The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Karina Porciuncula de Almeida Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bartholo, Tiago Lisboa, Koslinski, Mariane Campelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358
Resumo: The paper investigates the potential of a questionnaire answered by teachers about the behavior and socio-emotional skills of children enrolled in preschool – start of compulsory schooling in Brazil. Based on this instrument, it describes the development of indicators of inattention, hyperactivity-impulsivity and personal, social and emotional development. It uses multivariate linear regression models to identify factors associated with the cognitive development of children enrolled in preschool. The results suggest that more inattentive children tend to have lower cognitive attainment, especially in language. The estimated coefficients in the multivariate model suggest that the Personal, Social and Emotional Development has a moderate to high effect size for language and mathematics. Implications of the results for educational policies are presented.
id CESGRANRIO_0ec4afb5af3baa97d11408f2dc0a44b5
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3358
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-schoolLa relación entre el desarrollo cognitivo y los indicadores de comportamiento y el desarrollo personal, social y emocional en la Educación PreescolarA relação entre o desenvolvimento cognitivo e indicadores de comportamento e desenvolvimento pessoal, social e emocional na pré-escolaSocioemotional Skills; Cognitive Development; Preschool; Behavior; Associated FactorsHabilidades Socioemocionales; Desarrollo Cognitivo; Preescolar; Comportamiento; Factores AsociadosEducação; Sociologia; PsicologiaHabilidades Socioemocionais; Desenvolvimento Cognitivo; Pré-Escola; Comportamento; Fatores AssociadosThe paper investigates the potential of a questionnaire answered by teachers about the behavior and socio-emotional skills of children enrolled in preschool – start of compulsory schooling in Brazil. Based on this instrument, it describes the development of indicators of inattention, hyperactivity-impulsivity and personal, social and emotional development. It uses multivariate linear regression models to identify factors associated with the cognitive development of children enrolled in preschool. The results suggest that more inattentive children tend to have lower cognitive attainment, especially in language. The estimated coefficients in the multivariate model suggest that the Personal, Social and Emotional Development has a moderate to high effect size for language and mathematics. Implications of the results for educational policies are presented.El artículo investiga el potencial de un cuestionario respondido por maestros sobre el comportamiento y las habilidades socioemocionales de los niños matriculados en preescolar - inicio de la escolarización obligatoria en Brasil. Con base en este instrumento, describe el desarrollo de indicadores de inatención, hiperactividad-impulsividad y el desarrollo personal, social y emocional. Utiliza modelos de regresión lineal multivariante para identificar factores asociados con el desarrollo cognitivo de los niños matriculados en preescolar. Los resultados sugieren que los niños más desatentos tienden a tener un menor logro cognitivo, especialmente en el lenguaje. Los coeficientes estimados en el modelo multivariado sugieren que el Desarrollo Personal, Social y Emocional tiene un tamaño de efecto de moderado a alto para el lenguaje y las matemáticas. Se presentan las implicaciones de los resultados para las políticas educativas.O artigo investiga as potencialidades de um questionário respondido por professores sobre comportamento e habilidades sócio-emocionais de crianças matriculadas na pré-escola – período inicial da escolarização obrigatória no Brasil. Baseado nesse instrumento, descreve a elaboração de indicadores de desatenção, hiperatividade-impulsividade e de desenvolvimento pessoal, social e emocional. Utiliza modelos de regressão linear multivariados para identificar fatores associados ao desenvolvimento cognitivo de crianças matriculadas no ingresso na pré-escola. Os resultados sugerem que crianças mais desatentas tendem a ter um desenvolvimento cognitivo menor, sobretudo em linguagem, no início da pré-escola. Os coeficientes estimados no modelo multivariado sugerem que o de Desenvolvimento Pessoal, Social e Emocional apresenta effect size de moderado a alto para linguagem e matemática. Implicações dos resultados para as políticas educacionais são apresentados.Fundação CesgranrioSantos, Karina Porciuncula de Almeida RodriguesBartholo, Tiago LisboaKoslinski, Mariane Campelo2022-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/335810.1590/S0104-403620220003003358Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 414-4371809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358/1592https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358/1593https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358/1594Representativa, estudo longitudinalDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-05T19:14:30Zoai:ojs.localhost:article/3358Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-05-05T19:14:30Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
La relación entre el desarrollo cognitivo y los indicadores de comportamiento y el desarrollo personal, social y emocional en la Educación Preescolar
A relação entre o desenvolvimento cognitivo e indicadores de comportamento e desenvolvimento pessoal, social e emocional na pré-escola
title The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
spellingShingle The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
Santos, Karina Porciuncula de Almeida Rodrigues
Socioemotional Skills; Cognitive Development; Preschool; Behavior; Associated Factors
Habilidades Socioemocionales; Desarrollo Cognitivo; Preescolar; Comportamiento; Factores Asociados
Educação; Sociologia; Psicologia
Habilidades Socioemocionais; Desenvolvimento Cognitivo; Pré-Escola; Comportamento; Fatores Associados
title_short The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
title_full The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
title_fullStr The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
title_full_unstemmed The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
title_sort The relationship between cognitive development, behavior indicators, and Personal, Social, and Emotional Development in Pre-school
author Santos, Karina Porciuncula de Almeida Rodrigues
author_facet Santos, Karina Porciuncula de Almeida Rodrigues
Bartholo, Tiago Lisboa
Koslinski, Mariane Campelo
author_role author
author2 Bartholo, Tiago Lisboa
Koslinski, Mariane Campelo
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Karina Porciuncula de Almeida Rodrigues
Bartholo, Tiago Lisboa
Koslinski, Mariane Campelo
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Socioemotional Skills; Cognitive Development; Preschool; Behavior; Associated Factors
Habilidades Socioemocionales; Desarrollo Cognitivo; Preescolar; Comportamiento; Factores Asociados
Educação; Sociologia; Psicologia
Habilidades Socioemocionais; Desenvolvimento Cognitivo; Pré-Escola; Comportamento; Fatores Associados
topic Socioemotional Skills; Cognitive Development; Preschool; Behavior; Associated Factors
Habilidades Socioemocionales; Desarrollo Cognitivo; Preescolar; Comportamiento; Factores Asociados
Educação; Sociologia; Psicologia
Habilidades Socioemocionais; Desenvolvimento Cognitivo; Pré-Escola; Comportamento; Fatores Associados
description The paper investigates the potential of a questionnaire answered by teachers about the behavior and socio-emotional skills of children enrolled in preschool – start of compulsory schooling in Brazil. Based on this instrument, it describes the development of indicators of inattention, hyperactivity-impulsivity and personal, social and emotional development. It uses multivariate linear regression models to identify factors associated with the cognitive development of children enrolled in preschool. The results suggest that more inattentive children tend to have lower cognitive attainment, especially in language. The estimated coefficients in the multivariate model suggest that the Personal, Social and Emotional Development has a moderate to high effect size for language and mathematics. Implications of the results for educational policies are presented.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-27
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358
10.1590/S0104-403620220003003358
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358
identifier_str_mv 10.1590/S0104-403620220003003358
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358/1592
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358/1593
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3358/1594
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv







Representativa, estudo longitudinal
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 414-437
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030708793344