Entrance examination and Enem: a contemporary debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279 |
Resumo: | This article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptive-analytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students. |
id |
CESGRANRIO_2f1ffe1e8f8d7025d0115b99b96d936a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/279 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Entrance examination and Enem: a contemporary debateSelectividad y ENEM (Examen Nacional de Enseñanza Media en Brasil): un debate contemporaneoVestibular e Enem: um debate contemporâneoPoliticas educacionais; Vestibular; EnemEducational Policies; Entrance examination; EnemPoliticas educacionales; Selectividad; EnemThis article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptive-analytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students.Este artículo analiza las transformaciones mas significativas que se han producido en el proceso de la selectividad en Brasil. La fundamentacion teorica se baso en discutir sus intereses, que a menudo quedan ocultos, presentes en las herramientas de seleccion. En cuanto a los aspectos metodologicos, se trata de una investigación descriptiva y analitica. Los resultados muestran que los procesos selectivos de ingreso a la Universidad, guiados por una logica individualista y competitiva, consideran el exito casi exclusivamente como una responsabilidad individual y ocultan un conjunto de factores que son determinantes para la aprobacion de los alumnos.Este artigo analisa as transformacoes mais expressivas ocorridas nos processos de admissao aos cursos de graduação no Brasil. A fundamentação teorica foi pautada em debater sobre interesses, muitas vezes ocultos, presentes nos instrumentos de selecao. No tocante aos aspectos metodologicos, trata-se de uma pesquisa de natureza descritivo-analitica. Os resultados evidenciam que os nossos processos seletivos de acesso à universidade, guiados por uma logica individualista e competitiva, colocam o exito quase exclusivamente como uma responsabilidade individual e dissimulam todo um conjunto de fatores que sao determinantes para a aprovação dos estudantes.Fundação CesgranrioBarros, Aparecida da Silva Xavier2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1057-10901809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:12Zoai:ojs.localhost:article/279Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:12Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate Selectividad y ENEM (Examen Nacional de Enseñanza Media en Brasil): un debate contemporaneo Vestibular e Enem: um debate contemporâneo |
title |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate |
spellingShingle |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate Barros, Aparecida da Silva Xavier Politicas educacionais; Vestibular; Enem Educational Policies; Entrance examination; Enem Politicas educacionales; Selectividad; Enem |
title_short |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate |
title_full |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate |
title_fullStr |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate |
title_full_unstemmed |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate |
title_sort |
Entrance examination and Enem: a contemporary debate |
author |
Barros, Aparecida da Silva Xavier |
author_facet |
Barros, Aparecida da Silva Xavier |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Aparecida da Silva Xavier |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Politicas educacionais; Vestibular; Enem Educational Policies; Entrance examination; Enem Politicas educacionales; Selectividad; Enem |
topic |
Politicas educacionais; Vestibular; Enem Educational Policies; Entrance examination; Enem Politicas educacionales; Selectividad; Enem |
description |
This article analyzes the most significant transformations that have occurred in the process of admission to undergraduate courses in Brazil. The theoretical foundation was based on discussing interests often hidden and present in the selection tools. As regards the methodological aspects, this is a descriptive-analytical nature research. The results show that our selective processes of access to University, guided by an individualistic and competitive logic, set success almost exclusively as an individual responsibility, and it will dissemble an entire set of determinants factors for the approval of students. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1057-1090 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032122273792 |