Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Miranda, Maria Geralda
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pires Novaes, Ana Maria, Santos Avelar, Kátia Eliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/399
Resumo: This article is based on discussions about the world of work. It highlights the importance of continuing education as a fundamental factor for Brazil development. It makes a brief assessment of government measures (by the Ministry of Education, CAPES and grant agencies) seeking the inclusion of the country in a more favorable world situation regarding scientific research and innovation. It discusses the importance of the normalization of the professional Masters by CAPES and, finally, relates experiences of the Graduate Program in Interdisciplinary Local Development (PPGDL) offered by the Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), located in Rio de Janeiro, Brazil. These experiences have sought to establish relationships among university, government, private and third sectors, in an effort to implement development projects that are sustainable.
id CAPES-1_b1cee8086f19bacc3a8d7471fbfa4238
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/399
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadoraInterdisciplinary professional master in local development: an innovative approachMaestría profesional interdisciplinaria en desarrollo local: una propuesta innovadoraDesenvolvimento Sustentável. Educação. Interdisciplinaridade. Mestrado Profissional. Trabalho.Education. Interdisciplinarity. Work. Professional Master’s. Sustainable Development.Desarrollo Sostenible. Educación. Interdisciplinariedad. Maestría Profesional. Trabajo.This article is based on discussions about the world of work. It highlights the importance of continuing education as a fundamental factor for Brazil development. It makes a brief assessment of government measures (by the Ministry of Education, CAPES and grant agencies) seeking the inclusion of the country in a more favorable world situation regarding scientific research and innovation. It discusses the importance of the normalization of the professional Masters by CAPES and, finally, relates experiences of the Graduate Program in Interdisciplinary Local Development (PPGDL) offered by the Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), located in Rio de Janeiro, Brazil. These experiences have sought to establish relationships among university, government, private and third sectors, in an effort to implement development projects that are sustainable.Este artículo sitúase en el campo de las discusiones sobre el mundo del trabajo, destacando la importancia de la educación continua como un factor fundamental para el desarrollo de Brasil. Hace una breve evaluación de las medidas del Gobierno (Ministerio de Educación, CAPES y agencias de fomento) para la inclusión del país en una situación mundial más favorable con respecto a la investigación científica y la innovación. Aborda la importancia de la normalización de las maestrías profesionales por la CAPES y, finalmente, muestra algunas de las experiencias del Programa de Posgrado Interdisciplinario en Desarrollo Local (PPGDL) de la UNISUAM en Río de Janeiro, Brasil, que ha tratado de establecer relaciones entre universidad, gobierno, sector privado y el tercer sector con el fin de realizar proyectos de desarrollo sostenible.Este artigo parte de discussões sobre o mundo do trabalho,ressaltando a importância da educação continuada como fator fundamental para o desenvolvimento do Brasil. Faz um breve balanço das medidas governamentais (Ministério da Educação, Capes eagências de fomento) visando à inserção do País em uma situação mundial mais favorável, no que tange à pesquisa científica e à inovação. Aborda a importância da normatização dos mestrados profissionais pela Capes e, por fim, mostra algumas experiências do Programa dePós-Graduação Interdisciplinar em Desenvolvimento Local (PPGDL)do Unisuam, Rio de Janeiro, Brasil, que tem procurado estabelecer relações entre universidade, governo, iniciativa privada e terceiro setor com vistas à realização de projetos de desenvolvimento sustentável.Revista Brasileira de Pós-Graduaçãode Miranda, Maria GeraldaPires Novaes, Ana MariaSantos Avelar, Kátia Eliane2013-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/39910.21713/2358-2332.2013.v10.399RBPG; v. 10, n. 20 (2013)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 20 (2013)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/399/343##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:34Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
Interdisciplinary professional master in local development: an innovative approach
Maestría profesional interdisciplinaria en desarrollo local: una propuesta innovadora
title Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
spellingShingle Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
de Miranda, Maria Geralda
Desenvolvimento Sustentável. Educação. Interdisciplinaridade. Mestrado Profissional. Trabalho.
Education. Interdisciplinarity. Work. Professional Master’s. Sustainable Development.
