AMERICA and the landscape as skyline on television

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Andrea
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rebello, Patricia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1126
Resumo: The proposition of this paper is to investigate the television series America (directed by João Moreira Salles) made for the former channel Rede Manchete in 1989. Several questions could be explored in this documentary such as: how do these images build national imaginaries? Do such images present themselves as “portraits of the real” or eventually enlighten subjective visions? The paper however investigates the dynamics of the landscape notion in America according to the questions called at that time upon. It’s a recently-discovered repertory of practices (video) and movement glances in which the American territory reappears as an object of aspiration and experience of privation, that is, landscape
id ANPPC-1_b7d267ec485e990a986e0526e7aa364f
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1126
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling AMERICA and the landscape as skyline on televisionAMERICA y el paisaje como horizonte en televisiónAMÉRICA e a paisagem como horizonte na televisãocinema documentáriotelevisãopaisagemThe proposition of this paper is to investigate the television series America (directed by João Moreira Salles) made for the former channel Rede Manchete in 1989. Several questions could be explored in this documentary such as: how do these images build national imaginaries? Do such images present themselves as “portraits of the real” or eventually enlighten subjective visions? The paper however investigates the dynamics of the landscape notion in America according to the questions called at that time upon. It’s a recently-discovered repertory of practices (video) and movement glances in which the American territory reappears as an object of aspiration and experience of privation, that is, landscapeEste artículo analiza la serie de televisión AMERICA (dirigida por João Salles) hace para la extinta Rede Manchete en 1989. Muchas son las cuestiones que podrían ser aprovechadas frente a este documental: cómo pretende sus imágenes construir imaginarios nacionales? Las imágenes se presentan como retratos de lo real u aclaran visiones subjetivas? Este artículo pero investiga la dinamica de la noción del paisaje en AMERICA desde las propias cuestiones que las imágenes convocan en aquel momento. Es un recién descubierto repertorio de prácticas (video) y miradas en devenir en el que el territorio americano resurge como objeto de aspiración y experiencia de privación, es decir, paisaje.O artigo analisa a série América (direção de João Moreira Salles) feita para a extinta Rede Manchete em 1989. Muitas são as questões que poderiam ser exploradas diante desse documentário, como: de que modo suas imagens constróem os imaginários nacionais? Tais imagens se apresentam como “retratos do real” ou eventualmente explicitam visões subjetivas? O artigo porém investiga a dinâmica da noção de paisagem em América a partir das próprias questões que as imagens convocam naquele momento. Trata-se de um recém descoberto repertório de práticas (o vídeo) e olhares em devir no qual o território americano ressurge como objeto de aspiração e experiência de privação, ou seja, paisagem.ABEC2015-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/112610.30962/ec.1126E-Compós; Vol. 18 No. 2 (2015)E-Compós; Vol. 18 Núm. 2 (2015)E-Compós; v. 18 n. 2 (2015)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1126/826França, AndreaRebello, Patriciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T12:33:38Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1126Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T12:33:38E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv AMERICA and the landscape as skyline on television
AMERICA y el paisaje como horizonte en televisión
AMÉRICA e a paisagem como horizonte na televisão
title AMERICA and the landscape as skyline on television
spellingShingle AMERICA and the landscape as skyline on television
França, Andrea
cinema documentário
televisão
paisagem
title_short AMERICA and the landscape as skyline on television
title_full AMERICA and the landscape as skyline on television
title_fullStr AMERICA and the landscape as skyline on television
title_full_unstemmed AMERICA and the landscape as skyline on television
title_sort AMERICA and the landscape as skyline on television
author França, Andrea
author_facet França, Andrea
Rebello, Patricia
author_role author
author2 Rebello, Patricia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Andrea
Rebello, Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv cinema documentário
televisão
paisagem
topic cinema documentário
televisão
paisagem
description The proposition of this paper is to investigate the television series America (directed by João Moreira Salles) made for the former channel Rede Manchete in 1989. Several questions could be explored in this documentary such as: how do these images build national imaginaries? Do such images present themselves as “portraits of the real” or eventually enlighten subjective visions? The paper however investigates the dynamics of the landscape notion in America according to the questions called at that time upon. It’s a recently-discovered repertory of practices (video) and movement glances in which the American territory reappears as an object of aspiration and experience of privation, that is, landscape
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1126
10.30962/ec.1126
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1126
identifier_str_mv 10.30962/ec.1126
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1126/826
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 18 No. 2 (2015)
E-Compós; Vol. 18 Núm. 2 (2015)
E-Compós; v. 18 n. 2 (2015)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045734104203264