The reconfiguration of music industry
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2011 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | E-Compós |
Download full: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524 |
Summary: | This article seeks to map musical business’ main changes in the last decade, with prevailing new technologies of communication and information, and old phonographic industry attempts to reposition itself. New sales channels – among which mobile phones, videogames, and radio-based social media get special attention – emerge in a scenario of widespread peer-to-peer, cost free, audio files’ sharing systems. New relationships between music companies and consumers will be discussed, as well as visibility strategies adopted by managers, producers, and artists in a market characterized by growing acess to the music, phonogram commoditization, and live concerts revaluation. Keywords: Music industry; Mobile phones; Videogames; Radio-based social media |
id |
ANPPC-1_5368704c65956f0a968dc15c8a591145 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/524 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
The reconfiguration of music industryLa reconfiguración de la industria de la músicaA reconfiguração da indústria da músicaIndústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base RadiofônicaThis article seeks to map musical business’ main changes in the last decade, with prevailing new technologies of communication and information, and old phonographic industry attempts to reposition itself. New sales channels – among which mobile phones, videogames, and radio-based social media get special attention – emerge in a scenario of widespread peer-to-peer, cost free, audio files’ sharing systems. New relationships between music companies and consumers will be discussed, as well as visibility strategies adopted by managers, producers, and artists in a market characterized by growing acess to the music, phonogram commoditization, and live concerts revaluation. Keywords: Music industry; Mobile phones; Videogames; Radio-based social mediaEl presente artículo intenta esbozar un mapa de las más importantes transformaciones en los negocios de la música – fonográfica y en vivo – ocurridas en la década pasada con la prevalencia de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación y con las estrategías de la vieja indústria fonográfica para reposicionarse. Aunque proliferan los servicios de intercambio de archivos digitales de audio en la internet, sin costo para los usuários, nuevos canales de vendas emergen, dentre los cuales destacanse la telefonía móvil, los juegos electrónicos y las medias sociales basadas en la radiofonia. Se discutirá el rediseño de las relaciones entre compañías musicales y consumidores, desde las inovativas estrategías de visibilidad adoptadas por empresarios, productores y artistas. Estrategías que focalizan el acesso a la música, en un mercado presionado por la commoditization del fonograma y en que revalorizase la música presentada en vivo. Palabras clave: Industria de la música; Teléfonos móviles; Videojuegos; Medios sociales de base radiofónicaO presente trabalho busca mapear as principais transformações nos negócios musicais – fonográficos e da música ao vivo – ocorridas ao longo da última década, com a prevalência das Novas Tecnologias de Informação e Comunicação e as tentativas de reposicionamento da antiga indústria fonográfica. Em contraponto à profusão de sistemas de compartilhamento de arquivos digitais de áudio via internet, sem custo para o usuário, emergem novos canais de vendas, entre os quais se destacam a telefonia móvel, os jogos eletrônicos e as mídias sociais de base radiofônica. Discutiremos como se redesenham as relações entre companhias musicais e consumidores, a partir destas inovadoras estratégias de visibilidade adotadas por empresários, produtores e artistas – estratégias que privilegiam o acesso à música, num mercado sob pressão devido à commoditização do fonograma e no qual se revalorizam as apresentações ao vivo.ABEC2011-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52410.30962/ec.524E-Compós; Vol. 14 No. 1 (2011)E-Compós; Vol. 14 Núm. 1 (2011)E-Compós; v. 14 n. 1 (2011)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524/508Kischinhevsky, MarceloHerschmann, Micaelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T13:31:11Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/524Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T13:31:11E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The reconfiguration of music industry La reconfiguración de la industria de la música A reconfiguração da indústria da música |
title |
The reconfiguration of music industry |
spellingShingle |
The reconfiguration of music industry Kischinhevsky, Marcelo Indústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base Radiofônica |
title_short |
The reconfiguration of music industry |
title_full |
The reconfiguration of music industry |
title_fullStr |
The reconfiguration of music industry |
title_full_unstemmed |
The reconfiguration of music industry |
title_sort |
The reconfiguration of music industry |
author |
Kischinhevsky, Marcelo |
author_facet |
Kischinhevsky, Marcelo Herschmann, Micael |
author_role |
author |
author2 |
Herschmann, Micael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kischinhevsky, Marcelo Herschmann, Micael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base Radiofônica |
topic |
Indústria da Música. Telefones Celulares. Videogames. Mídias Sociais de Base Radiofônica |
description |
This article seeks to map musical business’ main changes in the last decade, with prevailing new technologies of communication and information, and old phonographic industry attempts to reposition itself. New sales channels – among which mobile phones, videogames, and radio-based social media get special attention – emerge in a scenario of widespread peer-to-peer, cost free, audio files’ sharing systems. New relationships between music companies and consumers will be discussed, as well as visibility strategies adopted by managers, producers, and artists in a market characterized by growing acess to the music, phonogram commoditization, and live concerts revaluation. Keywords: Music industry; Mobile phones; Videogames; Radio-based social media |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524 10.30962/ec.524 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.524 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/524/508 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 14 No. 1 (2011) E-Compós; Vol. 14 Núm. 1 (2011) E-Compós; v. 14 n. 1 (2011) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045733459329024 |