Desarrollo Sostenible. Educación. Interdisciplinariedad. Maestría Profesional. Trabajo.
title_short Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
title_full Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
title_fullStr Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
title_full_unstemmed Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
title_sort Mestrado profissional interdisciplinar em desenvolvimento local: uma proposta inovadora
author de Miranda, Maria Geralda
author_facet de Miranda, Maria Geralda
Pires Novaes, Ana Maria
Santos Avelar, Kátia Eliane
author_role author
author2 Pires Novaes, Ana Maria
Santos Avelar, Kátia Eliane
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv de Miranda, Maria Geralda
Pires Novaes, Ana Maria
Santos Avelar, Kátia Eliane
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Sustentável. Educação. Interdisciplinaridade. Mestrado Profissional. Trabalho.
Education. Interdisciplinarity. Work. Professional Master’s. Sustainable Development.
Desarrollo Sostenible. Educación. Interdisciplinariedad. Maestría Profesional. Trabajo.
topic Desenvolvimento Sustentável. Educação. Interdisciplinaridade. Mestrado Profissional. Trabalho.
Education. Interdisciplinarity. Work. Professional Master’s. Sustainable Development.
Desarrollo Sostenible. Educación. Interdisciplinariedad. Maestría Profesional. Trabajo.
dc.description.none.fl_txt_mv This article is based on discussions about the world of work. It highlights the importance of continuing education as a fundamental factor for Brazil development. It makes a brief assessment of government measures (by the Ministry of Education, CAPES and grant agencies) seeking the inclusion of the country in a more favorable world situation regarding scientific research and innovation. It discusses the importance of the normalization of the professional Masters by CAPES and, finally, relates experiences of the Graduate Program in Interdisciplinary Local Development (PPGDL) offered by the Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), located in Rio de Janeiro, Brazil. These experiences have sought to establish relationships among university, government, private and third sectors, in an effort to implement development projects that are sustainable.
Este artículo sitúase en el campo de las discusiones sobre el mundo del trabajo, destacando la importancia de la educación continua como un factor fundamental para el desarrollo de Brasil. Hace una breve evaluación de las medidas del Gobierno (Ministerio de Educación, CAPES y agencias de fomento) para la inclusión del país en una situación mundial más favorable con respecto a la investigación científica y la innovación. Aborda la importancia de la normalización de las maestrías profesionales por la CAPES y, finalmente, muestra algunas de las experiencias del Programa de Posgrado Interdisciplinario en Desarrollo Local (PPGDL) de la UNISUAM en Río de Janeiro, Brasil, que ha tratado de establecer relaciones entre universidad, gobierno, sector privado y el tercer sector con el fin de realizar proyectos de desarrollo sostenible.
Este artigo parte de discussões sobre o mundo do trabalho,ressaltando a importância da educação continuada como fator fundamental para o desenvolvimento do Brasil. Faz um breve balanço das medidas governamentais (Ministério da Educação, Capes eagências de fomento) visando à inserção do País em uma situação mundial mais favorável, no que tange à pesquisa científica e à inovação. Aborda a importância da normatização dos mestrados profissionais pela Capes e, por fim, mostra algumas experiências do Programa dePós-Graduação Interdisciplinar em Desenvolvimento Local (PPGDL)do Unisuam, Rio de Janeiro, Brasil, que tem procurado estabelecer relações entre universidade, governo, iniciativa privada e terceiro setor com vistas à realização de projetos de desenvolvimento sustentável.
description This article is based on discussions about the world of work. It highlights the importance of continuing education as a fundamental factor for Brazil development. It makes a brief assessment of government measures (by the Ministry of Education, CAPES and grant agencies) seeking the inclusion of the country in a more favorable world situation regarding scientific research and innovation. It discusses the importance of the normalization of the professional Masters by CAPES and, finally, relates experiences of the Graduate Program in Interdisciplinary Local Development (PPGDL) offered by the Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), located in Rio de Janeiro, Brazil. These experiences have sought to establish relationships among university, government, private and third sectors, in an effort to implement development projects that are sustainable.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-27
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/399
10.21713/2358-2332.2013.v10.399
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/399
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2013.v10.399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/399/343
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 10, n. 20 (2013)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 10, n. 20 (2013)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987075455385600