The reconfiguration of music industry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kischinhevsky, Marcelo
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Herschmann, Micael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524
Resumo: This article seeks to map musical business’ main changes in the last decade, with prevailing new technologies of communication and information, and old phonographic industry attempts to reposition itself. New sales channels – among which mobile phones, videogames, and radio-based social media get special attention – emerge in a scenario of widespread peer-to-peer, cost free, audio files’ sharing systems. New relationships between music companies and consumers will be discussed, as well as visibility strategies adopted by managers, producers, and artists in a market characterized by growing acess to the music, phonogram commoditization, and live concerts revaluation. Keywords: Music industry; Mobile phones; Videogames; Radio-based social media
id ANPPC-1_5368704c65956f0a968dc15c8a591145
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/524
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling The reconfiguration of music industryLa reconfiguración de la industria de la músicaA reconfiguração da indústria da músicaIndústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base RadiofônicaThis article seeks to map musical business’ main changes in the last decade, with prevailing new technologies of communication and information, and old phonographic industry attempts to reposition itself. New sales channels – among which mobile phones, videogames, and radio-based social media get special attention – emerge in a scenario of widespread peer-to-peer, cost free, audio files’ sharing systems. New relationships between music companies and consumers will be discussed, as well as visibility strategies adopted by managers, producers, and artists in a market characterized by growing acess to the music, phonogram commoditization, and live concerts revaluation. Keywords: Music industry; Mobile phones; Videogames; Radio-based social mediaEl presente artículo intenta esbozar un mapa de las más importantes transformaciones en los negocios de la música – fonográfica y en vivo – ocurridas en la década pasada con la prevalencia de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación y con las estrategías de la vieja indústria fonográfica para reposicionarse. Aunque proliferan los servicios de intercambio de archivos digitales de audio en la internet, sin costo para los usuários, nuevos canales de vendas emergen, dentre los cuales destacanse la telefonía móvil, los juegos electrónicos y las medias sociales basadas en la radiofonia. Se discutirá el rediseño de las relaciones entre compañías musicales y consumidores, desde las inovativas estrategías de visibilidad adoptadas por empresarios, productores y artistas. Estrategías que focalizan el acesso a la música, en un mercado presionado por la commoditization del fonograma y en que revalorizase la música presentada en vivo. Palabras clave: Industria de la música; Teléfonos móviles; Videojuegos; Medios sociales de base radiofónicaO presente trabalho busca mapear as principais transformações nos negócios musicais – fonográficos e da música ao vivo – ocorridas ao longo da última década, com a prevalência das Novas Tecnologias de Informação e Comunicação e as tentativas de reposicionamento da antiga indústria fonográfica. Em contraponto à profusão de sistemas de compartilhamento de arquivos digitais de áudio via internet, sem custo para o usuário, emergem novos canais de vendas, entre os quais se destacam a telefonia móvel, os jogos eletrônicos e as mídias sociais de base radiofônica. Discutiremos como se redesenham as relações entre companhias musicais e consumidores, a partir destas inovadoras estratégias de visibilidade adotadas por empresários, produtores e artistas – estratégias que privilegiam o acesso à música, num mercado sob pressão devido à commoditização do fonograma e no qual se revalorizam as apresentações ao vivo.ABEC2011-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52410.30962/ec.524E-Compós; Vol. 14 No. 1 (2011)E-Compós; Vol. 14 Núm. 1 (2011)E-Compós; v. 14 n. 1 (2011)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524/508Kischinhevsky, MarceloHerschmann, Micaelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T13:31:11Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/524Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T13:31:11E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The reconfiguration of music industry
La reconfiguración de la industria de la música
A reconfiguração da indústria da música
title The reconfiguration of music industry
spellingShingle The reconfiguration of music industry
Kischinhevsky, Marcelo
Indústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base Radiofônica
title_short The reconfiguration of music industry
title_full The reconfiguration of music industry
title_fullStr The reconfiguration of music industry
title_full_unstemmed The reconfiguration of music industry
title_sort The reconfiguration of music industry
author Kischinhevsky, Marcelo
author_facet Kischinhevsky, Marcelo
Herschmann, Micael
author_role author
author2 Herschmann, Micael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kischinhevsky, Marcelo
Herschmann, Micael
dc.subject.por.fl_str_mv Indústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base Radiofônica
topic Indústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base Radiofônica
description This article seeks to map musical business’ main changes in the last decade, with prevailing new technologies of communication and information, and old phonographic industry attempts to reposition itself. New sales channels – among which mobile phones, videogames, and radio-based social media get special attention – emerge in a scenario of widespread peer-to-peer, cost free, audio files’ sharing systems. New relationships between music companies and consumers will be discussed, as well as visibility strategies adopted by managers, producers, and artists in a market characterized by growing acess to the music, phonogram commoditization, and live concerts revaluation. Keywords: Music industry; Mobile phones; Videogames; Radio-based social media
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524
10.30962/ec.524
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524
identifier_str_mv 10.30962/ec.524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524/508
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 14 No. 1 (2011)
E-Compós; Vol. 14 Núm. 1 (2011)
E-Compós; v. 14 n. 1 (2011)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1754643046198149120