Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Louzano, Paula
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Félix Freitas, Pâmela, Faria dos Santos, Ariane, Mendes Ribeiro, Vanda, Buarque de Gusmão, Joana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/443
Resumo: While academic production on public policies implementation is still incipient when compared to literature on agenda, formulation and evaluation, this step is seen as crucial in this work, given its important role in reaching expected results. This article aims at systematizing references on public policies implementation in general, highlighting the educational field. Therefore, public policies implementation topic is situated in the field according to literature, with focus on the different implementation agents’ role. Then, a few analyses models are described, highlighting the model developped by Michael Fullan for educational policies implementation analysis. Literature review showed the need of increasing studies about this step of public policy, especially in educational field.
id CENPEC-1_45d0cfd188aabc9fa9e5804af2ae0d3c
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/443
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the fieldImplementación de políticas educacionales: elementos para el debate y contribuciones para el campoImplementação de políticas educacionais: elementos para o debate e contribuições para o campoPublic policies; Educational policies; Policies implementationPolíticas públicas; Políticas educacionales; Implementación de políticasPolíticas públicas; Políticas educacionais; Implementação de políticasWhile academic production on public policies implementation is still incipient when compared to literature on agenda, formulation and evaluation, this step is seen as crucial in this work, given its important role in reaching expected results. This article aims at systematizing references on public policies implementation in general, highlighting the educational field. Therefore, public policies implementation topic is situated in the field according to literature, with focus on the different implementation agents’ role. Then, a few analyses models are described, highlighting the model developped by Michael Fullan for educational policies implementation analysis. Literature review showed the need of increasing studies about this step of public policy, especially in educational field.Aunque la producción académica respecto a la implementación de políticas públicas sea todavía incipiente cuando comparada a la literatura sobre agenda, formulación y evaluación, esta etapa es considerada como central en este trabajo, debido a su importante papel en el establecimiento de los resultados esperados. Este artículo busca sistematizar referencias sobre implementación de políticas públicas en general con especial énfasis al campo educacional. Para eso, la temática de la implementación de políticas públicas es ubicada en el campo, de acuerdo a la literatura, enfocando el papel de los diferentes agentes de implementación. Luego, algunos modelos de análisis son descriptos, con especial atención al modelo que Michael Fullan desarrolla para el análisis de implementación de políticas educacionales. La revisión de la literatura hace patente la necesidad de ampliación de estudios sobre esta fase de la política pública, especialmente en el ámbito educacional.Embora a produção acadêmica sobre implementação de políticas públicas ainda seja incipiente, se comparada à literatura sobre agenda, formulação e avaliação, esta etapa é tida como central neste trabalho, dado seu importante papel no alcance dos resultados esperados. Este artigo busca sistematizar referências sobre implementação de políticas públicas em geral com destaque para o campo educacional. Para tanto, a temática da implementação de políticas públicas é, situada no campo, de acordo com a literatura, enfocando o papel dos diferentes agentes de implementação. Em seguida, alguns modelos de análises são descritos, com destaque para o modelo que Michael Fullan desenvolve para a análise de implementação de políticas educacionais. A revisão da literatura evidenciou a necessidade de ampliação de estudos sobre esta fase da política pública, em especial no campo educacional.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaLouzano, PaulaFélix Freitas, PâmelaFaria dos Santos, ArianeMendes Ribeiro, VandaBuarque de Gusmão, Joana2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/44310.18676/cadernoscenpec.v8i2.443Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018)Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v8i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/443/431Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:44Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/443Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:35.829Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
Implementación de políticas educacionales: elementos para el debate y contribuciones para el campo
Implementação de políticas educacionais: elementos para o debate e contribuições para o campo
title Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
spellingShingle Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
Louzano, Paula
Public policies; Educational policies; Policies implementation
Políticas públicas; Políticas educacionales; Implementación de políticas
