55Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/55Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:26:55Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
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