Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/828 |
Resumo: | This article investigates the conceptions that guide the poetic work of Théophile Gautier (1811-1872). In the preface to the book Albertus ou L’ame et le péché (1833), the nineteenth-century French poet defends the poetry of evasion. In these terms, poetry is thought of as the art of verse endowed with freedom to compose rare artworks, useless excellencies carefully chiseled for the delight of a reader with an artistic soul. Like the hippogriff, the poet, according to Gautier, must have mastery over grammatical, rhetorical, and poetic knowledge, must dedicate himself to disciplined word work, in the exercise of idleness, and must, above all, be endowed with d’esprit, that is, the penchant for composing verses that distance poetry from the word submitted to market values. |
id |
ANPOLL-1_1748d1be725215e08fe5d70b7a7e769c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/828 |
network_acronym_str |
ANPOLL-1 |
network_name_str |
Texto Poético |
repository_id_str |
|
spelling |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poetThéophile Gautier: el libro inútil y la excelencia del poetaThéophile Gautier: o livro inútil e a excelência do poetaThéophile GautierPoesia puraUtilidade da artePreceptivas retóricas e poéticasGênioThéophile GautierPure poetryUtility of artRhetorical and poetic preceptivesGeniusThéophile GautierPoesía puraUtilidad del artePreceptivas retóricas y poéticasGenioThis article investigates the conceptions that guide the poetic work of Théophile Gautier (1811-1872). In the preface to the book Albertus ou L’ame et le péché (1833), the nineteenth-century French poet defends the poetry of evasion. In these terms, poetry is thought of as the art of verse endowed with freedom to compose rare artworks, useless excellencies carefully chiseled for the delight of a reader with an artistic soul. Like the hippogriff, the poet, according to Gautier, must have mastery over grammatical, rhetorical, and poetic knowledge, must dedicate himself to disciplined word work, in the exercise of idleness, and must, above all, be endowed with d’esprit, that is, the penchant for composing verses that distance poetry from the word submitted to market values.Este artículo investiga las concepciones que guían la obra poética de Théophile Gautier (1811-1872). En el prefacio del libro Albertus ou L’ame et le péché (1833), el poeta del siglo XIX francés hace la defensa de la poesía de evasión. En estos términos, la poesía se concibe como un arte del verso dotado de libertad para componer obras raras, excelencias inútiles cinceladas con solicitud para el deleite del lector con alma artística. Como el hipogrifo, el poeta, según Gautier, debe tener dominio de los conocimientos gramaticales, retóricos y poéticos, debe dedicarse a un labor disciplinado con las palabras, en el ejercicio de la ociosidad, y debe, sobre todo, estar dotado de d’esprit, es decir, la afición a la composición de versos que aleja la poesía de la palabra sometida a los valores del mercado.Este artigo investiga as concepções que orientam o fazer poético de Théophile Gautier (1811-1872). No prefácio do livro Albertus ou L’ame et le péché (1833), o poeta oitocentista francês faz defesa da poesia de evasão. Nesses termos, a poesia é pensada como arte do verso dotada de liberdade para a composição de obras raras, excelências inúteis cuidadosamente cinzeladas para o deleite do leitor de alma de artista. Como o hipogrifo, o poeta, conforme Gautier, deve ter domínio dos saberes gramaticais, retóricos e poéticos, tem de dedicarse ao trabalho disciplinado com a palavra, no exercício da ociosidade, e deve, sobretudo, ser dotado d’esprit, isto é, do pendor para compor versos que afasta a poesia da palavra submetida aos valores de mercado.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2022-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/82810.25094/rtp.2022n35a828Texto Poético; v. 18 n. 35 (2022): Poesia e ekphrasis; 160-1841808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/828/561Copyright (c) 2022 Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Rodrigo Gomes de Oliveira2022-01-31T15:56:34Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/828Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2022-01-31T15:56:34Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet Théophile Gautier: el libro inútil y la excelencia del poeta Théophile Gautier: o livro inútil e a excelência do poeta |
title |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet |
spellingShingle |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet Pinto, Rodrigo Gomes de Oliveira Théophile Gautier Poesia pura Utilidade da arte Preceptivas retóricas e poéticas Gênio Théophile Gautier Pure poetry Utility of art Rhetorical and poetic preceptives Genius Théophile Gautier Poesía pura Utilidad del arte Preceptivas retóricas y poéticas Genio |
title_short |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet |
title_full |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet |
title_fullStr |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet |
title_full_unstemmed |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet |
title_sort |
Théophile Gautier: the useless book and the excellence of the poet |
author |
Pinto, Rodrigo Gomes de Oliveira |
author_facet |
Pinto, Rodrigo Gomes de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Rodrigo Gomes de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Théophile Gautier Poesia pura Utilidade da arte Preceptivas retóricas e poéticas Gênio Théophile Gautier Pure poetry Utility of art Rhetorical and poetic preceptives Genius Théophile Gautier Poesía pura Utilidad del arte Preceptivas retóricas y poéticas Genio |
topic |
Théophile Gautier Poesia pura Utilidade da arte Preceptivas retóricas e poéticas Gênio Théophile Gautier Pure poetry Utility of art Rhetorical and poetic preceptives Genius Théophile Gautier Poesía pura Utilidad del arte Preceptivas retóricas y poéticas Genio |
description |
This article investigates the conceptions that guide the poetic work of Théophile Gautier (1811-1872). In the preface to the book Albertus ou L’ame et le péché (1833), the nineteenth-century French poet defends the poetry of evasion. In these terms, poetry is thought of as the art of verse endowed with freedom to compose rare artworks, useless excellencies carefully chiseled for the delight of a reader with an artistic soul. Like the hippogriff, the poet, according to Gautier, must have mastery over grammatical, rhetorical, and poetic knowledge, must dedicate himself to disciplined word work, in the exercise of idleness, and must, above all, be endowed with d’esprit, that is, the penchant for composing verses that distance poetry from the word submitted to market values. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/828 10.25094/rtp.2022n35a828 |
url |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/828 |
identifier_str_mv |
10.25094/rtp.2022n35a828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/828/561 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Texto Poético info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Texto Poético |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Poético; v. 18 n. 35 (2022): Poesia e ekphrasis; 160-184 1808-5385 reponame:Texto Poético instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:Anpoll |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
Anpoll |
institution |
Anpoll |
reponame_str |
Texto Poético |
collection |
Texto Poético |
repository.name.fl_str_mv |
Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com |
_version_ |
1798329791011618816 |