Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos Morales, Juan Mario
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Chavira Álvarez, Lorena del Socorro, Hernández Suárez, Noemí, José Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9859
Resumo: PERSONAL DOCUMENTS. CONSTRUCTION OF ONESELF AND THE ARRIVAL TO ACADEMIC LITERACITY   Abstract. This work is part of the research project «Curricular processes and accompanying practices» (PCyPA). Is focused in a set of reflections derived from the use of personal documents in educational practices in order to adress the role of reading and writing in the training processes of the subjects, in particular the peculiarities of the arrival to academic literacy. First, we highlight the role of Chicago School studies in the use of personal documents; second, we characterize the role of personal documents in the inquiry. Later, we focus on the diary and the life story, instruments used to work on the construction of oneself and academic literacy; we point its use in education; We exemplify with some extracts personal diary writings of personal diaries ¾elemental and higher education¾; via a life story, we capture the arrival to academic literacy and the encounter with books. In both cases we highlight the role of writing and reflective thinking in the training processes. We close the article with some reflections on the role of personal documents in training courses.
id BIO-1_e56bb70495cae01df620bd471af8de96
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.5.50:article/9859
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académicaDocumentos personalesDiariosRelatos de vidaBiográfico-narrativaLiteracidad académicaPERSONAL DOCUMENTS. CONSTRUCTION OF ONESELF AND THE ARRIVAL TO ACADEMIC LITERACITY   Abstract. This work is part of the research project «Curricular processes and accompanying practices» (PCyPA). Is focused in a set of reflections derived from the use of personal documents in educational practices in order to adress the role of reading and writing in the training processes of the subjects, in particular the peculiarities of the arrival to academic literacy. First, we highlight the role of Chicago School studies in the use of personal documents; second, we characterize the role of personal documents in the inquiry. Later, we focus on the diary and the life story, instruments used to work on the construction of oneself and academic literacy; we point its use in education; We exemplify with some extracts personal diary writings of personal diaries ¾elemental and higher education¾; via a life story, we capture the arrival to academic literacy and the encounter with books. In both cases we highlight the role of writing and reflective thinking in the training processes. We close the article with some reflections on the role of personal documents in training courses.DOCUMENTOS PESSOAIS. CONSTRUÇÃO DE SE E CHEGADA À LITERACIDADE ACADÊMICA   Resumo. Este trabalho faz parte do projeto de pesquisa «Processos curriculares e práticas de acompanhamento» (PCyPA). Apresentamos um conjunto de reflexões derivadas do uso de documentos pessoais nas práticas educativas. Nos interessa mostrar o papel da leitura e da escrita nos processos de formação dos sujeitos, em particular das peculiaridades do percorrido para a chegada à literacidade acadêmica. Em primeiro lugar, destacamos o papel dos estudos da Escola de Chicago no uso de documentos pessoais; em segundo lugar, caracterizamos o papel dos documentos pessoais na investigação. Posteriormente, enfocamos o diário e a história de vida, instrumentos utilizados para trabalhar a construção de si e o letramento acadêmico; apontamos seu uso na educação; exemplificamos com alguns trechos a redação do jornal ¾ensino elemental e superior¾; por meio de uma história de vida, captamos a chegada à alfabetização acadêmica e o encontro com os livros. Em ambos os casos destacamos o papel da escrita e do pensamento reflexivo nos processos de formação. Encerramos o artigo com algumas reflexões sobre o papel dos documentos pessoais nos percorridos de formação.Este trabajo forma parte del proyecto de investigación «Procesos curriculares y prácticas de acompañamiento» (PCyPA). Con el propósito de dar cuenta del papel de la lectura y la escritura en los procesos de formación de los sujetos, en particular de las peculiaridades del arribo a la literacidad académica, exponemos un conjunto de reflexiones derivadas del uso de los documentos personales en prácticas educativas. Primero, resaltamos el papel de los estudios de la Escuela de Chicago en el uso de los documentos personales; en segundo lugar, caracterizamos el papel de los documentos personales en la indagación. Más adelante, nos centramos en el diario y el relato de vida, instrumentos utilizados para trabajar la construcción de sí y la literacidad académica; apuntamos su uso en educación; ejemplificamos con algunos extractos la escritura del diario ¾educación básica y educación superior¾; vía un relato de vida, plasmamos el arribo a la literacidad académica y el encuentro con los libros. En ambos casos resaltamos el papel de la escritura y el pensamiento reflexivo en los procesos de formación. Cerramos el artículo con algunas reflexiones en torno al papel de los documentos personales en los trayectos formativos.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2021-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/985910.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p65-83Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 6 Núm. 17 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 65-83REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 6 No 17 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 65-83Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 6 n. 17 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 65-832525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v6.n17reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9859/7963Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos Morales, Juan MarioChavira Álvarez, Lorena del SocorroHernández Suárez, NoemíJosé Antonio2022-08-18T12:48:35Zoai:ojs.192.168.5.50:article/9859Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2022-08-18T12:48:35Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
title Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
spellingShingle Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
Ramos Morales, Juan Mario
Documentos personales
Diarios
Relatos de vida
Biográfico-narrativa
Literacidad académica
title_short Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
title_full Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
title_fullStr Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
title_full_unstemmed Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
title_sort Documentos personales: construcción de sí y el arribo a la literacidad académica
author Ramos Morales, Juan Mario
author_facet Ramos Morales, Juan Mario
Chavira Álvarez, Lorena del Socorro
Hernández Suárez, Noemí
José Antonio
author_role author
author2 Chavira Álvarez, Lorena del Socorro
Hernández Suárez, Noemí
José Antonio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos Morales, Juan Mario
Chavira Álvarez, Lorena del Socorro
Hernández Suárez, Noemí
José Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Documentos personales
Diarios
Relatos de vida
Biográfico-narrativa
Literacidad académica
topic Documentos personales
Diarios
Relatos de vida
Biográfico-narrativa
Literacidad académica
description PERSONAL DOCUMENTS. CONSTRUCTION OF ONESELF AND THE ARRIVAL TO ACADEMIC LITERACITY   Abstract. This work is part of the research project «Curricular processes and accompanying practices» (PCyPA). Is focused in a set of reflections derived from the use of personal documents in educational practices in order to adress the role of reading and writing in the training processes of the subjects, in particular the peculiarities of the arrival to academic literacy. First, we highlight the role of Chicago School studies in the use of personal documents; second, we characterize the role of personal documents in the inquiry. Later, we focus on the diary and the life story, instruments used to work on the construction of oneself and academic literacy; we point its use in education; We exemplify with some extracts personal diary writings of personal diaries ¾elemental and higher education¾; via a life story, we capture the arrival to academic literacy and the encounter with books. In both cases we highlight the role of writing and reflective thinking in the training processes. We close the article with some reflections on the role of personal documents in training courses.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9859
10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p65-83
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9859
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n17.p65-83
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9859/7963
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 6 Núm. 17 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 65-83
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 6 No 17 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 65-83
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 6 n. 17 (2021): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; 65-83
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v6.n17
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325191712964608