Políticas públicas; Políticas educacionais; Implementação de políticas
title_short Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
title_full Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
title_fullStr Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
title_full_unstemmed Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
title_sort Implementing educational policies: elements for debate and contributions to the field
author Louzano, Paula
author_facet Louzano, Paula
Félix Freitas, Pâmela
Faria dos Santos, Ariane
Mendes Ribeiro, Vanda
Buarque de Gusmão, Joana
author_role author
author2 Félix Freitas, Pâmela
Faria dos Santos, Ariane
Mendes Ribeiro, Vanda
Buarque de Gusmão, Joana
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Louzano, Paula
Félix Freitas, Pâmela
Faria dos Santos, Ariane
Mendes Ribeiro, Vanda
Buarque de Gusmão, Joana
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Public policies; Educational policies; Policies implementation
Políticas públicas; Políticas educacionales; Implementación de políticas
Políticas públicas; Políticas educacionais; Implementação de políticas
topic Public policies; Educational policies; Policies implementation
Políticas públicas; Políticas educacionales; Implementación de políticas
Políticas públicas; Políticas educacionais; Implementação de políticas
dc.description.none.fl_txt_mv While academic production on public policies implementation is still incipient when compared to literature on agenda, formulation and evaluation, this step is seen as crucial in this work, given its important role in reaching expected results. This article aims at systematizing references on public policies implementation in general, highlighting the educational field. Therefore, public policies implementation topic is situated in the field according to literature, with focus on the different implementation agents’ role. Then, a few analyses models are described, highlighting the model developped by Michael Fullan for educational policies implementation analysis. Literature review showed the need of increasing studies about this step of public policy, especially in educational field.
Aunque la producción académica respecto a la implementación de políticas públicas sea todavía incipiente cuando comparada a la literatura sobre agenda, formulación y evaluación, esta etapa es considerada como central en este trabajo, debido a su importante papel en el establecimiento de los resultados esperados. Este artículo busca sistematizar referencias sobre implementación de políticas públicas en general con especial énfasis al campo educacional. Para eso, la temática de la implementación de políticas públicas es ubicada en el campo, de acuerdo a la literatura, enfocando el papel de los diferentes agentes de implementación. Luego, algunos modelos de análisis son descriptos, con especial atención al modelo que Michael Fullan desarrolla para el análisis de implementación de políticas educacionales. La revisión de la literatura hace patente la necesidad de ampliación de estudios sobre esta fase de la política pública, especialmente en el ámbito educacional.
Embora a produção acadêmica sobre implementação de políticas públicas ainda seja incipiente, se comparada à literatura sobre agenda, formulação e avaliação, esta etapa é tida como central neste trabalho, dado seu importante papel no alcance dos resultados esperados. Este artigo busca sistematizar referências sobre implementação de políticas públicas em geral com destaque para o campo educacional. Para tanto, a temática da implementação de políticas públicas é, situada no campo, de acordo com a literatura, enfocando o papel dos diferentes agentes de implementação. Em seguida, alguns modelos de análises são descritos, com destaque para o modelo que Michael Fullan desenvolve para a análise de implementação de políticas educacionais. A revisão da literatura evidenciou a necessidade de ampliação de estudos sobre esta fase da política pública, em especial no campo educacional.
description While academic production on public policies implementation is still incipient when compared to literature on agenda, formulation and evaluation, this step is seen as crucial in this work, given its important role in reaching expected results. This article aims at systematizing references on public policies implementation in general, highlighting the educational field. Therefore, public policies implementation topic is situated in the field according to literature, with focus on the different implementation agents’ role. Then, a few analyses models are described, highlighting the model developped by Michael Fullan for educational policies implementation analysis. Literature review showed the need of increasing studies about this step of public policy, especially in educational field.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-21
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/443
10.18676/cadernoscenpec.v8i2.443
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/443
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v8i2.443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/443/431
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018)
Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018)
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v8i2
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123210461184