Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2015 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | E-Compós |
Download full: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1117 |
Summary: | The paper aims to change in news production routines required by technological developments, connecting them to current structures of journalism courses. For that, we analyzed the institution’s curriculum, identified as the best by specialized rankings. The article concatenates the concepts about what is necessary of concepts on what is necessary to educate a professional in Journalism, having the background of the development of theory of Journalism in the country and the borders with the multiple possibilities of professional performance. We concluded that the professionals, producing relevant information in a digital technologies ecosystem, are moving away from the importance of space and social reference because of the home use of technologies. |
id |
ANPPC-1_63f82d0103b7695ab5ec80b4b60861c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1117 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curricularesJornalismoTecnologiaEducação.The paper aims to change in news production routines required by technological developments, connecting them to current structures of journalism courses. For that, we analyzed the institution’s curriculum, identified as the best by specialized rankings. The article concatenates the concepts about what is necessary of concepts on what is necessary to educate a professional in Journalism, having the background of the development of theory of Journalism in the country and the borders with the multiple possibilities of professional performance. We concluded that the professionals, producing relevant information in a digital technologies ecosystem, are moving away from the importance of space and social reference because of the home use of technologies.El artículo destaca los cambios en las rutinas de producción de noticias presentadas por los avances tecnológicos, relacionándolos con la estructura actual de los cursos de periodismo. Con este fin, hubo un reconocimiento del plan de estudios en las mejores instituciones identificadas en listados especializados. Proporciona una visión general de ideas sobre lo que se necesita para la formación de profesionales en el periodismo, con el fondo de el desarrollo de una Teoría del Periodismo en Brasil y en las fronteras con las múltiples posibilidades de actuación profesional. Se concluye que el profesional de la producción de información socialmente relevante en las tecnologías digitales conectadas se está alejando de la importancia y el espacio social de referencia, debido a su uso de forma doméstica.O artigo destaca as mudanças nas rotinas de produção da notícia impetradas pela evolução tecnológica, relacionando-as com a estrutura atual dos cursos de Jornalismo. Para isso, foi realizada uma observação das disciplinas oferecidas por instituições apontadas como as melhores segundo rankings especializados. Apresenta ainda uma síntese de ideias sobre o que é preciso para formar um profissional em Jornalismo, tendo como pano de fundo o desenvolvimento de uma Teoria do Jornalismo no país e as fronteiras com as múltiplas possibilidades de atuação profissional. A partir destas premissas, aponta: o profissional que produz informação de relevância social nas tecnologias digitais conectadas está se afastando do espaço de importância e referência social, devido ao seu uso de forma doméstica.ABEC2015-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/111710.30962/ec.1117E-Compós; Vol. 18 No. 2 (2015)E-Compós; Vol. 18 Núm. 2 (2015)E-Compós; v. 18 n. 2 (2015)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1117/824Lima Júnior, Walter Teixeirade Oliveira, André Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T12:33:59Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1117Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T12:33:59E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
title |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
spellingShingle |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares Lima Júnior, Walter Teixeira Jornalismo Tecnologia Educação. |
title_short |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
title_full |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
title_fullStr |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
title_full_unstemmed |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
title_sort |
Habilidades tecnológicas e ensino superior em jornalismo no Brasil: observação das exigências contemporâneas e seu contraste com as grades curriculares |
author |
Lima Júnior, Walter Teixeira |
author_facet |
Lima Júnior, Walter Teixeira de Oliveira, André Rosa |
author_role |
author |
author2 |
de Oliveira, André Rosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Júnior, Walter Teixeira de Oliveira, André Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo Tecnologia Educação. |
topic |
Jornalismo Tecnologia Educação. |
description |
The paper aims to change in news production routines required by technological developments, connecting them to current structures of journalism courses. For that, we analyzed the institution’s curriculum, identified as the best by specialized rankings. The article concatenates the concepts about what is necessary of concepts on what is necessary to educate a professional in Journalism, having the background of the development of theory of Journalism in the country and the borders with the multiple possibilities of professional performance. We concluded that the professionals, producing relevant information in a digital technologies ecosystem, are moving away from the importance of space and social reference because of the home use of technologies. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1117 10.30962/ec.1117 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1117 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1117/824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 18 No. 2 (2015) E-Compós; Vol. 18 Núm. 2 (2015) E-Compós; v. 18 n. 2 (2015) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045734101057536 |