CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Luis Felipe
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Czykiel, Renata, Figueiró, Paola Schmitt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67
Resumo: Distance Education (DE), a mode of education in which the learning process occurs without a physical presence and through information and communication technology, is the fastest growing of its type, in Brazil. In order to verify the influence of DE on learning, an experiment was conducted with two classes of undergraduate business students at the Federal University of Rio Grande do Sul: one classroom based, and the other only using distance learning. The performances in individual and group tasks, a test and class participation showed that the two groups achieved similar results, albeit with the DE students demonstrating better performance for the majority of the indicators. Thus, despite the general public’s, students’ and teachers’ low opinion of and prejudice regarding distance learning, it exists as an option for obtaining the desired result. Based on the students’ opinions and what was seen over the classes, it was found that success in teaching-learning when using DE depends on the suitable exploration and use of the virtual resources and tools available, as well as on the incentives to participate and the continuous refinement of the techniques and methodologies employed.
id ANGRAD-1_dc6c42906a58abcc04e4c06e8c013417
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/67
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?PRESENCIAL OU A DISTÂNCIA: A MODALIDADE DE ENSINO INFLUENCIA NA APRENDIZAGEM?AdministrationEducationClassroom EducationDistance EducationAdministraçãoensinoensino presencialEducação a DistânciaDistance Education (DE), a mode of education in which the learning process occurs without a physical presence and through information and communication technology, is the fastest growing of its type, in Brazil. In order to verify the influence of DE on learning, an experiment was conducted with two classes of undergraduate business students at the Federal University of Rio Grande do Sul: one classroom based, and the other only using distance learning. The performances in individual and group tasks, a test and class participation showed that the two groups achieved similar results, albeit with the DE students demonstrating better performance for the majority of the indicators. Thus, despite the general public’s, students’ and teachers’ low opinion of and prejudice regarding distance learning, it exists as an option for obtaining the desired result. Based on the students’ opinions and what was seen over the classes, it was found that success in teaching-learning when using DE depends on the suitable exploration and use of the virtual resources and tools available, as well as on the incentives to participate and the continuous refinement of the techniques and methodologies employed.A Educação a Distância (EaD), modalidade de ensino em que o processo de aprendizagem ocorre sem a presença física e por meio de tecnologias da informação e comunicação, é a que mais cresce no Brasil. Com o objetivo de verificar a influência da EaD na aprendizagem dos alunos, foi realizado um experimento com duas turmas de uma disciplina do curso presencial de Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, sendo uma turma presencial e outra totalmente a distância. Por meio do desempenho em tarefas individuais e em grupos, prova e participação em aula, foi verificado que as duas turmas obtiveram resultados semelhantes, sendo que, na maioria dos itens avaliados, os alunos da turma a distância apresentaram melhor desempenho. Então, apesar do preconceito e da baixa valorização que ainda existem em relação à EaD pelo público em geral, alunos e professores, ela pode representar uma opção de ensino que traz os resultados desejados. Constatou-se, por meio das opiniões dos alunos e ao longo do andamento das aulas, que o sucesso no ensino-aprendizagem ao utilizar a EaD depende da exploração e do apropriado uso dos recursos virtuais e das ferramentas disponíveis, assim como do incentivo à participação e da contínua busca por aprimoramento das técnicas e metodologias utilizadas.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2013-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/6710.13058/raep.2013.v14n2.67Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 2 (2013): Abril-Junho; 311-341Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 2 (2013): Abril-Junho; 311-3412358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67/162Nascimento, Luis FelipeCzykiel, RenataFigueiró, Paola Schmittinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:08Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/67Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:08Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
PRESENCIAL OU A DISTÂNCIA: A MODALIDADE DE ENSINO INFLUENCIA NA APRENDIZAGEM?
title CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
spellingShingle CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
Nascimento, Luis Felipe
Administration
Education
Classroom Education
Distance Education
Administração
ensino
ensino presencial
Educação a Distância
title_short CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
title_full CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
title_fullStr CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
title_full_unstemmed CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
title_sort CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
author Nascimento, Luis Felipe
author_facet Nascimento, Luis Felipe
Czykiel, Renata
Figueiró, Paola Schmitt
author_role author
author2 Czykiel, Renata
Figueiró, Paola Schmitt
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Luis Felipe
Czykiel, Renata
Figueiró, Paola Schmitt
dc.subject.por.fl_str_mv Administration
Education
Classroom Education
Distance Education
Administração
ensino
ensino presencial
Educação a Distância
topic Administration
Education
Classroom Education
Distance Education
Administração
ensino
ensino presencial
Educação a Distância
description Distance Education (DE), a mode of education in which the learning process occurs without a physical presence and through information and communication technology, is the fastest growing of its type, in Brazil. In order to verify the influence of DE on learning, an experiment was conducted with two classes of undergraduate business students at the Federal University of Rio Grande do Sul: one classroom based, and the other only using distance learning. The performances in individual and group tasks, a test and class participation showed that the two groups achieved similar results, albeit with the DE students demonstrating better performance for the majority of the indicators. Thus, despite the general public’s, students’ and teachers’ low opinion of and prejudice regarding distance learning, it exists as an option for obtaining the desired result. Based on the students’ opinions and what was seen over the classes, it was found that success in teaching-learning when using DE depends on the suitable exploration and use of the virtual resources and tools available, as well as on the incentives to participate and the continuous refinement of the techniques and methodologies employed.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67
10.13058/raep.2013.v14n2.67
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67
identifier_str_mv 10.13058/raep.2013.v14n2.67
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67/162
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 2 (2013): Abril-Junho; 311-341
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 2 (2013): Abril-Junho; 311-341
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518278987776