O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia de Souza, Maria Zélia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12293
Resumo: The objective of this article is to analyze, in the context of the 19th century, the debates about the protection of the male child underprivileged, the pedagogical conception of professional primary education of the Asylum of Desvaled Boys (1875-1894) and the life trajectories of inmates of that nursing home/school institution. In this study, different document sources were used, among them, 713 individual folders of boarding students. The theoretical-methodological contribution comes from the studies on biographies developed by Pierre Bourdieu (2002) and from the field of History of Education. The examination of life trajectories showed that those historical subjects constructed social reality, inserted in a network of interdependence, to change or preserve it.
id BIO-1_5aa040542158adf357c628be26b35a80
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/12293
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos Asilo de meninos desvalidosEnsino ProfissionalTrajetórias de vidaThe objective of this article is to analyze, in the context of the 19th century, the debates about the protection of the male child underprivileged, the pedagogical conception of professional primary education of the Asylum of Desvaled Boys (1875-1894) and the life trajectories of inmates of that nursing home/school institution. In this study, different document sources were used, among them, 713 individual folders of boarding students. The theoretical-methodological contribution comes from the studies on biographies developed by Pierre Bourdieu (2002) and from the field of History of Education. The examination of life trajectories showed that those historical subjects constructed social reality, inserted in a network of interdependence, to change or preserve it.El objetivo de este artículo es analizar, en el contexto del siglo XIX, los debates sobre la protección del niño varón desfavorecido, la concepción pedagógica de la educación primaria profesional del Asilo de Niños Desamparados (1875-1894) y las trayectorias de vida de los reclusos de ese hogar de ancianos / institución escolar. En este estudio se utilizaron diferentes fuentes documentales, entre ellas, 713 carpetas individuales de estudiantes internos. El aporte teórico-metodológico proviene de los estudios sobre biografías desarrollados por Pierre Bourdieu (2002) y del campo de la Historia de la Educación. El examen de trayectorias de vida mostró que esos sujetos históricos construyeron la realidad social, insertados en una red de interdependencia, para cambiarla o preservarlaO objetivo deste artigo é analisar, no contexto do século XIX, os debates acerca da proteção à criança desvalidas do sexo masculino, a concepção pedagógica de ensino primário profissional do Asilo de Meninos Desvalidos (1875-1894) e as trajetórias de vida de meninos internos daquela instituição asilar/escolar. Neste estudo foram mobilizadas diferentes fontes documentais, dentre elas, 713 pastas individuais dos alunos internos. O aporte teórico - metodológico advém dos estudos sobre biografias desenvolvidos por Pierre Bourdieu (2002) e do campo da História da Educação. O exame das trajetórias de vidas demonstrou que aqueles sujeitos históricos construíram a realidade social, inseridos numa rede de interdependência, para mudá-la ou preservá-la.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1229310.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p1021-1034Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 6 Núm. 19 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 1021-1034REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 6 No. 19 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 1021-1034Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 6 n. 19 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 1021-10342525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v6.n19reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12293/9265Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessMaia de Souza, Maria Zélia2023-07-18T22:24:05Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/12293Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-07-18T22:24:05Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
title O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
spellingShingle O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
Maia de Souza, Maria Zélia
Asilo de meninos desvalidos
Ensino Profissional
Trajetórias de vida
title_short O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
title_full O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
title_fullStr O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
title_full_unstemmed O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
title_sort O nome impede a morte: trajetórias de vidas de meninos desvalidos
author Maia de Souza, Maria Zélia
author_facet Maia de Souza, Maria Zélia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia de Souza, Maria Zélia
dc.subject.por.fl_str_mv Asilo de meninos desvalidos
Ensino Profissional
Trajetórias de vida
topic Asilo de meninos desvalidos
Ensino Profissional
Trajetórias de vida
description The objective of this article is to analyze, in the context of the 19th century, the debates about the protection of the male child underprivileged, the pedagogical conception of professional primary education of the Asylum of Desvaled Boys (1875-1894) and the life trajectories of inmates of that nursing home/school institution. In this study, different document sources were used, among them, 713 individual folders of boarding students. The theoretical-methodological contribution comes from the studies on biographies developed by Pierre Bourdieu (2002) and from the field of History of Education. The examination of life trajectories showed that those historical subjects constructed social reality, inserted in a network of interdependence, to change or preserve it.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12293
10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p1021-1034
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12293
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p1021-1034
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/12293/9265
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 6 Núm. 19 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 1021-1034
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 6 No. 19 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 1021-1034
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 6 n. 19 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 1021-1034
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v6.n19
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325187993665536