Entrance examination and Enem: a contemporary debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Aparecida da Silva Xavier
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279
Resumo: This article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptive-analytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students.
id CESGRANRIO_2f1ffe1e8f8d7025d0115b99b96d936a
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/279
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Entrance examination and Enem: a contemporary debateSelectividad y ENEM (Examen Nacional de Enseñanza Media en Brasil): un debate contemporaneoVestibular e Enem: um debate contemporâneoPoliticas educacionais; Vestibular; EnemEducational Policies; Entrance examination; EnemPoliticas educacionales; Selectividad; EnemThis article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptive-analytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students.Este artículo analiza las transformaciones mas significativas que se han producido en el proceso de la selectividad en Brasil. La fundamentacion teorica se baso en discutir sus intereses, que a menudo quedan ocultos, presentes en las herramientas de seleccion. En cuanto a los aspectos metodologicos, se trata de una investigación descriptiva y analitica. Los resultados muestran que los procesos selectivos de ingreso a la Universidad, guiados por una logica individualista y competitiva, consideran el exito casi exclusivamente como una responsabilidad individual y ocultan un conjunto de factores que son determinantes para la aprobacion de los alumnos.Este artigo analisa as transformacoes mais expressivas ocorridas nos processos de admissao aos cursos de graduação no Brasil. A fundamentação teorica foi pautada em debater sobre interesses, muitas vezes ocultos, presentes nos instrumentos de selecao. No tocante aos aspectos metodologicos, trata-se de uma pesquisa de natureza descritivo-analitica. Os resultados evidenciam que os nossos processos seletivos de acesso à universidade, guiados por uma logica individualista e competitiva, colocam o exito quase exclusivamente como uma responsabilidade individual e dissimulam todo um conjunto de fatores que sao determinantes para a aprovação dos estudantes.Fundação CesgranrioBarros, Aparecida da Silva Xavier2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1057-10901809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:12Zoai:ojs.localhost:article/279Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:12Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Entrance examination and Enem: a contemporary debate
Selectividad y ENEM (Examen Nacional de Enseñanza Media en Brasil): un debate contemporaneo
Vestibular e Enem: um debate contemporâneo
title Entrance examination and Enem: a contemporary debate
spellingShingle Entrance examination and Enem: a contemporary debate
Barros, Aparecida da Silva Xavier
Politicas educacionais; Vestibular; Enem
Educational Policies; Entrance examination; Enem
Politicas educacionales; Selectividad; Enem
title_short Entrance examination and Enem: a contemporary debate
title_full Entrance examination and Enem: a contemporary debate
title_fullStr Entrance examination and Enem: a contemporary debate
title_full_unstemmed Entrance examination and Enem: a contemporary debate
title_sort Entrance examination and Enem: a contemporary debate
author Barros, Aparecida da Silva Xavier
author_facet Barros, Aparecida da Silva Xavier
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Aparecida da Silva Xavier
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Politicas educacionais; Vestibular; Enem
Educational Policies; Entrance examination; Enem
Politicas educacionales; Selectividad; Enem
topic Politicas educacionais; Vestibular; Enem
Educational Policies; Entrance examination; Enem
Politicas educacionales; Selectividad; Enem
description This article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptive-analytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1057-1090
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032122273792