The influence of interorganizational relationships on the performance of hotel companies : evidence from Peruvian destinations
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/2739 |
Resumo: | Tourism is a naturally complex economic activity, in which organizations and companies relate to each other. From the perspective that relationships matter and that different types of relationships are available to companies in a tourist destination, the present work aims to analyze the relationship between different types of interorganizational relationships on hotel companies’ performance. Specifically, the relationships established by these companies from three Peruvian tourist destinations are analyzed: Cusco, Arequipa, and Trujillo. The data collected are from a primary source and were analyzed using the Structural Equation Modeling technique. The results indicate that only vertical relationships influence the performance of companies, reinforcing the role of complementarity. Although they do not directly influence performance, the results show that support organizations play a relevant role in stimulating the development of vertical and horizontal relationships. |
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The influence of interorganizational relationships on the performance of hotel companies : evidence from Peruvian destinationsLa influencia de las relaciones interorganizacionales en el desempeño de las empresas hoteleras: evidencia desde destinos peruanosA influência dos relacionamentos interorganizacionais no desempenho de empresas hoteleiras: evidências de destinos peruanosRelacionamentos InterorganizacionaisClustersDestinos TurísticosHotéisInterorganizational RelationshipsClustersTourismHotelsRelaciones InterorganizacionalesClústeresDestinos TurísticosHoteles Tourism is a naturally complex economic activity, in which organizations and companies relate to each other. From the perspective that relationships matter and that different types of relationships are available to companies in a tourist destination, the present work aims to analyze the relationship between different types of interorganizational relationships on hotel companies’ performance. Specifically, the relationships established by these companies from three Peruvian tourist destinations are analyzed: Cusco, Arequipa, and Trujillo. The data collected are from a primary source and were analyzed using the Structural Equation Modeling technique. The results indicate that only vertical relationships influence the performance of companies, reinforcing the role of complementarity. Although they do not directly influence performance, the results show that support organizations play a relevant role in stimulating the development of vertical and horizontal relationships. El turismo es una actividad económica naturalmente compleja, en la que las organizaciones y empresas se relacionan entre sí. Desde la perspectiva de que las relaciones importan y que diferentes tipos de relaciones están disponibles para las empresas en un destino turístico, el presente trabajo tiene como objetivo analizar la relación entre diferentes tipos de relaciones interorganizacionales en el desempeño de las empresas de hospedaje. Específicamente, se analizan las relaciones que establecen los establecimientos de hospedaje en tres destinos turísticos peruanos: Cusco, Arequipa y Trujillo. Los datos recopilados provienen de una fuente primaria y se analizaron utilizando la técnica de Análisis de Ecuaciones Estructurales. Los resultados indican que solo las relaciones verticales influyen en el desempeño de las empresas, reforzando el papel de la complementariedad. Aunque no influyen directamente en el desempeño, los resultados muestran que las organizaciones de apoyo juegan un papel relevante para estimular el desarrollo de relaciones verticales y horizontales. Turismo é uma atividade econômica naturalmente complexa, na qual as organizações e empresas relacionam-se entre si. Partindo da perspectiva de que relacionamentos importam e que diferentes tipos de relacionamento estão disponíveis para as empresas em um destino turístico, o presente trabalho tem por objetivo analisar a relação entre diferentes tipos de relacionamentos interorganizacionais sobre o desempenho das empresas de hospedagem. De forma específica analisam-se os relacionamentos estabelecidos por estabelecimentos de hospedagem de três destinos turísticos peruanos: Cusco, Arequipa e Trujillo. Os dados coletados são de fonte primária e foram analisados a partir da técnica de Análise de Equações Estruturais. Os resultados indicam que somente os relacionamentos verticais influenciam o desempenho das empresas, reforçando o papel da complementariedade. Embora não influenciem diretamente o desempenho, os resultados apontam que as organizações de suporte desempenham papel relevante ao estimular o desenvolvimento de relacionamentos verticais e horizontais. Anptur2023-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedArtículo revisado por paresArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/273910.7784/rbtur.v17.2739Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 17 (2023); 2739Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 17 (2023); 2739Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 17 (2023); 27391982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/2739/1559Copyright (c) 2023 Daniel Pires Vieira, Edgar Reyes Júnior , Pamela Lylibeth Asmat Vásquez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Daniel PiresReyes Júnior , EdgarVásquez , Pamela Lylibeth Asmat2024-01-20T16:49:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2739Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2024-01-20T16:49:11Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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Tourism is a naturally complex economic activity, in which organizations and companies relate to each other. From the perspective that relationships matter and that different types of relationships are available to companies in a tourist destination, the present work aims to analyze the relationship between different types of interorganizational relationships on hotel companies’ performance. Specifically, the relationships established by these companies from three Peruvian tourist destinations are analyzed: Cusco, Arequipa, and Trujillo. The data collected are from a primary source and were analyzed using the Structural Equation Modeling technique. The results indicate that only vertical relationships influence the performance of companies, reinforcing the role of complementarity. Although they do not directly influence performance, the results show that support organizations play a relevant role in stimulating the development of vertical and horizontal relationships. |
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